2510
Sök

datakunnig? koppla data till tv, nu ännu mer bekymmer. hjälp!?

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Tjena

Håller på att få ett kraftigt utbrott snart efter att ha försökt koppla ihop tvn med datan.

Har köpt 3 olika kablar hittils som inte funkat mad

Har en bärbar data med vanlig skärm ingång (dvi?)

Tvn har scart och hdmi och enligt butiken vi köpte den av ska det gå att koppla data till den!

Idag trodde jag äntligen att jag fick tag i rätt kabel, i ena änden var det scart och i andra var det vanlig "skärmingång" (dvi) men ack så fel jag hade hmm

Andra kablar ja provat innan jag hade satt mig in i dehär så mycket var dvi-dvi men det visade sig att tvn saknade det.

Sen köpte jag en s-video kabel men sån ingång hade varken data eller tv

Och nu senast den jag beskrev tidigare.

Kan någon kunnig snälla hjälpa mig med detta?

Stort tack till den som löser mysteriet
Senast redigerat av _kimpan_ (31 oktober 2007)

---------------> Kimpan

Hmm.
30 oktober 2007
_kimpan_ skrev:
Idag trodde jag äntligen att jag fick tag i rätt kabel, i ena änden var det scart och i andra var det vanlig "skärmingång" (dvi) men ack så fel jag hade hmm

Varför, vad är det som inte fungerar? Sätter du på Tv'n i "AV"  ??  tongue

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Hmm. skrev:
_kimpan_ skrev:

Varför, vad är det som inte fungerar? Sätter du på Tv'n i "AV"  ??  tongue

haha jo så långt bevandrad i ämnet är jag åtminstone tongue

Nej men får ingen bild

---------------> Kimpan

9 108 Inlägg
30 oktober 2007
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=179

Den borde väl göra susen och dessutom bibehålla bildkvalitén. Det är säkert någon inställning som strular annars. Kolla bildskärmsinställningarna så du kör med dubbla skärmar.

Servicetekninker
70 Inlägg
30 oktober 2007
Vad har du för dator, ge mig både märke och modell på både dator och TV.

Problemet är att om du försöker koppla DVI till HDMI, så måste din dator ha HDCP annars får du ingen bild..

Bästa kopplingen är om du har DVI på tv'n.

_b

16 Inlägg
30 oktober 2007
har du klonat bilden i grafik inställningarna?? vad har du för graffekort??

401 Inlägg
30 oktober 2007
Tror jag fick flytta över till TV i Grafik inställningarna när jag ville ha TV och tillbaka för att få på Skärmen igen..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
MilleN skrev:

Den borde väl göra susen och dessutom bibehålla bildkvalitén. Det är säkert någon inställning som strular annars. Kolla bildskärmsinställningarna så du kör med dubbla skärmar.

Jo men dendär kontakten till höger har jag inte på datan, den så ju aningen konstigare ut än den jag har. jag har alltså ett vanligt skärmuttag på datan 14 eller 15 poligt.

men läste nyss i instruktionsboken till tvn att den är en sån jag ska ha hmm

---------------> Kimpan

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Brother_B skrev:

Problemet är att om du försöker koppla DVI till HDMI, så måste din dator ha HDCP annars får du ingen bild..

tvn är en philips 42" lcd

och datan en bärbar ASUS A6R entertainment notebook

---------------> Kimpan

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Correadde skrev:
Tror jag fick flytta över till TV i Grafik inställningarna när jag ville ha TV och tillbaka för att få på Skärmen igen..

Hur gör man det
?

---------------> Kimpan

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 oktober 2007
_kimpan_ skrev:
MilleN skrev:

Jo men dendär kontakten till höger har jag inte på datan, den så ju aningen konstigare ut än den jag har. jag har alltså ett vanligt skärmuttag på datan 14 eller 15 poligt.

Låter mer som om du har vanlig VGA-kontakt i burken och inte dvi.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

401 Inlägg
30 oktober 2007
Vad har du för grafikkort då?

AVCdesign.se
BMW 530i E34

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
_kimpan_ skrev:
MilleN skrev:

Låter mer som om du har vanlig VGA-kontakt i burken och inte dvi.

Kan nog absolut stämma, jag som är helt snurrig av alla förkortningar vid det här laget tongue

---------------> Kimpan

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Correadde skrev:
Vad har du för grafikkort då?

ATI radeon xpress 200M

---------------> Kimpan

401 Inlägg
30 oktober 2007
Då vet jag inte då jag har ett Geforce kort men det måste väl finnas så du kan gå in i inställningarna på något sätt? tex Kontrollpanelen kolla lite där:)

AVCdesign.se
BMW 530i E34

4 Inlägg
30 oktober 2007
ladda ner de nyaste drivrutinerna först.. finns på Nvidias hemsida.

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Correadde skrev:
Då vet jag inte då jag har ett Geforce kort men det måste väl finnas så du kan gå in i inställningarna på något sätt? tex Kontrollpanelen kolla lite där:)

Jo har kikat där men hittar inget om grafikkortet hmm

---------------> Kimpan

401 Inlägg
30 oktober 2007
Nä du då vet jag inte neutral Kom på nu att jag fick inget ljud när jag kopplade så, så jag fick koppla sladd från datan till förstärkaren för att få ljud vet ej varför.. Och du har ingen PC port i TV:n? I min lcd kopplar jag bara en skärmkabel mellan tv och data.

AVCdesign.se
BMW 530i E34

elektriker
591 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Correadde skrev:
Nä du då vet jag inte neutral Kom på nu att jag fick inget ljud när jag kopplade så, så jag fick koppla sladd från datan till förstärkaren för att få ljud vet ej varför.. Och du har ingen PC port i TV:n? I min lcd kopplar jag bara en skärmkabel mellan tv och data.

ljud bryr jag mig inte om, bara jag får bild

Har ju tyvärr ingen sån utgång du har

Hittade grafikkortsinställningar o så nu iallafall, när jag stoppar i kabeln från tvn så visar datan att den är ikopplad där iallafall men sen att få igång den hmm

---------------> Kimpan

9 108 Inlägg
30 oktober 2007
Brother_B skrev:

Det där lät lite skrämmande, beställde precis en sån kabel och är osäker på om jag har HDCP, hur ser man det? Har någon HP Pavilio-skit med PCI-express 7600GT

Sök