2751
Sök

Nissan 200sx S13 inköp som första bil

1 639 Inlägg
8 november 2005
#41
nicke_b2 skrev:
jag betalar fan 7 papp hel förs hel år så ni får värsta räkmackan jo för en bil som är nyare!!!!!! och snabbare???????
7 papp för en Golf -84 ??? Faen så dyrt !
Senast redigerat av mrcelica (8 november 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

pimp-in-rby
8 november 2005
Trådstartare
#42
låter dyrt ja

1 741 Inlägg
8 november 2005
#43
nicke_b2 skrev:
jag betalar fan 7 papp hel förs hel år så ni får värsta räkmackan jo för en bil som är nyare!!!!!! och snabbare???????
jag har ägt en likadan golf som du har nu. sålde den för att köpa en 200sx s13.

Både snabbare och nyare. Nog för att golfen tog kurvorna bra och att den accade fint(200sx s13 orginal drar en mk1 gti Spec ganska lätt på de flesta race... men allt är ju beroende på trimmningsgrad) så är nog 200sx roligare att äga...

men som sagt... helt olika prisklasser... och en helt annorlunda upplevelse att köra...

golfen har FWD och ingen turbo men kul att plåga runt helvetiskt kurviga banor... typ i en rondell :-P

medans

200sx har RWD och turbo som gör en liten spark då man trycker ner gasen lite djupare :-)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

pimp-in-rby
12 november 2005
Trådstartare
#44
är dom dyra i drift och/eller reservdelar?????

1 741 Inlägg
13 november 2005
#45
alla bilar kan vara dyra i drift helt beroende på hur man kör :-) har man tung högerfot så drar ju driftkostnade iväg lite... :-P reservdelarna finns ju som eftermarknads grejjer = uppgradering och det är ju skapligt priser på det mesta... värsta är väl om du får vevlager ras pga din olja blivit för het och smörjningen sabbat.
ganska enkla att skruva själv i åxå...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

pimp-in-rby
14 november 2005
Trådstartare
#46
tecman skrev:
alla bilar kan vara dyra i drift helt beroende på hur man kör :-) har man tung högerfot så drar ju driftkostnade iväg lite... :-P reservdelarna finns ju som eftermarknads grejjer = uppgradering och det är ju skapligt priser på det mesta... värsta är väl om du får vevlager ras pga din olja blivit för het och smörjningen sabbat.
ganska enkla att skruva själv i åxå...
ja vet fast en jag skrev med sa att det var billigt på motor vägen smile jag får lita på han...haha ja jag har tung högerfot smile.....ok,jo eftermarknads prylar ligger högt på listan...finns det inget som helst sätt att kyla ner motorn förutom kylare o ic??enkla att skruva i själv med??för den händige eller för de flesta??stor chans att förstöra saker kanske?

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 november 2005
#47
Ja säger bara en sak om du ska bli ägare till en 200:a gå in på sveriges bästa nissan 200sx sida www.200sx.nu där hittar du allt nackdelar och fördelar de ja kan kma på nu är att rost kan uppkomma ganska lätt i spraklådorna, hjulhusen och pga av den slimade vingen kmr de fukt under den så de e nästa alltid rost under den!! sen är det ett oljerör vid turbon var från fabrik för snäv vilket ledde till att det koksade (klumpades) inuti turbon. Fr.om 1991 sitter ett ersättningsrör monterat på bilarna, men kontrollera detta på årsmodellerna 1989-1990. Är röret full med avlagringar, då är turbon ganska säkert på väg att haverera pga dålig smörjning.! men gå in på 200:a sidan där står allt och en sak till reservdelarna är ofta billiga kan liksom fixa en motorn me papper som hade gått 14000 för 8000kr så de säger väl kanska mkt desutom kna man lägga in annoser köpes och säljes utan att vara medlem och de kostar 300 kr för 365 dagar från och med att du blir medlem:) sen kna man bli stödmedlem för 150 fast då får man inte testa på ban körnig och ta del av alla förmåner lycka till grabben:)
Senast redigerat av nissan 200sx (15 november 2005)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 november 2005
#48
Maizer skrev:
Bli medlem i 200sx.nu så betalar du 2500 kr per år helförsäkring hur gammal du eller bilen än är. Så var det överstökat;)
okey hur gammal är du!!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

pimp-in-rby
15 november 2005
Trådstartare
#49
nissan 200sx skrev:
Ja säger bara en sak om du ska bli ägare till en 200:a gå in på sveriges bästa nissan 200sx sida www.200sx.nu där hittar du allt nackdelar och fördelar de ja kan kma på nu är att rost kan uppkomma ganska lätt i spraklådorna, hjulhusen och pga av den slimade vingen kmr de fukt under den så de e nästa alltid rost under den!! sen är det ett oljerör vid turbon var från fabrik för snäv vilket ledde till att det koksade (klumpades) inuti turbon. Fr.om 1991 sitter ett ersättningsrör monterat på bilarna, men kontrollera detta på årsmodellerna 1989-1990. Är röret full med avlagringar, då är turbon ganska säkert på väg att haverera pga dålig smörjning.! men gå in på 200:a sidan där står allt och en sak till reservdelarna är ofta billiga kan liksom fixa en motorn me papper som hade gått 14000 för 8000kr så de säger väl kanska mkt desutom kna man lägga in annoser köpes och säljes utan att vara medlem och de kostar 300 kr för 365 dagar från och med att du blir medlem:) sen kna man bli stödmedlem för 150 fast då får man inte testa på ban körnig och ta del av alla förmåner lycka till grabben:)
lätt att jag ska,har redan sidan förberedd sedu!,.,ok ska kolla upp det också!...javisst ska jag det,fått tips om turboröret innan!,men det kan man väl byta ut lite billigt?...ok,du jag ska ta nytta av all din info!!den var användbar...jag ska bli fullt medlem..tjohho

266 Inlägg
31 januari 2006
#50
mrcelica skrev:
nicke_b2 skrev:
jag betalar fan 7 papp hel förs hel år så ni får värsta räkmackan jo för en bil som är nyare!!!!!! och snabbare???????
7 papp för en Golf -84 ??? Faen så dyrt !
20 år du vet och det är svin dyrt jag vet ...... men men vad ska man göra


212 Inlägg
5 februari 2006
#51
Hittade det här nånstans förut. kanske kan hjälpa lite när du ska åka å kolla på nån sen.


Allmänt
Kolla så att bilen inte har skatteskuld, körförbud eller leasingspärr. Kolla också om bilägaren är samme person som säljaren. Allt detta gör du hos Bilregistrets talsvarstjänst (tel 077-125 25 25). Ta också reda på föregående ägare och fråga om skick, miltal osv när han/hon ägde den. Mätarställningen kan du också kontrollera genom att beställa besiktningsprotokoll från den station där bilen besiktats.
Köper du bilen hos en bilfirma har du ett bättre rättsligt skydd än vid privatköp men oftast är priset också högre. Hör efter med konsumentvägledaren i din kommun om en viss bilhandlare har haft många klagomål. Se till att alla överenskommelser anges i köpeavtalet och att du får med dig ett exemplar av varudeklarationen vid köpet.

Innan du kör iväg
Kolla utsidan efter rost. Speciellt i hjulhus, under bakvingen, sparklådorna och fjädersätena fram. Gunga bilen alla hörn. Gungningen ska upphöra direkt du slutar.

Kolla efter spår av en krock/dikeskörning. Verkar alla balkar raka och alla springor runt dörrar osv ska vara parallella. Har du möjlighet att lyfta upp bilen och se underredet är det ett stort plus. Leta efter konstigheter som kan ha uppstått vid en krock eller avåkning.

Kolla inredningen, en välvårdad inredning tyder på att övriga bilen också är väl skött. OBS rekondfirmor kan göra ett väldigt bra jobb! Leta efter tecken som sliten ratt och nedsutten förarstol och sliten ruta/lampglas för att kunna se om bilen har gått så långt (kort?) som säljaren säger.

Starta motorn och kontrollera att ljus, bromsljus, blinkrar och signalhorn fungerar. Kontrollera också övriga funktioner som innerbelysning, värmefläkt, eventuell eluppvärmning i förarstolen, fönsterhissar med mera. Se så att motorn går stadigt och inte växlar motorvarv. Lyssna efter missljud. Låt någon varva bilen och lyssna under tiden efter missljud.

Provkörning
Kontrollera följande under provturen:
· Drar bilen snett vid bromsning? Gnisslar det? Gör det så beror det på skeva, rostiga eller ojämna bromsskivor.
· Vibrationer eller skakningar i ratten?
· Vill bilen dra åt något håll?
· Går det lätt att lägga i växlarna? Hoppar någon växel ur vid motorbroms eller acceleration?
· Lyssna också efter andra missljud.
· Hugger kopplingen? Slirar den? Blir det ett annat ljud när du står stilla och har kopplingen nedtryckt?
· Sätt på värmen och kontrollera att den fungerar.
· Har bilen AC? Kommer det kyla från den? Påfyllning av kylmedel är inte billigt.
· Dra åt handbromsen. Bromsar den något?

Efter provkörningen
Öppna motorhuven. Låt motorn gå på tomgång. Kontrollera och tänk på följande:
· Hur låter motorn? Skrammel? Andra missljud?
· Går motorn jämnt? Ojämn gång kan tyda på allvarliga fel. Lita inte på om säljaren säger att det är en justeringssak som är enkel att åtgärda.
· Titta åter efter vatten- och oljeläckage
· Titta på avgaserna. Blå eller svart rök tyder på att motorn är allvarligt sliten och grå rök (motorn ska vara ordentligt varm) tyder på ett inre vattenläckage i motorn. Se upp, det kan bli dyrt att reparera.

Övrigt
· Svensksåld eller importerad? Isåfall när och av vem?
· Antal ägare? Hur länge har de ägt bilen? Många korta ägarskap kan tyda på att det finns något rejält fel med bilen.
· Servicebok? Full eller bara stämplad i början? Auktoriserad verkstad? Nyservad?
· Besiktigad? Senast? Finns de senaste besiktningsprotokollen att titta på är det ett stort plus.
· Är bilen omlackad? Varför?
· Fukt i kupén eller skuffen? Lyft på mattor och känn efter.
· Är bilen trimmad/ombyggd? Finns originaldelarna kvar? Reservhjul? Verktyg?

Speciellt med Nissan 200SX
· Är serviceboken välfylld? Regelbunden service är viktigt och särskilt oljebyten.
· Kontrollera däck, fälgar, bromsar, koppling och stötdämpare extra noga. Detta är delar som ofta slits hårt på en sportig bil som 200SX.
· Turbon. Är den bytt? Ett oljerör vid turbon var från fabrik för snäv vilket ledde till att det koksade (klumpades) inuti turbon. Fr.om 1991 sitter ett ersättningsrör monterat på bilarna, men kontrollera detta på årsmodellerna 1989-1990. Är röret full med avlagringar, då är turbon ganska säkert på väg att haverera pga dålig smörjning.
· Turbon ska börja ladda runt 3000 varv och ladda fullt till ca 6500 varv.
· Rost under bakvingen. Det finns nog ingen som är helt rostfri. Sitter vingen fast ordentligt och verkar vingen jämn uppe på? Lyft lite på den och kolla under efter rost.
· Är kamremmen bytt? Ska bytas var 9000:e mil.
· Undersök bromsskivorna fram. Ett vanligt problem är att de slår sig, speciellt på de tidigare årsmodellerna med 257mm skivor.
· Tröghet i växellådan när bilen är kall gäller alla 200SX och beror på snävt vinklade drev i växellådan.
· Småfel som trasiga elantenner, trasig stolsvärme och sönderslagna dimljus är vanliga åkommor på 200SX.


1 741 Inlägg
5 februari 2006
#52
det där verka vara taget från www.200sx.nu
tro om han bestämt sig än. och köpt en bil

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

324 Inlägg
7 februari 2006
#53
Lycka till med köpet smile


268 Inlägg
14 februari 2006
#54
angående de gamla med försäkring kan jag säga att en 200sx s13 -89 på mig som e 18år skulle gå på 12000helår. Bor i ett samhälle me cirka 10.000invånare och bilen skulle stå parkerad på egen uppfart. Kan man fixa billigare tro?


Solfilmsmontör
947 Inlägg
16 februari 2006
#55
www.200sx.nu där hittar du massor av information angående försäkringar o massa annat bra o veta. Bakluckorna har en tendens o rosta, kolla balkar o så under till (mina var sönder rostade) Hmm... Har hört att olje pumpen inte ska vara så värst bra på de. Vet inte vad mer man kan säga...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 741 Inlägg
16 februari 2006
#56
oljepumpen är väl bra på s13? så har jag förstått iaf. inte hört nån som bytt pump.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

pimp-in-rby
4 mars 2006
Trådstartare
#57
fan va schysst med alla svaren!! tackar till er alla!

6 Inlägg
22 april 2006
#58
FugitivE skrev:
AntonRacing skrev:
kan bara säga att de är skit dyra i försäkring.. typ klassad som sportbil. så om du är smart så tar din far Ir mor försäkringen
så dyra kan dom väl inte va? någon här som nu har en sådan och som har den på en förälder kan ju gärna skriva smile
min kompis har en 200sx som står på hans mamma dem betalar typ 4-5 lax för den per år....de tär ju lite pengar men hey! det är det värt..!

-Min celica är fräckare än din fiat-

1 741 Inlägg
17 augusti 2007
#59
finns ju nåt som heter entusiast försäkring. kostar inte många tusenlappar per år helförsäkrad men då är det ju vissa krav som ställs iofs. men helt klart värt det om man har problem med dyr försäkring.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.


Sök