Problem med audi 80 quattro 2,6 avant -94

co
29 oktober 2007 · 20 Inlägg

Hej!

Förra veckan köpte jag en en audi 80 quattro 2,6 avant -94. Det säljaren talade om för mig var att, den går ryckigt på låga varv och när man motorbromsar., men på vägen hem dog bilen 4-5 gånger. Han sa att felet var lambasonderna, och skickade med nya, som jag nu monterat. Men felet kvarstår.
Det som händer är att med mycket bensin i tanken, så dör den aldrig, men det händer att den rycker på låga varv, mindre ju mer bensin det är i tanken.

Jag funderade på, eftersom bensinmätaren lever sitt egna lilla liv, om det kanske var bensinstopp, men eftersom den kan lägga av och sedan efter någon minut gå en bit till så kan det inte vara haken.. eller?
Det händer ofta när man dragit ur bilen, och sedan saktar in, alltså när man gasar händer inget, utan den bara dör.
Kan tillägga att bilen går klockrent på tomgången.

Och om det skulle vara så att det baraär bensinstopp som är problemet, då funderar jag på hur pass mycket en sån här audi ska dra per mil? På fulltank som är runt 45-50 liter, åkte jag 3900km innan den la av

Det jag testat för att åtgärda detta är, bytt lmbasonderna, bytt bensin och haft i injector cleaner.

Skulle även vara trevligt om någon visste vad det var för fel på min bensin och tempmätare, som fungerar någon enstaka gång ibland.

Bil: Audi 80 quattro 2,6 V6 avant 150hk
Års: 1994
Mätarställning: 29300 lite drygt

Tacksam för svar MVH Jonas

Senast redigerat av co (29 oktober 2007)

Goffen Administratör
29 oktober 2007 · 2 977 Inlägg

vad gäller bensin och tempmätare så låter det som den lilla strömställaren som sitter bak på instrumentet en liten svart sak med 3 små metallpinnar den brukar orsaka att temp och bensinmätaren fungerar dåligt.  Den går att köpa vet ej pris alternativet är att skaffa ett instrument på skroten o testa byta hela enheten.  Vad gäller ryckningar och liknande kan det va bränslepumpen i tanken som strular men jag har även varit med om att bilens styrdon orsakar den typen av problem som du beskriver......

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Sharky
29 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Om bilen alltid går bra med full tank så kan vi utesluta styrdon, lambdasonder etc. Då ligger soppapump nära till hands.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
co
29 oktober 2007 · 20 Inlägg

jag har en soppapump liggande faktiskt, men jag har ingen aning om var den sitter på bilen, någon som kan tala om det för mig? och är det svårt att göra det själv?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang