3728
Sök

helljus - varför vänta med att slå av tills man redan bländat?

1 353 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
ja, som topic lyder.
Vaför väntar dom flesta med att slå av hellyset tills dom ser den andra bilen och redan har bländat föraren?
kör man och det är mörkt ute så hinner man ju i dom allra flesta fall se ljuset ifrån mötande innan man ser bilen?

nu kanske det inte är nån här som gör det, men många man möter gör det.

There's no replacement for displacement

9 108 Inlägg
28 oktober 2007
Dessa i-landsproblem.. wink

Bobo
29 oktober 2007
Tror att det handlar om glömska många gånger

304 Inlägg
29 oktober 2007
bra fråga många som håller på så sad

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i

DFFL
9 020 Inlägg
29 oktober 2007
Bobo skrev:
Tror att det handlar om glömska många gånger

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

CarCass
627 Inlägg
29 oktober 2007
Allt för ofta när jag är ute och kör så är det bara jag som slår av heljuset...

Jag slår gärna av mitt innan jag blir bländad, men ändå inte tidigt så att säga. Hatar folk som drar ev heljuset bara för att de ser att det har möte på en lååång raksträcka =/

Edit: Kan tillägga att mitt halvljus inte är starkt eller felvinklat. Har själv provat några möten från en annan bil. Ändå ska det köras med heljuset på när dom möter mig...
Senast redigerat av CarCass (29 oktober 2007)

Join the Evolution

Yrkesförare
1 073 Inlägg
29 oktober 2007
De där är ju inte lika farligt som dom j#vla nötterna som bländar på igen strax innan själva mötet!!! Snacka om blixtflash!

1 353 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Tega skrev:
De där är ju inte lika farligt som dom j#vla nötterna som bländar på igen strax innan själva mötet!!! Snacka om blixtflash!

jo, det är också en sak jag stör mig på..

There's no replacement for displacement

Konsult
1 247 Inlägg
29 oktober 2007
Tega skrev:

Det är riktigt jobbigt men så gör jag oftast om mötande förare absolut inte bländar av .. vet ju själv inte om det fungerar men jag kan ju säga att dom inte ser något, det gör ju inte jag heller  efter deras lysen tongue

510 Inlägg
29 oktober 2007
Tagg3N skrev:
Tega skrev:

Det är riktigt jobbigt men så gör jag oftast om mötande förare absolut inte bländar av .. vet ju själv inte om det fungerar men jag kan ju säga att dom inte ser något, det gör ju inte jag heller  efter deras lysen tongue

Är dom så tröga och inte bländar av, då ska man själv heller inte blända av wink Då märker dom nog fort att dom har det igång för dom själva blir bländade haha big_smile Mvh Johan

1 277 Inlägg
29 oktober 2007
Jag irriterar mig på folk som slår på helljusen innan man passerat varann...typ en billängd före ...händer mig flera gånger om dagen...tröttsamt i längden...
Sluta med det!!..ni som gör det alltså smile

Som några i tråden redan hade beskrivet....läsa först, skriva sen smile
Senast redigerat av BMW635_Robban (29 oktober 2007)

1 878 Inlägg
29 oktober 2007
var ute o körde här i helgen på väg till strömstad, och jag läg väl i häcken på en bmw i 20min innan jag kunde dra förbi. han vägrade blända av även när jag slog på värnings blinkersen. snacka om jävla trög idiot, eller var det nån som inte kan köra bil!

48 Inlägg
29 oktober 2007
blinka ngra ggr efter att ni slått av era helljus, bara ett tips. så brukar jag iaf göra när jag får möte innan en skarp kurva och jag ser att den personen har helljus på. lika så på rakor iofs. sen det där med att de slår på helljuset för tidigt... hur många ggr har du inte själv gjort det mot andra?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
29 oktober 2007
Pebexxa skrev:
sen det där med att de slår på helljuset för tidigt... hur många ggr har du inte själv gjort det mot andra?

Slår ALDRIG på helljuset innan jag passerat mötande. Så nej, aldrig!

12 086 Inlägg
29 oktober 2007
Exakt , blir alltid lika förbannad på folk som ska vänta tills man redan bländat! Om man ser att de kommer en bil runt en kurva lr en krön så bländar man av när de är lämpligt (man får ju göra en bedömning hur snart de är dags) jag brukar blinka till på de som inte bländar av när jag gjort de.. och ibland skiter de i det och så kommer dom där o bländar likförbannat!

En sak till, dom här som slår på helljusen för tidigt för dom tycker de är kul o jävlas, dom önskar jag döden.  Jag bländar ändast andra trafikanter då de skiter fullständigt i o blända av, som att de sitter o sover i bilen. Även fast man blinkar 10 ggr så åker de kvar med helljus, bara kisa slå på helljusen och svära allt va man orkar.

1 688 Inlägg
29 oktober 2007
Ja kör lastbil i jobbet, och nu vid mörkare tider så kör varenda tomte med helljuset på, även på fina belysta vägar....Rätt störande.
Jag brukar INTE stänga av helljuset+extralyserna på lastbilen förrän den andre föraren bländat av (Brukar ske rätt fort) big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
29 oktober 2007
Pebexxa skrev:
blinka ngra ggr efter att ni slått av era helljus, bara ett tips. så brukar jag iaf göra när jag får möte innan en skarp kurva och jag ser att den personen har helljus på. lika så på rakor iofs. sen det där med att de slår på helljuset för tidigt... hur många ggr har du inte själv gjort det mot andra?

Precis det jag brukar göra, men 90% av gångerna ger det nadareaktion ändå. Men själv brukar jag blinka till en gång i nyllet på dom som bländar av för sent. Hämnd är alltid skoj. :P

Men det där med att slå på för tidigt, nej det gör jag inte. Varför skulle jag göra det?

Whine whine!

355 Inlägg
29 oktober 2007
Losgard skrev:
Ja kör lastbil i jobbet, och nu vid mörkare tider så kör varenda tomte med helljuset på, även på fina belysta vägar....Rätt störande.
Jag brukar INTE stänga av helljuset+extralyserna på lastbilen förrän den andre föraren bländat av (Brukar ske rätt fort) big_smile

Å det är ju jäkla schysst när man möter en lastbil med 8st extraljus.. Livsfarligt!!

Körv
3 535 Inlägg
29 oktober 2007
Om någon klyftig jävel glömmer att blända av på mig så brukar jag bara blinka några gånger smile

Ofta är det bara glömska det där. Så jag finner ingen anledning till att bli arg.. Om det inte verkligen är med flit då.

Truckdriving Man

1 688 Inlägg
29 oktober 2007
RedEyeMS3 skrev:
Losgard skrev:

Å det är ju jäkla schysst när man möter en lastbil med 8st extraljus.. Livsfarligt!!

Beror ju som sagt på den andra förarn, bländar inte han av så....
De sjukt störande att bli bländad om man kör på t.ex nylaggda mörka vägar ute i skogen å inte ser kantlinjen å vägen e smal å nån tjomme kommer me helljusen på big_smile
Senast redigerat av Losgard (29 oktober 2007)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök