3614
Sök

kapade fjädrar = problem med besiktning ?

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
29 januari 2010
#61
jag kapade mina 2 varv, satte fast dom med slangklämmor, MEN fjädern gick ju fortfarande ur skålen uppe!

så mitt tips är att Kapa fjädrarna 2 varv och sedan plocka ur dämparen och svarva om kolvstången, kota den 60 mm! det är lagom på 2 varv kapade fjädrar!


238 Inlägg
30 januari 2010
#62
Xtravagant skrev:
ingen som funderar på säkerheten när man ändrar fjädrarna?
totalt livsfarligt

hur menar du där? om en fjäder går av, hoppar ur läge ( u name it) så blir ju bara bilfan ännu lägre, och förarn blir bara ännu gladare ?! aaight ?? (=


Professionell amatör
451 Inlägg
31 januari 2010
#63
PWalliN skrev:
Xtravagant skrev:
ingen som funderar på säkerheten när man ändrar fjädrarna?
totalt livsfarligt

hur menar du där? om en fjäder går av, hoppar ur läge ( u name it) så blir ju bara bilfan ännu lägre, och förarn blir bara ännu gladare ?! aaight ?? (=

I lol´d smile

AUDI - Four rings to rule them all

832 Inlägg
31 januari 2010
#64
PWalliN skrev:
Xtravagant skrev:
ingen som funderar på säkerheten när man ändrar fjädrarna?
totalt livsfarligt

hur menar du där? om en fjäder går av, hoppar ur läge ( u name it) så blir ju bara bilfan ännu lägre, och förarn blir bara ännu gladare ?! aaight ?? (=

lol Så kan man ju oxå se på saken.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

536 Inlägg
18 april 2010
#65
jag har en 740 som jag ska sänka och isf kapa fjädrarna, går fordon och hade en vikare som jobbat på bilprovningen och jag frågade han hur det va med det där och han sa att när man besiktar bilen så hissar dom upp den så fjädrarna och dämparna blir max utsträckta lixom och då rycker dom i fjädern, om fjädern då skulle röra på sig går den inte igenom, så han sa att om man kapar fjädrarna så ska man se till att dom inte rör nått på sig när dom är max utsträckta, gör dom inte det skulle det inte vara nån fara på besiktningen sa han, och det med slangklämmor och avgasklämmor visste han inte riktigt men hör mycke om det också. min bror hade en 940 som han hade kapat 2 varv på runt om, när han besiktade den så fick han en 2a på dom fram men inte bak, minns inte om dom var lösa eller satt fast bak men han fick iaf en 2a fram för det. men att det gick igenom med kapade bak är ju ett bevis på att det går iaf.


50 Inlägg
22 december 2010
#66
Hur satte du fast dom sen då ?? smile)


Muz skrev:
Besiktade idag och det gick åt helvete...

"Fjäder, fram, båda sidor, för kort (risk att komma ur läge)"

Men det är som dom säger, det går igenom om dom sitter kvar och det gjorde inte mina ;P

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
27 januari 2011
#67
jag kapade och  värmde  gjädrarna men aldrig att jag skull göra de engång till .. tänk om du kommer i ett gupp lite för snabbt tex fart hinder som du missar  så åker en fjäder ur korgen och sedan sliter sönder däcket

5 Inlägg
6 juni 2011
#68
Besiktade min 940 i veckan med kapade fjädrar (ganska rejält) fast svetsade.

Mupp jävel på bilprovningen som gav mig en 2;a för fjädringen fram men inte bak...
Fram så är fjädrarna svetsade, och bak har svetsningarna släppt så jag kör med slangklämmor där.

Besiktningen tog 45minuter och jag stod och tjaffsa med 3st ifrån bilprovningen.

Ena gubben hävdade att det är total förbjudet att förändra fjädringen med undantag för sänkningssats.
Andra gubben hävdade att det är total förbjudet att svetsa fast fjädrarna
och den tredje gubben hävdade att det är sunt förnuft som gäller.

Dom stod och diskuterade vad dom skulle skriva på pappret och jag sa att jag ville ha utskrift på att det som dom säger stämmer. Men då började alla och stamma och fick inte fram nånting utan hänvisade mig till Transportstyrelsen att det är dom man får prata med och blablablabla...

Slutade med att det på pappret står att fjädringen fram är för dålig.

Bilprovningen är ett jävla skämt dom hittar på egna regler, ingen vet vad som gäller, gamla pundare som jobbar där...gubbar som själva aldrig haft någon busbil, misslyckad ungdom och är bara avundsjuka på att deras liv gick åt fanders.


Forummoderator
26 339 Inlägg
6 juni 2011
#69
Allee skrev:
Besiktade min 940 i veckan med kapade fjädrar (ganska rejält) fast svetsade.

Mupp jävel på bilprovningen som gav mig en 2;a för fjädringen fram men inte bak...
Fram så är fjädrarna svetsade, och bak har svetsningarna släppt så jag kör med slangklämmor där.

Besiktningen tog 45minuter och jag stod och tjaffsa med 3st ifrån bilprovningen.

Ena gubben hävdade att det är total förbjudet att förändra fjädringen med undantag för sänkningssats.
Andra gubben hävdade att det är total förbjudet att svetsa fast fjädrarna
och den tredje gubben hävdade att det är sunt förnuft som gäller.

Dom stod och diskuterade vad dom skulle skriva på pappret och jag sa att jag ville ha utskrift på att det som dom säger stämmer. Men då började alla och stamma och fick inte fram nånting utan hänvisade mig till Transportstyrelsen att det är dom man får prata med och blablablabla...

Slutade med att det på pappret står att fjädringen fram är för dålig.

Bilprovningen är ett jävla skämt dom hittar på egna regler, ingen vet vad som gäller, gamla pundare som jobbar där...gubbar som själva aldrig haft någon busbil, misslyckad ungdom och är bara avundsjuka på att deras liv gick åt fanders.

Blogg?



Edit: Kort sagt: gör det riktigt i stället så går det igenom besiktningen.
Senast redigerat av AirOne (6 juni 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juni 2011
#70
AirOne skrev:
Edit: Kort sagt: gör det riktigt i stället så går det igenom besiktningen.

Eller så kan bilprovningen sluta gnälla på meningslösa saker

Jonas

Forummoderator
26 339 Inlägg
6 juni 2011
#71
Volvo_Mannen skrev:
AirOne skrev:
Edit: Kort sagt: gör det riktigt i stället så går det igenom besiktningen.

Eller så kan bilprovningen sluta gnälla på meningslösa saker

Tycker dom gör ett bra jobb jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
6 juni 2011
#72
Undra om dom godkänt fjädrarna fram med om dom med hade vart fast satta med slangklämmor smile

2 Inlägg
6 november 2012
#73
Lånar tråden lite smile

Jag har kapat 2.5 varv både fram och bak på originalfjädrarna, satte fast dem med slangklämmer runt om. Men när man hissar upp bilen så blir fjädern lös där uppe i fram? Alltså är det bara mellanslagen och sånt som håller den, om då besiktnings gubben rör på fjädern, hoppar inte det ur?

Och tror ni jag klarar bes?

Pim_Pim
6 november 2012
#74
Tjockish skrev:
Lånar tråden lite smile

Jag har kapat 2.5 varv både fram och bak på originalfjädrarna, satte fast dem med slangklämmer runt om. Men när man hissar upp bilen så blir fjädern lös där uppe i fram? Alltså är det bara mellanslagen och sånt som håller den, om då besiktnings gubben rör på fjädern, hoppar inte det ur?

Och tror ni jag klarar bes?

Släpper fjädern så ska det bli ombesiktning.

2 Inlägg
6 november 2012
#75
Pim_Pim skrev:
Tjockish skrev:
Lånar tråden lite smile

Jag har kapat 2.5 varv både fram och bak på originalfjädrarna, satte fast dem med slangklämmer runt om. Men när man hissar upp bilen så blir fjädern lös där uppe i fram? Alltså är det bara mellanslagen och sånt som håller den, om då besiktnings gubben rör på fjädern, hoppar inte det ur?

Och tror ni jag klarar bes?

Släpper fjädern så ska det bli ombesiktning.

Men alltså, fjädern lossnar inte ur skålarna vare sig fram eller bak, men det går ju inte sätta fast dem med slangklämma uppe bland mellanslagen och styrlagrerna? Det är det jag oroar mig för bara...

Random Hero
4 047 Inlägg
6 november 2012
#76
Tjockish skrev:
Pim_Pim skrev:
Tjockish skrev:
Lånar tråden lite smile

Jag har kapat 2.5 varv både fram och bak på originalfjädrarna, satte fast dem med slangklämmer runt om. Men när man hissar upp bilen så blir fjädern lös där uppe i fram? Alltså är det bara mellanslagen och sånt som håller den, om då besiktnings gubben rör på fjädern, hoppar inte det ur?

Och tror ni jag klarar bes?

Släpper fjädern så ska det bli ombesiktning.

Men alltså, fjädern lossnar inte ur skålarna vare sig fram eller bak, men det går ju inte sätta fast dem med slangklämma uppe bland mellanslagen och styrlagrerna? Det är det jag oroar mig för bara...

svetsa o spraya på lite underredsmassa, funkar för mig på bes smile

Dog food lid. Backwards

2 174 Inlägg
6 november 2012
#77
DusanMandick skrev:
Tjockish skrev:
Pim_Pim skrev:

Släpper fjädern så ska det bli ombesiktning.

Men alltså, fjädern lossnar inte ur skålarna vare sig fram eller bak, men det går ju inte sätta fast dem med slangklämma uppe bland mellanslagen och styrlagrerna? Det är det jag oroar mig för bara...

svetsa o spraya på lite underredsmassa, funkar för mig på bes smile

loppa försiktigt dit den i sånafall, dra ingen vidare söm då härdningen släpper i fjädern och den blir mjuk som en limpa.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
6 november 2012
#78
Allee skrev:
Besiktade min 940 i veckan med kapade fjädrar (ganska rejält) fast svetsade.

Mupp jävel på bilprovningen som gav mig en 2;a för fjädringen fram men inte bak...
Fram så är fjädrarna svetsade, och bak har svetsningarna släppt så jag kör med slangklämmor där.

Besiktningen tog 45minuter och jag stod och tjaffsa med 3st ifrån bilprovningen.

Ena gubben hävdade att det är total förbjudet att förändra fjädringen med undantag för sänkningssats.
Andra gubben hävdade att det är total förbjudet att svetsa fast fjädrarna
och den tredje gubben hävdade att det är sunt förnuft som gäller.

Dom stod och diskuterade vad dom skulle skriva på pappret och jag sa att jag ville ha utskrift på att det som dom säger stämmer. Men då började alla och stamma och fick inte fram nånting utan hänvisade mig till Transportstyrelsen att det är dom man får prata med och blablablabla...

Slutade med att det på pappret står att fjädringen fram är för dålig.

Bilprovningen är ett jävla skämt dom hittar på egna regler, ingen vet vad som gäller, gamla pundare som jobbar där...gubbar som själva aldrig haft någon busbil, misslyckad ungdom och är bara avundsjuka på att deras liv gick åt fanders.

dom gör helt rätt i att ge dig en 2:A när du svetsar fast fjädern..du kunde bett gubbarna hissat karossen bak om du ville ha en 2:a bak oxå

man får inte svetsa i en fjäder eftersom fjädern är härdad och härdningen släpper om du svetsar och risken är överhängade att faktist fjädern går av och riskerar att hoppa in i framhjulet

så dom använder suntförnuft.. inget dom behöver backa upp med lagar.
Finns förordningar som säger hur en bil ska vara och inte vara på en bes
den ska vara i ett icke trafikfarligt skick när dom släpper igenom den på bes

kapa på bäst ni vill men var beredd på att få problem inget att grina över utan bara att gilla läget

vad tar det att byta 4fjädrar på en 940 komplett med fjäderben tar det 1.5timme högst  så det är jhu knappast besvärligt problem

dom hade säkert kunna gett dig om reggning för öppna filtret under huven
så vill dom jävlas så kan dom men i detta fallet tror jag inte dom jävlas utan bara använder suntförnuft vad som är trafikfarlig och inte

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
6 november 2012
#79
Ej lagligt längre att sätta slangklämmor, fick veta det den hårda vägen på CarSpect, Ängelholm

50 Inlägg
6 november 2012
#80
CarSpect Hässleholm godkände min polares 740 efter han svetsat fast fjädern i skålen !


Sök