3158
Sök

Galad8's Ford sierra Xr4i <PROJEKT> Uppdatering! 2010-05-09...

321 Inlägg
4 januari 2008
#661
Galad8 skrev:
Har en fundering...

När man är ute och kör, sen har man kört ett tag med den nya sierran, man öppnar huven och då GLÖDER grenröret, så ska de väl inte va? hmm

Tändningen är rätt, tändstiften är fräscha, osv..  Nån kanske kan svara på varför det är så?
Eller iallafall ge en kvalificerad gissning? smile

Tyvärr så händer det inte så mycket med Xr4an nu, har inget vax... Lika bra att börja på ventilkåpan och generatorn kanske...

Tack på förhand iallafall! big_smile

Vanligt symptom om avgasröret är igensatt någonstans. Men bilen borde kännas slöare också.


1 997 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#662
HardCore skrev:
Galad8 skrev:
Har en fundering...

När man är ute och kör, sen har man kört ett tag med den nya sierran, man öppnar huven och då GLÖDER grenröret, så ska de väl inte va? hmm

Tändningen är rätt, tändstiften är fräscha, osv..  Nån kanske kan svara på varför det är så?
Eller iallafall ge en kvalificerad gissning? smile

Tyvärr så händer det inte så mycket med Xr4an nu, har inget vax... Lika bra att börja på ventilkåpan och generatorn kanske...

Tack på förhand iallafall! big_smile

Vanligt symptom om avgasröret är igensatt någonstans. Men bilen borde kännas slöare också.

OKej, jaa. Jag vet inte hur den ska gå egentligen men...
Hur rensar man avgasröret då?
Eller äre bara å bygga nytt? tongue

Men joo, den känns lite slö..


321 Inlägg
4 januari 2008
#663
Galad8 skrev:
HardCore skrev:
Galad8 skrev:
Har en fundering...

När man är ute och kör, sen har man kört ett tag med den nya sierran, man öppnar huven och då GLÖDER grenröret, så ska de väl inte va? hmm

Tändningen är rätt, tändstiften är fräscha, osv..  Nån kanske kan svara på varför det är så?
Eller iallafall ge en kvalificerad gissning? smile

Tyvärr så händer det inte så mycket med Xr4an nu, har inget vax... Lika bra att börja på ventilkåpan och generatorn kanske...

Tack på förhand iallafall! big_smile

Vanligt symptom om avgasröret är igensatt någonstans. Men bilen borde kännas slöare också.

OKej, jaa. Jag vet inte hur den ska gå egentligen men...
Hur rensar man avgasröret då?
Eller äre bara å bygga nytt? tongue

Men joo, den känns lite slö..

Testa ta bort röret före först burken och kör en ordentlig runda och se ifall de blir någon skilnad. Problemet är bara om du har känsliga grannar wink


4 506 Inlägg
4 januari 2008
#664
En avgasknall så har du rensat det wink
Nä skämt å sido jonte.

Jag kan tänka mig hur du brukar den
andra Sierran det är ju inte snällt iafa smile
Grenröret kanske har rostat ganska så mkt
under sina år och blivit av med en hel del godds.
Så att de finns inte så mkt kvar att värma,
Grenröret är ju ganska så utsatt för värme så
piskar du den tillräckligt så kan det ju glöda.
Beror ju på godstjocklek m,m.
Det är ju dock vanligare hoss en turbo bil smile
Och nu är det ju så mörkt ute så nu syns det
väll tydligare.

Knäpp ett kort på det så får vi se hur omfattande
det är.

Kan du andas kan du dö.

1 997 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#665
Uppdatering!

Nämen oj, har ju alldeles glömt bort att jag fick en rolig grej till Forden i julklapp!
Ni ska få en bild på det! big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/40450/222694_q6rh7e.jpg
Ett öppetluftfilter! big_smile Kommer nog låta trevligt sen. smile

Det blir väl å bygga dit det, å testa sen när jag är klar med de polerade grejerna.
Ska börja på den andra ventilkåpan ikväll. Så om nån fortfarande följer tråden (ja jag vet de går jättesakta nu så ska jag försöka få in en uppdatering! ) smile


2 126 Inlägg
4 januari 2008
#666
Har den Kat?
Isåfall pga hur tändstiftet såg ut kan det vara den som säckat ihop o blockerar avgaserna!


1 997 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#667
_Wallis_ skrev:
En avgasknall så har du rensat det wink
Nä skämt å sido jonte.

Jag kan tänka mig hur du brukar den
andra Sierran det är ju inte snällt iafa smile
Grenröret kanske har rostat ganska så mkt
under sina år och blivit av med en hel del godds.
Så att de finns inte så mkt kvar att värma,
Grenröret är ju ganska så utsatt för värme så
piskar du den tillräckligt så kan det ju glöda.
Beror ju på godstjocklek m,m.
Det är ju dock vanligare hoss en turbo bil smile
Och nu är det ju så mörkt ute så nu syns det
väll tydligare.

Knäpp ett kort på det så får vi se hur omfattande
det är.

Okej tack för tipsen!
Haha, får väl ut å plåga den lite, sen tar ja ett kort så ska ni få se hur de glöder... big_smile
Men de syns lika tydligt när de är ljust ute... Haha. lol

Fick ett tips om att rensa katten, får väl testa de kanske? smile


1 997 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#668
Big_JN skrev:
Har den Kat?
Isåfall pga hur tändstiftet såg ut kan det vara den som säckat ihop o blockerar avgaserna!

Som sagt, fick ett tips, ska öppna upp den å kolla hur de ser ut därinne riktigt!

Man behöver väl inte kat? roll
Isåfall rensar man väl ut innehållet å svetsar igen. Hehe. big_smile


2 126 Inlägg
4 januari 2008
#669
Galad8 skrev:
Big_JN skrev:
Har den Kat?
Isåfall pga hur tändstiftet såg ut kan det vara den som säckat ihop o blockerar avgaserna!

Som sagt, fick ett tips, ska öppna upp den å kolla hur de ser ut därinne riktigt!

Man behöver väl inte kat? roll
Isåfall rensar man väl ut innehållet å svetsar igen. Hehe. big_smile

Kat e för kärringar o miljönissar wink

Ta bort katen ger ju 6 hk mer på min Ford så aldrig fel att ta bort den eller att att rensa ut innanmätet på den!!!


1 997 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#670
Big_JN skrev:
Galad8 skrev:
Big_JN skrev:
Har den Kat?
Isåfall pga hur tändstiftet såg ut kan det vara den som säckat ihop o blockerar avgaserna!

Som sagt, fick ett tips, ska öppna upp den å kolla hur de ser ut därinne riktigt!

Man behöver väl inte kat? roll
Isåfall rensar man väl ut innehållet å svetsar igen. Hehe. big_smile

Kat e för kärringar o miljönissar wink

Ta bort katen ger ju 6 hk mer på min Ford så aldrig fel att ta bort den eller att att rensa ut innanmätet på den!!!

Kommer nog märka stoor skillnad på min bil, om det är de som är problemet...

Blir nog att rensa ur isåfall!

Tack för alla tips, och för all hjälp sålänge. <<(Var menat till alla som skrev) Hehe. smile


1 997 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#671
Houston, we have a problem!

Okej, såhär ligger det till...

Idag så var vi iväg å rensade kissemissen. (kom ut en massa cell-grejs ur den)...
Sen, medan vi liks var igång så tog vi bort näst sista dämparn (stoor dämpare) och svetsade dit ett rör istället. Så nu låter den lite trevligare!

MEN: Grenröret lyser fortfarande lika rött som tidigare. Kändes som bilen blev lite piggare men, jag ska inte säga nåt säkert. Man inbillar sig väl...?

Har fått tips:

Kolla ventilspelet...
Byta soppafiltret. Är det tätt får motorn lite soppa, då blir de varmt.
Kolla insprutarna, är dom täta så får motorn lite soppa där också, då blir det likaså varmt...
Kolla bränsleluftblandningen?

Och JA, tändningen är rätt.

Skulle va schysst om ni ville hjälpa till lite! big_smile

<Over and out>


2 126 Inlägg
5 januari 2008
#672
Skulle kunna plocka bort grenröret och kolla om där finns en massa slagg! Detta e det ända jag kommer på förutom det du skrev!


1 997 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#673
Big_JN skrev:
Skulle kunna plocka bort grenröret och kolla om där finns en massa slagg! Detta e det ända jag kommer på förutom det du skrev!

Om det funnits slagg där så har det förmodligen försvunnit nu. Hehe. big_smile
Nä, tror inte det kan vara det. Men tack ändå! smile


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
5 januari 2008
#674
Usch, rensa "Katten" lät lite äckligt tongue haha
Nä men undrar va som är felet, hoppas du får reda på det av någon som vet..
Själv vettefan va de kan vara.. Men var bara tvungen att skriva att det lät lite konstigt.. tongue

Hoppas du får reda på felet.. smile
mvh kimpa


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
5 januari 2008
#675
Har ingen aning om vad det kan vara men jag hoppas nån vet så du får ordning på det  smile

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

321 Inlägg
5 januari 2008
#676
Det är att han ställt tändningen på 6 grader men det ska vara 18 grader. smile


1 997 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#677
kimpan_90 skrev:
Usch, rensa "Katten" lät lite äckligt tongue haha
Nä men undrar va som är felet, hoppas du får reda på det av någon som vet..
Själv vettefan va de kan vara.. Men var bara tvungen att skriva att det lät lite konstigt.. tongue

Hoppas du får reda på felet.. smile
mvh kimpa

Hahaha. lol jaa när du säger de så. lol
Jepp. Tack ändå. Haha. big_smile


1 997 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#678
dj_aggwa skrev:
Har ingen aning om vad det kan vara men jag hoppas nån vet så du får ordning på det  smile

Mvh Magnus

Vi närmar oss.. smile


1 997 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#679
HardCore skrev:
Det är att han ställt tändningen på 6 grader men det ska vara 18 grader. smile

Hmm, de roliga var att ja kolla ORDENTLIGT me stroboskoplampan, haha. Och tändningen var på 17-19 grader big_smile.

Så, tändningen var de ju inte...


1 997 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#680
Hör upp gott folk! big_smile
Har varit ute å våldmekat ikväll i hopp om att hitta nåt fel...

Kände på alla möjliga bultar, och muttrar och elände... Hehe.
Har som aldrig tänkt på de men, motorn tjuvsög luft nånstans hörde man om man hade motorn igång, och visst.

Sökte, letade, försökte hitta, försökte finna, upptäcka, få se vart det läkte/sög luft.

När jag var mitt inne i att känna på en mutter så såg jag en nippel, sen såg jag en slang. SLANGEN SKULLE SITTA DÄR! big_smile
Wee, de slutade "pysa". Och motorn blev genast varvvilligare, och stadigare på tomgången å så, när jag var ute och testade, men det känns att den inte riktigt går som den ska än.

Ska nog kolla ventilspelet också, iallafall. De går framåt! smile



Sök