har en 740 som det är nyare fjädrar fram på , än bak. så den står så jävla fult, tänkte kapa framfjädrarna 2 varv, men går den inte genom besiktningen då ? finns de nått alternativ till att kapa ? (tänker inte köpa sport)
min har kapade och gick igenom besiktning 3 ggr nu....
Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".
Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!
Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också
Som skylinx säger, Fjädern måste sitta i spänn även när bilen är upplyft. Gör de inte det kommer den inte gå igenom besiktningen. Slangklämmor kan funka för att inte tallrikarna ska glida isär för mycket Även buntband fungerar.
Nån tattar variant man sett är ju oxå att svetsa fast fjädrarna... Men gör det ju knappast roligt att byta en gång i framtiden, men då går det nog enklare igenom besiktning...
Nån tattar variant man sett är ju oxå att svetsa fast fjädrarna... Men gör det ju knappast roligt att byta en gång i framtiden, men då går det nog enklare igenom besiktning...
det räcker med å punkta på ett par ställen, annars 1 1/2 varv, lite pill å få idom då(utan att dra ihop fjädern)
BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
en annan tattar variant är ju att köpa klämmor på biltema, eller ta bort fjädrarna på trallen helt o kör på genomslagsgummit...
Är det verkligen lagligt att köra utan fjädrar? tveksamt låter det som... Men det fins inget krav på hur låg en bil inte får vara... När jag bes Corvetten får de inte under frihjulslyften... Men det e inte mitt bekymmer...
Som sagt... Bara dom inte lämnar skålen så är det ingen fara.
MEN... Skulle jag kapat mina fjädrar (som jag först hade tänkt) så hade jag riskerat mitt eget liv. Passformen i skålen kan se olika ut. Om fjädern inte är helt cylindrisk ska man inte kapa. Mina var ovala... Så ändarna hade inte passat i "stoppen".
Till alla er som funderar på att kapa fjädrar... KOLLA upp sånt här innan ni "har sönder" fjädrarna.
en annan tattar variant är ju att köpa klämmor på biltema, eller ta bort fjädrarna på trallen helt o kör på genomslagsgummit...
Varierar lite från station till station vad dom godkänner,har vart med om att dom inte godkänner fastsvetsade fjädrar men att det är helt okej med slangklämmor,blev faktist tipsad av en besikningsman att sätta slangklämmer så att fjädern inte rammlar ur fjäderskålen men att ta bort dom helt är inte att rekomendera då du istället kan få tvåa på "för kort fjädringsväg"
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".
Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!
Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också
men ja vill ju inte ha den som ett höghus , så de lutar mot kapning