2599
Sök

Varning för sportfilter!

SSS -12
3 217 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#1
Tjena, nu ska jag gnata lite här igen...

När jag bestämde mig för att göra bil av min förra Escort så satt jag på ett 500 kr sportfilter från MICRO, det funkade väl bra, eller något :S
Bilen blev vad man modernt kallar, defekt och jag tog filtret (lite färgplågat) och monterade på den andra Escorten (den jag har nu)...

Vad jag vill ha sagt...

Detta filtret påverkade denna bilen Ford Escort 1,8 CLX -93 på ett negativt sätt... Visst kändes ett visst ös i bilen men där fanns inget drag på låga varv och man var ständigt tvungen att trampa plattan i mattan! Visst kan jag erkänna, det lät sjukligt fett men när jag (efter 4 månaders ägande) bestämde mig för att återställa bilen så fick jag plötsligt ett riktigt sug i bilen, den gick jämnare och dessutom bättre på alla sätt och vis...

Vad jag vill ha sagt 2...

Jag kan inte tala mot MICRO's filter, men jag talar inte heller för! Min luftmängdsmätare/luftmassemätare fixade inte trycket och jag tror att det åt upp ett par månader av bilens livslängd! Akta er för billiga filter, framöver blir det K&N om det ska bli något nytt och då ska det vara insats...

Detta är bara ett råd till er som planerar att köpa ett billigt sportfilter, det låter häftigt men det kan påverka negativt... Det som spökar lite grann är att det funkade bra på min 1,6:a men inte på min 1,8:a

Det är allt för mig!

Over and out

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

130 Inlägg
4 november 2005
#2
Jag kan ju tillägga att deras silikon stumpar inte håller för mycket tryck..

-=//[b-6]\\=-

764 Inlägg
4 november 2005
#3
Fifan..... Låter ju inget bra.

TeQuilla

379 Inlägg
4 november 2005
#4
Jag blåste sönder ett JR för ett tag sedan, sprack i silikonet precis under slangklämman. Inget roligt det heller

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

342 Inlägg
4 november 2005
#5
i veckan bytte jag tillbaka till orginal luftburk på en bmw 535'a på jobbet.. han hade ett öppet filter på ett rör och fläkten i en bmw vispar ju runt RÄTT mycket luft.. stal luften från filtret och skickade det åt andra hållet.. hade kass gång och höga avgasvärden.. när den va orginal igen gick den finare..
Senast redigerat av fr3drik (4 november 2005)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

229 Inlägg
4 november 2005
#6
Fuckface skrev:
Tjena, nu ska jag gnata lite här igen...

När jag bestämde mig för att göra bil av min förra Escort så satt jag på ett 500 kr sportfilter från MICRO, det funkade väl bra, eller något :S
Bilen blev vad man modernt kallar, defekt och jag tog filtret (lite färgplågat) och monterade på den andra Escorten (den jag har nu)...

Vad jag vill ha sagt...

Detta filtret påverkade denna bilen Ford Escort 1,8 CLX -93 på ett negativt sätt... Visst kändes ett visst ös i bilen men där fanns inget drag på låga varv och man var ständigt tvungen att trampa plattan i mattan! Visst kan jag erkänna, det lät sjukligt fett men när jag (efter 4 månaders ägande) bestämde mig för att återställa bilen så fick jag plötsligt ett riktigt sug i bilen, den gick jämnare och dessutom bättre på alla sätt och vis...

Vad jag vill ha sagt 2...

Jag kan inte tala mot MICRO's filter, men jag talar inte heller för! Min luftmängdsmätare/luftmassemätare fixade inte trycket och jag tror att det åt upp ett par månader av bilens livslängd! Akta er för billiga filter, framöver blir det K&N om det ska bli något nytt och då ska det vara insats...

Detta är bara ett råd till er som planerar att köpa ett billigt sportfilter, det låter häftigt men det kan påverka negativt... Det som spökar lite grann är att det funkade bra på min 1,6:a men inte på min 1,8:a

Det är allt för mig!

Over and out

Det kan ju vara så att din bil inte pallade ett öppet filter? Eller? När man sätter på ett öppet filter så får motorn mycket mera luft och då mäter luftmängdmätarn det och säger till databoxen att ge motorn mer bränsle så luft/bränsle blandningen blir bra. Och då fick väl din bil aldeles för mycket bränsle. som motorn inte kunde förbränna. Bytte du tändstift och provade? dom kanske inte klarade av att förbränna allt? Alla bilar pallar inte öppet filter. Det är ju inte micros filter som är kassa. Provade själv ett öppet filter på en Volvo 940 och det gick hur bra som helst. Man kunde känna att det var bra effekt ökning.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

10 287 Inlägg
4 november 2005
#7
Här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5515

Läs inlägg #5.

Ordentligt.....Koppla in njuren och inse att det äckliga är att men vet inte hur ens egen bil kommer att reagera.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SSS -12
3 217 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#8
Bilen var inte kass, kass.. Utan den gick bara sämre än med original, men jag ägde inte ens bilen 30 minuter innan filtret var på, det var direkt in i garaget och skruva på filter med gummiadapter...

Jag får mer svar på gas nu, kanske inte på full gas men trots allt så går den som man brukar kalla godkänt, det är ju ingen rejser! Det kan ha varit lmm men sen såg jag att det hade skavt hål på filtret, detta borde ju inte påverkat direkt men sen så gjorde vi diverse kontroller efter tjuvluft och dylikt efter lmm och det fann vi inget..

Men huvudsaken är att det funkar nu! Men jag rekommenderar inte MICRO's filter http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=25457 ... Jag kan ju inte säga att detta bidrar till alla svettiga satans fel på bilen men det har nog gjort en liten påverkan, tänk först handla sen som ett känt begrepp säger!

Som sagt, just nu kan jag bara rekommendera original luftburk till Ford Escort, är det någon som kan rekommendera ett filter som gjort sig bra på en Escort så welcome, tell me about it!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

cossie jens
127 Inlägg
4 november 2005
#9
det e klart att du får mer svar på gasen nu den får ju rätt blandning... och på så lite hp som det sitter i sånna bilar så ger det ingen effekt ökning till alla som tror det... det låter bara häftigare så man inbillar sig att det går bättre. har man däremot 3 4 5 hundra hk då e den en annan sak....


91 Inlägg
4 november 2005
#10
MM skrev:
Jag kan ju tillägga att deras silikon stumpar inte håller för mycket tryck..

Eftersom dom saknar armering så är det väl inte så konstigt? tongue De lilla silikonsortiment micro har tillhör luftfilteravdelningen.

Armerade riktiga (4-lagers) slang finner man billigast på turboservice. om man bor i gbg..


409 Inlägg
4 november 2005
#11
autotech tongue

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

SSS -12
3 217 Inlägg
5 november 2005
Trådstartare
#12
Börjar bli lite less på att man inte kan göra så mycket med en simpel sugmotor, inte utan att lägga flera tusen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

130 Inlägg
5 november 2005
#13
creatix skrev:
MM skrev:
Jag kan ju tillägga att deras silikon stumpar inte håller för mycket tryck..

Eftersom dom saknar armering så är det väl inte så konstigt? tongue De lilla silikonsortiment micro har tillhör luftfilteravdelningen.

Armerade riktiga (4-lagers) slang finner man billigast på turboservice. om man bor i gbg..

Ja jag fick erfara detta, köpte 1 och 1/2 meter armerad silikonslang. Men den gången som slangen gick var det lite tur att den inte var armerad, laddade nämligen på som allanballan "t-korset" till styrningen hade nämligen hoppat ur. Så det sa bara poff, sen pös det bara när turbon ladda. Öppnade huven och såg ett hål i silikonslangen stort som en enkrona. Men nu är det bättre slang på och bättre styrning.

-=//[b-6]\\=-

2 122 Inlägg
9 november 2005
#15
använder ni luftfilter olja på era filter då?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

15 Inlägg
10 november 2005
#16
nix, har aldrig använt det...smile


40 Inlägg
10 november 2005
#17
det kan också vara så att micros skit filter har så liten filter yta att 1,8 liters motorn fick mer luft med orginal filter... men 1,6 fick rätt mängd... för de där snacket om blandningen e nog ganska ortoligt om du har luftmassemätare så får bilen bränsle efter hur myck luft den tar in


Power by cosworth
31 Inlägg
12 november 2005
#18
eller...

så gjorde du ingen avskärmning till filtret och ledde inte in kalluft, alltså suger motorn in varmare luft än med orginalfilterboxen med resultatet att den går sämre...

personligen hade jag aldrig köpt ett "sportfilter" som inte är inoljat som t.ex micros filter.


SSS -12
3 217 Inlägg
12 november 2005
Trådstartare
#19
Okej, tack för lite tips.. Kanske blir ett K&N nästa sommar...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Mustangfrälst
199 Inlägg
12 november 2005
#20
Jag köpte ett K&N öppetluftfilter kit till min Celica GTI -90 det blev kanon.
Riktigt jävla ljud och bilen gick minst lika bra som innan.

DOCK! Så köpte jag ett sportluftfilterkit till min Mustang inga dåliga prylar men jag körde på orginal luftmassemätare blev bajs.

Det som hände var avgasknallar, dåligt drag på hela registret osv.
Efter att jag bytte tebax te orginal så trodde jag ja hade en ny bil wink

Får se om jag köper en större MAF till nästa säsong. Annars kör jag med orginalfiltret.

Men jag gillar fortfarande öppna filter smile

// Linde

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook


Sök