2599
Sök

Plocka bort katalysatorn på en Volvo 740 -88

654 Inlägg
1 november 2007
#21
kanske är lite tanvärt att upplysa om att vissa bilar har en kat som inte stryper nämnvärt.
medans andra är som en stor propp.

Och lika så så känner/känner man typ inte ett smack på en bil som begåvats med sportfilter,halvsys..men visst,finns undantag som förståeligt..läs,vissa bilar!

Så behåll du din kat på och gör som alla andra (eller kanske många andra snarare) med 240,740..Plocka bort backre burken och ersätt den med ett rör eller mindre simon dämpare.
Bluddrar/brölar dom en massa..men men,finns ju tydligen dom som gillar det också.

3 Inlägg
18 mars 2008
#22
Jag ringde nyss till teknikern på svenskbilprovning och frågade om frågan. han sa att den måste sitta kvar men den behöver ej funger upp till 88. 89 måste de nfungera
Sen det där att man får böter. Besiktar du en bil utan kat så får du en tvåa och får åka in på en ombesiktning och inge mer någon böter vart det inte. så deså!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 mars 2008
#23
Det ang katten verkar besvarat men jag tänkte bara nämna ang Lambdasonden att den måste du ha kvar annars kommer bilen gå kasst, å ska du dra rör igenom katten så måste du flytta lambdasonden å sätta den nån annan stans så den har kontakt med avgaserna...


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#24
Xoff skrev:
Det ang katten verkar besvarat men jag tänkte bara nämna ang Lambdasonden att den måste du ha kvar annars kommer bilen gå kasst, å ska du dra rör igenom katten så måste du flytta lambdasonden å sätta den nån annan stans så den har kontakt med avgaserna...

det finns vissa volvos som har lamdan vid grenröret så då behöver man inte flytta den:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 mars 2008
#25
turboforssen skrev:
Xoff skrev:
Det ang katten verkar besvarat men jag tänkte bara nämna ang Lambdasonden att den måste du ha kvar annars kommer bilen gå kasst, å ska du dra rör igenom katten så måste du flytta lambdasonden å sätta den nån annan stans så den har kontakt med avgaserna...

det finns vissa volvos som har lamdan vid grenröret så då behöver man inte flytta den:P

B230 turbo maskinerna har vid grenröret vad jag vill minnas...


80 Inlägg
18 mars 2008
#26
Xoff skrev:
turboforssen skrev:
Xoff skrev:
Det ang katten verkar besvarat men jag tänkte bara nämna ang Lambdasonden att den måste du ha kvar annars kommer bilen gå kasst, å ska du dra rör igenom katten så måste du flytta lambdasonden å sätta den nån annan stans så den har kontakt med avgaserna...

det finns vissa volvos som har lamdan vid grenröret så då behöver man inte flytta den:P

B230 turbo maskinerna har vid grenröret vad jag vill minnas...

Yes, på min sitter den mitt i downpipen. smile

Volvo & Audi!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#27
Xoff skrev:
turboforssen skrev:
Xoff skrev:
Det ang katten verkar besvarat men jag tänkte bara nämna ang Lambdasonden att den måste du ha kvar annars kommer bilen gå kasst, å ska du dra rör igenom katten så måste du flytta lambdasonden å sätta den nån annan stans så den har kontakt med avgaserna...

det finns vissa volvos som har lamdan vid grenröret så då behöver man inte flytta den:P

B230 turbo maskinerna har vid grenröret vad jag vill minnas...

min 230f satt den i grenröret innan jag bytte till extraktor=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Evolution Garage
394 Inlägg
19 mars 2008
#28
Eller så är ni lite miljövänliga och sparar katten istället för att rensa den och tjäna +/- 0-5hk

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
19 mars 2008
#29
På skrotfrag i Alingsås får man 400kr om man kommer in med en komplett katt, det är värdefulla och dyra metaller i en sådan nämligen...


226 Inlägg
18 mars 2011
#30
Finns det inte en 740 som heter 1988b som egentligen är en tidig 89a? Har för mig det, och där gällde samma sak som 88orna. Måste finnas men behöver ej fungera. Eller har jag helt fel? tongue
Senast redigerat av Nibbor2 (18 mars 2011)

145 744 782 965 V50

322 Inlägg
18 mars 2011
#31
barrre skrev:
Eller så är ni lite miljövänliga och sparar katten istället för att rensa den och tjäna +/- 0-5hk

varför ska man va miljövänlig?smile vi betalar ju miljöskatt då ska man väll använda miljön oxå=D

248 Inlägg
19 mars 2011
#32
Låt katalysatorn sitt där den sitter slå inget rör igenom eller rensa den, de blir bara besvär med avgasvärdena på bilfan när de är besiktningstime .


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2011
#33
Finns inget som heter miljöböter på 12000 (Eller sjutusen för den delen).

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

226 Inlägg
19 mars 2011
#34
Muckluck skrev:
Låt katalysatorn sitt där den sitter slå inget rör igenom eller rensa den, de blir bara besvär med avgasvärdena på bilfan när de är besiktningstime .

3,5% CO2 äre man får ha som högst väl? på 740 -88

145 744 782 965 V50

DatorPhreak
94 Inlägg
19 mars 2011
#35
Ni bumpade en 3år gammal tråd:P Men jag måste inflika att man kan byta till racekat om man har en stor motor med många kattar. Hummern har en 5.3L och dom har slängt på 4st kattar för att få den laglig i Sverige(?) Dom åker snart av till förmån för 2st 100cells racekattar big_smile då ska vi se om det blev någon skillnad!


1 484 Inlägg
21 juni 2019
#36
Årets trådlyft roll

Jag har en 765 -88 med B280F-motorn, alltså V6:an. För några veckor sedan sköt ena bulten vid katalysatorn bort sig (antagligen för den är tät), det sitter ju ett par på sidan.

Nu funderar jag på om jag ska rycka hela katalysatorn? Hade ändå tänkt bygga helt nytt hela vägen bak..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

6 079 Inlägg
21 juni 2019
#37
Berglund_89 skrev:
Årets trådlyft roll

Jag har en 765 -88 med B280F-motorn, alltså V6:an. För några veckor sedan sköt ena bulten vid katalysatorn bort sig (antagligen för den är tät), det sitter ju ett par på sidan.

Nu funderar jag på om jag ska rycka hela katalysatorn? Hade ändå tänkt bygga helt nytt hela vägen bak..

Om du hade läst tråden du postade i hade du förstått att det är en dålig idé.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 juni 2019
#38
Svarte_Orm skrev:
Berglund_89 skrev:
Årets trådlyft roll

Jag har en 765 -88 med B280F-motorn, alltså V6:an. För några veckor sedan sköt ena bulten vid katalysatorn bort sig (antagligen för den är tät), det sitter ju ett par på sidan.

Nu funderar jag på om jag ska rycka hela katalysatorn? Hade ändå tänkt bygga helt nytt hela vägen bak..

Om du hade läst tråden du postade i hade du förstått att det är en dålig idé.

Tråden är iofs så gammal att reglerna ang avgasrening ändrats. Men vad säger dessa om katalysatorn nu? 

Sedan reagerar ju motorer olika på att man tar bort katten och det kan i många fall skilja upp till 10hästar på modell med eller utan katalysator i gränslandet 1987-89. Hur är det med B280 kat/non-kat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 079 Inlägg
21 juni 2019
#39
caromania skrev:
Tråden är iofs så gammal att reglerna ang avgasrening ändrats. Men vad säger dessa om katalysatorn nu?

För en -88 är reglerna som de alltid har varit. Om bilen hade katt från fabrik måste den sitta på vid besiktning, men den behöver inte fungera.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 juni 2019
#40
Efter lite googlande så hittar jag att katalysatorn tar 10hk på en 760. 146hk mot 156. Kan även tro att bränsleförbrukningen är bättre utan.

PS. Min ena Rover från 1989 saknar kat. Handboken säger 177hk i stället för 169 men ofta var de snarare på 185 utan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök