3477
Sök

kapade fjädrar = problem med besiktning ?

10 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#1
har en 740 som det är nyare fjädrar fram på , än bak.
så den står så jävla fult, tänkte kapa framfjädrarna 2 varv,
men går den inte genom besiktningen då ?
finns de nått alternativ till att kapa ? (tänker inte köpa sport)

Neerd
1 596 Inlägg
6 november 2007
#2
min har kapade och gick igenom besiktning 3 ggr nu....

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

10 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#3
alex_side skrev:
min har kapade och gick igenom besiktning 3 ggr nu....

men, hur mkt haru kapat bort då ? för en del säger att de inte är okej sad
vill ju att pärlan ska va lägre fram, mkt snyggare ! hehe

31 Inlägg
6 november 2007
#4
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".


Gammelbilsnörd
450 Inlägg
1 661 Inlägg
6 november 2007
#6
skylinx skrev:
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!

Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också wink

Subarist
131 Inlägg
6 november 2007
#7
Som skylinx säger, Fjädern måste sitta i spänn även när bilen är upplyft. Gör de inte det kommer den inte gå igenom besiktningen. Slangklämmor kan funka för att inte tallrikarna ska glida isär för mycket  Även buntband fungerar.


Gammelbilsnörd
450 Inlägg
6 november 2007
#8
Nån tattar variant man sett är ju oxå att svetsa fast fjädrarna... Men gör det ju knappast roligt att byta en gång i framtiden, men då går det nog enklare igenom besiktning...


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
6 november 2007
#9
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

1 661 Inlägg
6 november 2007
#10
Funkar gör det ju säkert sen om man skulle känna att "shit vilken smart lösning jag kom på"

Njaaa... skulle ha gjort det ordentligt istället!

Avstängd
298 Inlägg
6 november 2007
#11
liljemark skrev:
har en 740

jo det har min mormor också.


1 varv borde gå att kapa.

245 Inlägg
6 november 2007
#12
v8rickard skrev:
Nån tattar variant man sett är ju oxå att svetsa fast fjädrarna... Men gör det ju knappast roligt att byta en gång i framtiden, men då går det nog enklare igenom besiktning...

det räcker med å punkta på ett par ställen, annars 1 1/2 varv, lite pill å få idom då(utan att dra ihop fjädern)

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

982 Inlägg
6 november 2007
#13
kapade 3 varv på en 745a..svetsa fast dom i botten..bara du inte kan röra på dom hur som helst så är de ingen fara på besiktning

Trimmare
129 Inlägg
Wallraff
319 Inlägg
6 november 2007
#15
Besiktade idag och det gick åt helvete...

"Fjäder, fram, båda sidor, för kort (risk att komma ur läge)"

Men det är som dom säger, det går igenom om dom sitter kvar och det gjorde inte mina ;P


Gammelbilsnörd
450 Inlägg
6 november 2007
#16
captain8track skrev:
en annan tattar variant är ju att köpa klämmor på biltema, eller ta bort fjädrarna på trallen helt o kör på genomslagsgummit...

Är det verkligen lagligt att köra utan fjädrar? tveksamt låter det som... Men det fins inget krav på hur låg en bil inte får vara... När jag bes Corvetten får de inte under frihjulslyften... Men det e inte mitt bekymmer...


Beyond Godlike
146 Inlägg
6 november 2007
#17
Som sagt... Bara dom inte lämnar skålen så är det ingen fara.

MEN... Skulle jag kapat mina fjädrar (som jag först hade tänkt) så hade jag riskerat mitt eget liv. Passformen i skålen kan se olika ut. Om fjädern inte är helt cylindrisk ska man inte kapa. Mina var ovala... Så ändarna hade inte passat i "stoppen".

Till alla er som funderar på att kapa fjädrar... KOLLA upp sånt här innan ni "har sönder" fjädrarna.
Senast redigerat av Connidja (6 november 2007)

Dom säger det!

380 Inlägg
6 november 2007
#18
captain8track skrev:
en annan tattar variant är ju att köpa klämmor på biltema, eller ta bort fjädrarna på trallen helt o kör på genomslagsgummit...

Varierar lite från station till station vad dom godkänner,har vart med om att dom inte godkänner fastsvetsade fjädrar men att det är helt okej med slangklämmor,blev faktist tipsad av en besikningsman att sätta slangklämmer så att fjädern inte rammlar ur fjäderskålen men att ta bort dom helt är inte att rekomendera då du istället kan få tvåa på "för kort fjädringsväg"


10 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#19
Sexyicecube skrev:
skylinx skrev:
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!

Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också wink

men ja vill ju inte ha den som ett höghus , så de lutar mot kapning wink

10 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#20
speedfreak racing skrev:
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

hur sätter man klämmorna då ? nere i skålen så fjädern inte åker med upp när man höjer =?


Sök