17 juni 2010
Trådstartare
Informationsuppdatering
Principfall: - Hur gör man i verkligheten.
Bakgrunden är följande problem från användaren "Bakhjulsdrift = kul":
Så här skriver han:
Jag håller på med att byta motor i min 940 -91 till en 850 t5 motor
och 960 växellåda.
Det problem som har uppstått nu är att jag behöver ett komponentsintyg
på motorn och dess kringutrustning att visa upp vid regg besiktningen.
Motorn håller sig inom volvos effekt och vridmoments gränser men
eftersom besiktningsmannen omöjligt kan kolla så att det är rätt
komponenter som sitter på motorn så kräver dom detta intyg och det är
tydligen bara volvo som har utrustning för att kolla upp detta. Men
dom skriver inga intyg sen 3år tillbaka så jag vore väldigt tacksam om någon har en ide hur jag ska gå tillväga för att få ett intygn
Då frågade jag Gustaf Ulander på SFRO hur det är tänkt att det skall funka / Hur det funkar i verkligheten.
Gustaf svarade:
Det krävs inget formellt komponentintyg. Men det gäller som byggare att kunna visa för Bilprovningen att motorn är i originalskick och det tillämpar tyvärr olika Bilprovningar på olika sätt.
Bilprovningens tekniska avdelning och Transportstyrelsen anser att det finns olika sätt att visa att motorn är i originalutförande. Det kan räcka med att man kan visa att motorkoden stämmer (med kod i verkstadshandbok eller så) men om det kan antas att det är pillat på motorn (eloxerade dumpventiler, Aeromotive btr, jätteturbo,
Autronicbox...typ) kan man kräva en grundligare genomgång. Men då ska det räcka med att en verkstad med god kännedom om motortypen (helst auktoriserad verkstad) skriver ett eget intyg. Det intyget behöver INTE gå via Volvo centralt men det gäller förstås att ha lite tur och hitta en verkstad med fantasi nog att fixa detta.
Jag har tyvärr varit med om nästan hopplösa fall där det enda framkomliga sättet är att istället åka till en annan station som inte är lika intygsrabiata.
Hoppas det löser sig
Gustaf
P.S Ni som läser detta och behöver tillämpa det på era egna byggen - var så snälla att ni inte refererar till Gustaf. Det är ok att referera till SFRO som organisation men häng inte ut Gustaf som person bara för att han är så snäll att han reder ut sånt här. Och om någon skall starta ett bilparti nån gång - "vote Gustaf for President!"
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI