3611
Sök

Någon som är kristen?

Långtradarchaffis
224 Inlägg
23 december 2007
evilaudio skrev:
Rlundgren skrev:
evilaudio skrev:

man får inte tro elle tycka som man vill i detta land tyvär...  de sägs att vi har yttrandefrihet men de e ju bara skit snack.

Nej jag kan hålla med dig på en del punkter där med att man inte får tro eller tycka vad man vill.   

Men angående kristendomen som just den här tråden handlade om så är väll det här med ýttrandefrihet inget problem? Eller har ja fel?

Vad syftade du på med yttrandefrihet, hade det med kristendom att göra eller var det något helt annat?

syftade nog i största allmänhet.. blev kanske lite OT men blir så "sur" när ja läser tråden.

Hehe ja men ja kan hålla med dig om att man inte får tycka o tro som man vill utanför området kristendom. Men nog om det, låt folk tycka o tro vad dom vill.

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 december 2007
SatansWrath skrev:
Sjukt intressant fråga igentligen, Är själv satanist, (ej djävulsdyrkjare, tål att sägas.)
Den enda guden jag finner är mig själv. Då jag själv gör mina egna val, min fria vilja kan göra mig både till ond eller god, eller bara handla på sunt förnuft.

Anser själv att all form av religion är lögn och hyckleri, oftast för tjäna fördelar, få ut din vilja eller makt över människor som är för blinda för att se sanningen.

Religion är roten till mycket ont, och kommer alltid att vara så då svaga människor gärna följer de starkare.

Detta ämnet har och kommer diskuteras i all framtid, då det förmodligen är omöjligt att finna bevis på gud´s  existens

Satanism är en religion? roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

CarCass
627 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Barndop är inte en kristen gärning. utan dopet ska man göra när man är "syndamedveten" dvs när du är vuxen nog att fatta dina egna beslut och lever ditt eget liv.

Säkett många ungar under 1 år som tänker på det..

Nej man ska inte tro på något som inte går att ifrågasätta

Join the Evolution

blacken
23 december 2007
SatansWrath skrev:
Sjukt intressant fråga igentligen, Är själv satanist, (ej djävulsdyrkjare, tål att sägas.)
Den enda guden jag finner är mig själv. Då jag själv gör mina egna val, min fria vilja kan göra mig både till ond eller god, eller bara handla på sunt förnuft.

Anser själv att all form av religion är lögn och hyckleri, oftast för tjäna fördelar, få ut din vilja eller makt över människor som är för blinda för att se sanningen.

Religion är roten till mycket ont, och kommer alltid att vara så då svaga människor gärna följer de starkare.

Detta ämnet har och kommer diskuteras i all framtid, då det förmodligen är omöjligt att finna bevis på gud´s  existens

Du har så rätt i en del denna pajkastning har pågått i tusen år kommer att hålla på några år till. Men en sak har du lite fel i. Jag är troende och jag är ingen svag människa, tvärt om.

CarCass
627 Inlägg
23 december 2007
John87 skrev:
Satanism är en religion? roll

Det där sticker i ögonen..

Nej det är ett levnadsätt!! Har inget med religion att göra !!!!!!!!!!!!!!!!!!madmadmadmadmad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mad

Tog i lite där, kanske lite för mycket..roll

Edit2: Du satte dit ett frågetecken där med...
Senast redigerat av CarCass (23 december 2007)

Join the Evolution

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
Jag tror att man vänder sig till religion när man inte har något annat att stötta sig mot. En sund människa med massor av vänner å ett "bra" liv, behöver inte religion i sitt liv imo.
Folk som söker och behöver något större, söker sig till religion --> tror <-- jag.

Sky´s the limit...

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
SatansWrath skrev:

Du har så rätt i en del denna pajkastning har pågått i tusen år kommer att hålla på några år till. Men en sak har du lite fel i. Jag är troende och jag är ingen svag människa, tvärt om.

SatansWrath summerar det hela bra imo. Låter dock mer som en stark - atteist än satanist.
Bibeln har så många hål i sig så det inte är sant. Och kan inte för mitt liv förstå hur kristna faktiskt kan tro fullt ut på bibeln, man bör förstå att de som står där inte stämmer.

Sky´s the limit...

blacken
23 december 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:
SatansWrath skrev:

SatansWrath summerar det hela bra imo. Låter dock mer som en stark - atteist än satanist.
Bibeln har så många hål i sig så det inte är sant. Och kan inte för mitt liv förstå hur kristna faktiskt kan tro fullt ut på bibeln, man bör förstå att de som står där inte stämmer.

Det finns bra saker den i också, inte så lite heller.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

Det finns en hel del värderingar man absolut ska ta efter. Men det finns många uppenbara bevis på att snacket inte stämmer... å allt eftersom forskare upptäcker nya förklaringar om vår historia och div. fenomen kommer bibelns påhitt raseras. Och kristna kommer säga "Det är en högre makt du inte förstår" utan något konkret över huvud taget.

Sky´s the limit...

blacken
23 december 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:

Det finns en hel del värderingar man absolut ska ta efter. Men det finns många uppenbara bevis på att snacket inte stämmer... å allt eftersom forskare upptäcker nya förklaringar om vår historia och div. fenomen kommer bibelns påhitt raseras. Och kristna kommer säga "Det är en högre makt du inte förstår" utan något konkret över huvud taget.

Många har försökt att "rasera bibeln". dom har inte lyckats så bra med det ännu. och arkeologiskt är den helt korrekt. Så värst många "påhitt" tycks det inte heller finnas så många av i den.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Många har försökt att "rasera bibeln". dom har inte lyckats så bra med det ännu. och arkeologiskt är den helt korrekt. Så värst många "påhitt" tycks det inte heller finnas så många av i den.

Anledningen till att det inte går att "rasera bibeln" är att en kristen aldrig någonsin kommer erkänna att det kanske kan vara något fel någonstans med deras religion oavsett vilka argument de får mot sig.

Det spelar ingen roll vilka exempel man tar, en kristen kommer aldrig erkänna något negativt mot kristendomen eller bibeln trots att det är bevisat att det inte går att bevisa något.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

hmm okej... som amatör och inte jätteinsatt i bibeln har jag ett par frågor..

Bibeln förespråkar att allt våld skall undvikas, samtidigt så står det att man ska stena en otrogen kvinna om jag inte minns fel.

Kan inte minnas att det nämns något alls om dom 200 miljoner år dinosaurier regerade vår jord, borde inte denna lilla epok i alla fall noteras i bibeln? Kan det vara så att det inte står nåt om det p.g.a. att man då inte visste bättre?

Det är bevisat att över 90% av allt liv som fanns på våran jord plötsligt utrotades inom loppet av endast ett tiotal år för ca: 65 miljoner år sedan... Hur tänkte våran Gode Gud, när han gjorde en sån till synes elak manöver?
Senast redigerat av Rushman (23 december 2007)

Sky´s the limit...

410 Inlägg
23 december 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:

måste bara lägga mig och tracka på vetenskapen. Eller snarare människors höga tro på vetenskap. Varför förstår inte folk att Religion och Vetenskap är två helt skilda saker. Religionen försöker inte motbevisa vetenskapen och vice versa dom behandlar två olika ämnesområden. Annars hade det väl inte funnit teologer och Religionsvetare, då kund vi väl kallat dom för Vetenskapsmän (typ Biologer eller nått).

För övrigt så ger bara vetenskapen kvalificerade gissningar och modeller. Dessa är giltiga tills någon kommer med en ny modell som verkar stämma bättre. Vi har fortfarande noll koll på hur gravitationen fungerar trots att det är den mest uppenbara kraft som vi utsätts för hela tiden konstant. Än så länge finns det inget i Vetenskapen som motsäger religonen. Om du har hittat nått så är jag också nyfiken på vad det skulle vara.

Eftersom du så starkt påstår att vetenskapen upptäcker nya förklaring som raserar bibelns påhitt så kan väl du ge mig ett exempel på vad vetenskapen har kommit fram till som motbevisar religion.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
23 december 2007
evilaudio skrev:
i mina ögon e religion för "svaga" människor som inte har fötterna på jorden.. e man stark i sig själv så behöver man inte "tro på tomten"...

Haha, håller med helt o hållet!! tongue

281 Inlägg
23 december 2007
fan vilka töntar vi har här på garaget....förutom laika rätt smart sagt

/Deki

410 Inlägg
23 december 2007
John87 skrev:
blacken skrev:

Anledningen till att det inte går att "rasera bibeln" är att en kristen aldrig någonsin kommer erkänna att det kanske kan vara något fel någonstans med deras religion oavsett vilka argument de får mot sig.

Det spelar ingen roll vilka exempel man tar, en kristen kommer aldrig erkänna något negativt mot kristendomen eller bibeln trots att det är bevisat att det inte går att bevisa något.

Precis det går inte att bevisa något som har med historia att göra. Man kan inte vara hundra procent säker på något överhuvudtaget som har med historia att göra. Med tanke på hur mycket som manipuleras. Jag menar ta krig som exempel det är alltid vinnarna som skriver historian. eller så är det skrivet av någon som är mer eller mindre färgad med egna åsikter som man inte kommer ifrån.

Men det fina med religion är att vi inte kan bevisa något med empiriska mått men vi kan inte heller motbevisa något. Så det är just därför det är religion och tro det handlar om och inte vetenskap. Vi kan inte använda vetenskap för att bevisa eller motbevisa religion och vi kan inte heller använda religion för att förklara vetenskapen.

583 Inlägg
23 december 2007
_deki_ skrev:
fan vilka töntar vi har här på garaget....förutom laika rätt smart sagt

Nu blev jag lite sur, för vad är mer töntigt än att påstå att andra är töntar?

Lev ditt eget liv och efter din egen tro. Skit i andras tro och andras liv. Deras problem är inte dina och tvärtom! Men om du ska börja smutskasta folk för dom tror annorlunda är de som att vara rasist i mina ögon!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

blacken
23 december 2007
laika skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

måste bara lägga mig och tracka på vetenskapen. Eller snarare människors höga tro på vetenskap. Varför förstår inte folk att Religion och Vetenskap är två helt skilda saker. Religionen försöker inte motbevisa vetenskapen och vice versa dom behandlar två olika ämnesområden. Annars hade det väl inte funnit teologer och Religionsvetare, då kund vi väl kallat dom för Vetenskapsmän (typ Biologer eller nått).

För övrigt så ger bara vetenskapen kvalificerade gissningar och modeller. Dessa är giltiga tills någon kommer med en ny modell som verkar stämma bättre. Vi har fortfarande noll koll på hur gravitationen fungerar trots att det är den mest uppenbara kraft som vi utsätts för hela tiden konstant. Än så länge finns det inget i Vetenskapen som motsäger religonen. Om du har hittat nått så är jag också nyfiken på vad det skulle vara.

Eftersom du så starkt påstår att vetenskapen upptäcker nya förklaring som raserar bibelns påhitt så kan väl du ge mig ett exempel på vad vetenskapen har kommit fram till som motbevisar religion.

Du har rätt, "forska heter det när man inte vet vad man gör" big_smile

(none)
1 725 Inlägg
23 december 2007
Svar Nej!

--Lev i går som det vore i morgon--

Sök