2508
Sök

kan man bli fälld för fortkörning?

20 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
Tja
kan man bli fälld för fortkörning om man inte syns på bilden taget av kameraskop??
OBS! solskyddet var nedfälld!

8 156 Inlägg
21 oktober 2007
Det är tveksamt om det skulle hålla i rätten. Tror att du skulle bli friad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
21 oktober 2007
Beror ju på vems bil det var med..

C H E V R O L E T <3

2 911 Inlägg
22 oktober 2007
Om det går att bevisa utom rimliga tvivel vem som körde bilen så blir du fälld, oavsett om du har ett solskydd eller en skördetröska framför nyllet.

Tänk också på att ljuga i rätten inte hör till det smartaste man kan göra.
Senast redigerat av Decibel (22 oktober 2007)

20 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
bilen står på pappas namn... jag tror inte att ansikten syns så mycket på bilden...inte ögon iallfall!
Senast redigerat av livoz (22 oktober 2007)

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
Om du inte fått något hemskickat till dig, eller till din pappa, så kan du nog vara lugn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

174 Inlägg
22 oktober 2007
nu ändras allt med fartkameror, vet inte exakt när men inom kort kommer de inte hjälpa, den som är registrerad ägare på bilen åker på böterna, sen är de upp till den att betala eller skicka vidare till föraren i fråga....
så de hjälper inte längre att fälla ner solskydd o dylikt för böter går till bilägaren!

1 741 Inlägg
22 oktober 2007
carroll skrev:
nu ändras allt med fartkameror, vet inte exakt när men inom kort kommer de inte hjälpa, den som är registrerad ägare på bilen åker på böterna, sen är de upp till den att betala eller skicka vidare till föraren i fråga....
så de hjälper inte längre att fälla ner solskydd o dylikt för böter går till bilägaren!

det där är sagt bra länge men inget har hänt. men men.. blir väl att "tappa" skylten fram då när man ska åka nån längre bit...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

174 Inlägg
22 oktober 2007
tecman skrev:
carroll skrev:

det där är sagt bra länge men inget har hänt. men men.. blir väl att "tappa" skylten fram då när man ska åka nån längre bit...

detta är den informationen jag har fått från min lilla "insider"
nej han är inte snut men han har stor koll o är den enda(tror jag) som lyckats gå till domstol pga en parkeringsbot som han bara inte ville betala... han lyckades få papper på att bilen stod på verksta den dagen han fick p-boten, fast i verkligheten så stod den inte där, men han lyckades vinna, jag skulle inte vilja veta advokatkostnad osv.....yikes

BOZIC
115 Inlägg
22 oktober 2007
det är så att man får böterna oavsett, problemet om man blir fälld är frågan "vem va föraren" beroende på vilken hastighet och om polisen och länstyrelsen vill lägga upp ett strafföreläggande för brottet.
själv åkte jag på däng i Norge, 12 perfekta bilder på mitt ansikte av 64 möjliga...pappa blev kallad till stationen och titta, hans svar va "självklart d e min son på bilderna" fanns inte en chans i helvete o säga nått annat, har själv sett dom..

som sagt i Norge fick jag 10.000 KR i böter, eller 20 dagars fängelse...pluss att jag fick inkörningsförbud i Norge i 6 månader. YIHAA....

ha d gött folkes

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

905 Inlägg
22 oktober 2007
BoZiE skrev:
det är så att man får böterna oavsett, problemet om man blir fälld är frågan "vem va föraren" beroende på vilken hastighet och om polisen och länstyrelsen vill lägga upp ett strafföreläggande för brottet.
själv åkte jag på däng i Norge, 12 perfekta bilder på mitt ansikte av 64 möjliga...pappa blev kallad till stationen och titta, hans svar va "självklart d e min son på bilderna" fanns inte en chans i helvete o säga nått annat, har själv sett dom..

som sagt i Norge fick jag 10.000 KR i böter, eller 20 dagars fängelse...pluss att jag fick inkörningsförbud i Norge i 6 månader. YIHAA....

ha d gött folkes

Lite skillnad på norge och sverige.
I Sverige måste förerans identitet faställas utom rimliga tvivel innan hastighetsböters skickas hem till en. Nån ändring på detta tror jag kommer dröjja läänge.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 oktober 2007
I Frankrike, alla dessa form av böter går alltid till bilägare som måste betala, där efter, det är upp till bilägare att lösa problemet med den som körde bilen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
22 oktober 2007
låter ju rätt konstigt om ägaren skulle få hem böterna, tar även ägaren till bilen en prick i registret för fortkörning då??

1337
1 343 Inlägg
22 oktober 2007
Decibel skrev:
Om det går att bevisa utom rimliga tvivel vem som körde bilen så blir du fälld, oavsett om du har ett solskydd eller en skördetröska framför nyllet.

Tänk också på att ljuga i rätten inte hör till det smartaste man kan göra.

Varför skulle man inte kunna ljuga i rätten??
Det är ju en skyldighet att man ska ljuga om man blir kallad till domstol...
Förstår inte varför du säger att det skulle vara så dumt.

Om du tänkte på att man kan bli dömd för mened så gäller det inte den anklagade.
Man är inte under ed som anklagad bara som vittne.
Och så var det inte i detta fallet.

Ljug så mycket ni kan bara.

I Sverige får inte ägaren böter.
Den enda formen av böter ägaren får utan att bevisa vem som gjort vad är parkeringsböter.
Alla andra former av straff måste styrkas vem som haft bilen i sin ägo.
Vill även passa på att säga att man har lagt fram förslag på att  ägaren ska få böterna även vid fortkörning när det  gäller kamerorna...
Detta är dock inget som har gått genom än och kommer nog inte göra heller.

I'm not a fighter, I'm a lover!

905 Inlägg
22 oktober 2007
nej mened gäller vittnen men det betyder inte att man kan ljuda hej vilt

2 § Den som vid förhör under sanningsförsäkran i rättegång lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för osann partsutsaga till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

hittade jag i brottsbalken. 15kap 2§

1337
1 343 Inlägg
22 oktober 2007
Men förstår du inte vad jag säger till dig??
En anklagad står inte under sanninsförsäkran.....
Man kan INTE bli dömd för mened som anklagad..... INTE!!!

Det hjälper inte att du letar upp en massa lagtexter, det kan jag hitta själv. Du måste kunna tillämpa dem också...

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 741 Inlägg
22 oktober 2007
hehe vore ju ballt om någon skulle få 2 års fängelse om den sa att den var oskyldig men i slutändan blev man skyldig ändå. så är det nog inte ens i usa.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

638 Inlägg
22 oktober 2007
carroll skrev:

kan ägaren bli av med körkortet då också? ja menar om jag lånar ut min bil till någon och blir fottad i 200kmh så blir jag bötfälld och av med kortet. låter ju cp.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

2 924 Inlägg
22 oktober 2007
carroll skrev:
tecman skrev:
carroll skrev:

detta är den informationen jag har fått från min lilla "insider"
nej han är inte snut men han har stor koll o är den enda(tror jag) som lyckats gå till domstol pga en parkeringsbot som han bara inte ville betala... han lyckades få papper på att bilen stod på verksta den dagen han fick p-boten, fast i verkligheten så stod den inte där, men han lyckades vinna, jag skulle inte vilja veta advokatkostnad osv.....yikes

Wow...
Det där med ägaransvar har snackats om i många år som sagt men de har inte lyckats genomföra det pga integritetsskäl ännu... men visst det kan komma en dag...
Din insider är nog lika "duktig" och vet lika mkt som vem som helst som hänger med i nyhetsflödet... snacka ifrån sig en p-bot är jättemånga som klarar av... roll
Ett normal p-bots ärrende kommer max till tingsrätten och det kostar ingenting att prova saker där...vakna och välkommen till verkligheten! wink
Senast redigerat av peegee (22 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
22 oktober 2007
Ripley333 skrev:
carroll skrev:

kan ägaren bli av med körkortet då också? ja menar om jag lånar ut min bil till någon och blir fottad i 200kmh så blir jag bötfälld och av med kortet. låter ju cp.

De vill att bilägaren ska bli ansvarig att tala om vem som körde bilen men om bilägaren vägrar säga det så bestraffas säkert bilägaren istället enligt praxis ex hans körkort ryker och böter etc, ganska elakt men...
Senast redigerat av peegee (22 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Sök