Var ute på riksväg 40 idag. Höll jämn trafikrytm i ganska tätt trafik och låg så där på 80 km på 70 sträcka, när jag ser att det blixtarar till längre fram och fattar direkt att det är en fartkamera. Frågan är bara ifall det är jag eller bilen framför som åkt dit.
Jag hade kanske 50-60 meter till kameran och bilen framför si där 5-20m.
det brukar vara ett vitt sträck ca 5-10 m innan kameran..Jag tror att det är vid det sträcket som den tar kortet..hoppas du klarade dej hur som helst..Trist med böter!
Jo, hastigheten mäter den säkert på 75-100 avstånd, men frågan är när den tar kortet, dvs när blixten går va. Rent logiskt bör det vara typ 10-15 meter.
Aftonbladet: Övervakningsstolparna består av tre delar: radar, blixt och kamera. Radarn mäter farten på 75 meters håll.
När den registrerar en fartsyndare fotograferas bilen och dess förare på 15 meters avstånd. Kameran tar lika bra bilder i mörker som i dagsljus.
Med hjälp av bilden kan polisen se fordonets registreringsnummer och vem som är förare. Bilden jämförs med bilägarens pass- och körkortsbild. Böteslappen skickas hem till ägaren. Det är bara den som kört bilen vid tillfället som kan bötfällas.
case closed..tack Minge1. Det var bilen framför som åkte dit. Tack
Krävs en jävla stark blixt för att lysa upp bilen 75 meter från kameran och desutom inte blända trafik som är närmare, så 15 meter är nog mer rimligt...
Jo de blixtrar kan ja lova !!!! Fick den rätt i nyllet nu i natt. 125km/h på 90 väg man kan juh säga att kortet ryker iaf. Har bara prövotid. De blixtrar på ca 5-10m till bilen. Får se lär juh få brev i veckan som kommer iaf. Så man får juh hoppas att kortet e bra så man kan rama in de å hänga de på väggen