haha. lite pinsam fråga. men ja tanka min bil för första ggn här om veckan. (nyinköpt) va istort sätt 100% säker på att man ska ha 98 oktan bensin i Golf 3 VR6. men bilen känns på nått sätt slöare efter ja tanka. Ja kanske bara känner efter och tror mig känna det bara för att ja e lite osäker. Men bilen borde ioförsej inte bli slöare me 98 oktan än 95. Ajja.
Klart som fan oktanhalten har med smörjningen att göra. Det är ju olja i bensin och hur fän kan man hävda att det inte är det. Varför regleras annars bensinpriserna av olje exporten.......
Klart som fan oktanhalten har med smörjningen att göra. Det är ju olja i bensin och hur fän kan man hävda att det inte är det. Varför regleras annars bensinpriserna av olje exporten.......
Ja inte är det för att man utvinner bensin från olja..
Oktantal är ett mått på bensinkvalitet och det anger bensinens förmåga att komprimeras utan att självantända och orsaka knackningar i bensinmotorn. Ju högre oktantal desto mindre knackningsbenäget är bensinen.
Aha..tänk om d va samma sak för diesel..så d inte slapp knacka så mkt hehe..den där bensinen som Shell har, V-max lr vad den heter..är det någe bättre än vanlig bensin?
Aha..tänk om d va samma sak för diesel..så d inte slapp knacka så mkt hehe..den där bensinen som Shell har, V-max lr vad den heter..är det någe bättre än vanlig bensin?
Har också funderat på det...är säkert bara ett trick från Shell att tj'äna mera, eller?
Har också funderat på det...är säkert bara ett trick från Shell att tj'äna mera, eller?
Ja..mkt möjligt..visst i mopperacing så spetsar man ju med etanol om jag inte minns helt fel..är väl nått sånt i bilrally med? :S
Men att det ska vara nå värre bensin i en vanlig slang på macken vette fan? Fast det är ju bra mkt dyrare än vanliga..hur många gamla 240isar och Golf 2:or har inte stått vid dom pumparna och hoppats?
V-Power från shell är väl 99 oktanig, och har en annan sytetisk smörjng, och om jag har förstått det hela rätt, den skall smörja bättre/lättare än den "vanliga" smörjning, (tillsats?) som annars finns i den vanliga 95-96 eller 98 oktaniga bensinen.