3312
Sök

saab 9000 med bosch dump! Hört att man kan borra massa små hål för annat dump ljud!

35 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder!

Stämmer detta att man kan borra massa små hål för o få ett annat ljud?

Kan detta påverka nått negativt på motorn??

674 Inlägg
22 oktober 2007
#2
bilen kommer börja gå skitdåligt...
luften som dumpen ska återcirkulera försvinner.
detta kan bli skadligt eftersom luft och bränslemängden ändras.
bilen kommer gå "fett"

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

35 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#3
vaughn skrev:
bilen kommer börja gå skitdåligt...
luften som dumpen ska återcirkulera försvinner.
detta kan bli skadligt eftersom luft och bränslemängden ändras.
bilen kommer gå "fett"

Okej! Då är de nått ja inte ska ge mig in på=)

674 Inlägg
22 oktober 2007
#4
verkligen inte

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

119 Hk/Liter
246 Inlägg
22 oktober 2007
#5
wader skrev:
Som rubriken lyder!

Stämmer detta att man kan borra massa små hål för o få ett annat ljud?

Kan detta påverka nått negativt på motorn??

Menar du borra i dumpen?
eller menar du i återcirkulation/luftburk/luftfilter?

Move your mind

35 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#6
Dumpen som ja fattat de som!
Hört att folk borrar massa små hål i själva dumpen.. Men är tydligen inget man ska ge sig in på o göra fick ja höra precis:P

IT-Tekniker
376 Inlägg
22 oktober 2007
#7
Jag har aldrig hört talas om det, dock så har jag hört talas om att folk borrar hål i luftburken för att få lite insugsljud, visst det är billigt, men det blir fult och det är zigenar-aktigt.

Köp ett öppet luftfilter istället för att borra hål i lådan.


2 164 Inlägg
22 oktober 2007
#8
Har du burken inne i skärmen så montera bort den och borra stora hål i den men behåll underdelen så inte skit kommer in underifrån.
sen ett sport filter så blir de jätte bra.

Bättre än öppet med om du inte har trimmat väldigt mycket.

MVH

F


med lem
1 925 Inlägg
22 oktober 2007
#9
vaughn skrev:
bilen kommer börja gå skitdåligt...
luften som dumpen ska återcirkulera försvinner.
detta kan bli skadligt eftersom luft och bränslemängden ändras.
bilen kommer gå "fett"

då borde det ju bli samma sak om man sätter dumpen öppen o pluggar hålet i luftslangen ?

det har jag gjort på min o jag har då inte märkt någon skillnad

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

3 295 Inlägg
22 oktober 2007
#10
kanske det inte blir då trådskaparen kanske har LH-Jetronic och inte trionic 5..


674 Inlägg
22 oktober 2007
#11
_fillan_ skrev:
vaughn skrev:
bilen kommer börja gå skitdåligt...
luften som dumpen ska återcirkulera försvinner.
detta kan bli skadligt eftersom luft och bränslemängden ändras.
bilen kommer gå "fett"

då borde det ju bli samma sak om man sätter dumpen öppen o pluggar hålet i luftslangen ?

det har jag gjort på min o jag har då inte märkt någon skillnad

som du åker nu så tar borbon mycke mera stryk...
plus att den drar bra mycke mer bensin

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

500 Inlägg
22 oktober 2007
#12
vaughn skrev:
_fillan_ skrev:
vaughn skrev:
bilen kommer börja gå skitdåligt...
luften som dumpen ska återcirkulera försvinner.
detta kan bli skadligt eftersom luft och bränslemängden ändras.
bilen kommer gå "fett"

då borde det ju bli samma sak om man sätter dumpen öppen o pluggar hålet i luftslangen ?

det har jag gjort på min o jag har då inte märkt någon skillnad

som du åker nu så tar borbon mycke mera stryk...
plus att den drar bra mycke mer bensin

Och vad grundar du det på?


674 Inlägg
23 oktober 2007
#13
Nocturnal skrev:
vaughn skrev:
_fillan_ skrev:

då borde det ju bli samma sak om man sätter dumpen öppen o pluggar hålet i luftslangen ?

det har jag gjort på min o jag har då inte märkt någon skillnad

som du åker nu så tar borbon mycke mera stryk...
plus att den drar bra mycke mer bensin

Och vad grundar du det på?

varje gång man kör på ett sådant sätt så dumpen släpper ut luften i "luften" så mäter LMM upp luft som inte kommer in i systemet och skickar in soppa därefter!

kör man alltså hårt och "dumpar" mycket så kommer motorn att gå rejält fet. (har kollat stiften ofta för att se vad det innebär, och kan säga att när jag monterade tillbaka orginaldumpen så blev de mycket torrare)

det som riskerar att ge upp i förtid är Lambda och kattar, plus att du får fullt med sot överallt på stift och i motorn..

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

500 Inlägg
23 oktober 2007
#14
Men hans bil har inte LMM utan mapsensor


674 Inlägg
23 oktober 2007
#15
Nocturnal skrev:
Men hans bil har inte LMM utan mapsensor

Min s2 har båda...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

227 Inlägg
23 oktober 2007
#16
kör du med trionic 5 så skall det inte vara skadligt att köra med en öppen dump! kör enb saab 9000 med en tialdump som skickar ut trycket i luften! går varken fett eller illa så borra du på så mycket du vill så länge du kör med trionic 5!

500 Inlägg
23 oktober 2007
#17
vaughn skrev:
Nocturnal skrev:
Men hans bil har inte LMM utan mapsensor

Min s2 har båda...

Japp men det har inte han;)


227 Inlägg
23 oktober 2007
#18
dumpen på en saab 9000 flåsar ut trycket i insugs röret till turbon så kör du med öppet filter så blåser skiten ut där igenom så ser ingen skillnad på om han skulle borra lite för o få ett annat ljud när han släpper på gasen! har kört med öppen dump på alla mina saabar utan några som helst problem!

674 Inlägg
23 oktober 2007
#19
om du nu är så som de säger så är de väl bara att prova...
blir de fel så kostar inte dumpen mer än 300kr på saab

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

227 Inlägg
23 oktober 2007
#20
precis borra på förfasen! den kan inte mer än att gå sönder! va försiktig bara för det sitter ett jäkligt klent plast membran i den!


Sök