Då alla bilder med jämna mellanrum försvinner på grund av för mycket trafik på min photobucketsida så finns guiden numera här:http://www.bilstereoforbundet.se/index.php/online/bygguider
Då jag får väldigt många mail / pm med frågor om hur man klär med vinyl så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och kunskap. Det finns säkert 1000 sätt till att göra detta på och denna guide återger bara hur jag brukar göra.
Dessa produkter använder jag.
Vinyl (superstretch)
Lim fastbond 30
Både lim och vinyl köper jag iafrån
www.topntrim.nuDet går självklart att använda andra vinyler och andra limmer men det här är det jag rekomenderar och själv fått bäst resultat med.
Saker som kommer att behövas.
Färgspruta alt. pensel*
Plasthandskar (om du vill slippa lim på händerna)
Sax
Mattkniv
Värmepistol.
*Med spruta går det åt mkt mindre lim än med pensel men båda alt. går bra.
Då bilder säger mer än 1000 ord så förklarar jag steg för steg hur jag gör.
1.
Baslådan som ska kläs tvättas av med vatten och trasa för att bli av med slipdamm.
2.
Här har jag penslat ut limmet på vinylen, limmet är ljusblått och mjölkigt innan det torkat.
3.
Även baslådan är penslad med lim, penslade även kanterna där vinylen viks runt för att få kanterna att fästa.
4.
Limmet har torkat och är då mörkblått. Brukar låta det ligga och torka över natten.
5.
Lägger på vinylbiten över baslådan och måttar in biten så den passar. Börjar sen att trycka dit vinylen utan att värma den runt om baffeln.
6.
Börjar först att värma försiktigt på vinylen runt baffeln så den hugger fast ordentlig. Sen lyfter jag vinylen och värmer underifrån och jobbar mig neråt och runt baffeln. Jag brukar även börja klä där det är som mest former och där man måste sträcka vinylen mest för att sen avsluta där det är plant och lättare att klä.
7.
När jag sen skär ut hålet för basen skär jag ett stortkryss mitt i hålet och sen gör jag det till små tårtbitar och sen värmer jag fast dom och klipper rent.
8. Slutresultat (dock lite dammigt i bilen).
Hoppas det kan hjälpa någon, fråga om något är oklart.
mvh Jens