En 16V eller en 740 Turbo har det i orginal. Vill du ha det i din sugis så pratar vi 70Hkr/liter (70x2.3 = 161Hkr).
Den trimningsgraden är helt möjlig men då krävs en portad topp med annan betydligt vassare kam, lättade rörliga delar i bottendelen, annat insug, annat avstämt grenrör, höjd kompression och chip för bl a höjt varvtalsstopp.
Vad är bilen din värd? Säg 10.000. Räkna det dubbla på trimningen.
Här kan du köpa färdig trimmad 740 på "300Hkr" för 24.000:
Jag säger så här. Köp en trimkam och ett extraktor grenrör med fullflödes avgassystem. Du får inte ut nåra 50 hk med det, men den kommer bli betydligt rappare än vad den är nu. Vill du ha det ännu värre så köp en portad och planad 531 topp så har du ett betydligt bättre drag. Det är mitt förslag
en kompis till mig hade en 240 med b230-E motorn, det satt en vassare kam och planad topp på den samt extraktor med tillhörande 2.5" avgas, och den gick över förväntningarna!
Jag säger så här. Köp en trimkam och ett extraktor grenrör med fullflödes avgassystem. Du får inte ut nåra 50 hk med det, men den kommer bli betydligt rappare än vad den är nu. Vill du ha det ännu värre så köp en portad och planad 531 topp så har du ett betydligt bättre drag. Det är mitt förslag
en kompis till mig hade en 240 med b230-E motorn, det satt en vassare kam och planad topp på den samt extraktor med tillhörande 2.5" avgas, och den gick över förväntningarna!