3369
Sök

Dataproblem: Kylning!

Son Of Murphy
782 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Hej!

Vänder mig nu till er som är duktiga på datorer, då mina egna kunskaper inte räcker till. Har fått bevisat här i forumet att det är många som sitter på höga kunskaper... smile

Min konfig ser ut så här:
CPU - INTEL Core 2 6400 2,13
Moderkort - Asus P5B
Kylning - Zalman Resorator 2

Nu till problemet:
Jag har provat o klocka processorn, då jag har vattenkylning borde det inte vara några som helst problem. Men jag tycker den blir oerhört varm ändå.
Jag har klockat upp den i 2,56Ghz och får en normal arbetstemp på 45-50grader. sad Det jag har gjort i BIOS är att ändra systembus hastigheten till 280 tror jag det var, istället för 236, vilket gav mig då 2,56Ghz.
Datorn i sig känns ostabil, och varje gång jag ska starta om datorn så stänger datorn ner helt först i 5-10sekunder, sen startar den upp igen.
Har kollat på kompletts hemsida över folk som använt vatten förut, o då har dom kunnat klocka upp emot 3Ghz utan värmebekymmer, så jag undrar bara om jag gjort fel?
Folk snackar om att dom ändrar volten hit o dit, trimmar RAM, trimmar grafik o så... hmm

Är det kanske så att jag borde söka mig ett annat moderkort, börja om med vattenkylningen!? Grafikkortet håller en fin temp på 39grader och CPUn ligger på 29grader normalt...

Tack på förhand!
Mvh. Mankan1978

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Sleeper
3 084 Inlägg
6 november 2007
http://www.sweclockers.com/forum/

där får du nog hjälp lite snabbare.. men det måste ju vara jämt fördelat på voltantal och Ramminnena måste ju också palla med klockningen men jag är väl inte någon värst baddare på processorklockning så jag kanske inte ska uttala mig något mer. Men på Sweclockers lär du ju få svar snabbare.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Son Of Murphy
782 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Sushikocken skrev:
http://www.sweclockers.com/forum/

där får du nog hjälp lite snabbare.. men det måste ju vara jämt fördelat på voltantal och Ramminnena måste ju också palla med klockningen men jag är väl inte någon värst baddare på processorklockning så jag kanske inte ska uttala mig något mer. Men på Sweclockers lär du ju få svar snabbare.

Mjo har hört av mig där med, och fått tips. Men jag vet inte, känns ändå inte rätt... hmm Den borde ju ligga fasiken så lägre i temp... Tänkte bara om jag gjort något fel, eller om flera haft samma bekymmer... hmm

4 571 Inlägg
6 november 2007
Processorer skall bli varmare om man klockar annars är det nått som inte stämmer tongue
Jag tycker inte tempen var så farlig faktiskt.

Vad ligger den på för temp innan klockning då och vad går den upp i om den belastas?

Ett vanligt fel som många göra är för tjockt med kylpasta.

Son Of Murphy
782 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Izual skrev:
Processorer skall bli varmare om man klockar annars är det nått som inte stämmer tongue
Jag tycker inte tempen var så farlig faktiskt.

Vad ligger den på för temp innan klockning då och vad går den upp i om den belastas?

Ett vanligt fel som många göra är för tjockt med kylpasta.

Näe den är inte farlig, men den är ju för hög om man jämnför med andra som klockat o då mycket högre än jag gjort... hmm
Normalt utan klockning ligger cpu på 29grader vilket är helt underbart lågt! big_smile Men nu idlar han på 40-45grader och vid belastning har jag max fått 52grader... hmm

Det med kylpastan vet jag faktiskt inte... Hade väl på ett tunt lager som står i beskrivningen. Tror inte ens vi hade på "ny" pasta, när vi monterade vattenkylningen... hmm

8 156 Inlägg
6 november 2007
Vid överklockning så är det ju inte ovanligt att värmen stiger med 10-15 grader när man använder Zalmans Reserator 2. Det är ju ändå passiv vattenkylning, dvs ingen fläkt på kylelementet. Dom flesta andra vattenkylningssystem har en 120mm fläkt på kylelementet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

66 Inlägg
6 november 2007
Det är en fördel om man haft på ny kylpasta, sen bör du inte öka saker i stora steg... Prova att ändra multiplier å laborera, brukar lära sig bäst då...

Edit: din temp var inte hög, när du börjar närma dig 70 - 80 grader börjar det bli farligt tongue
Senast redigerat av Hompe (6 november 2007)

8 883 Inlägg
6 november 2007
Sätter mina 5cent på att det är minnena som spökar för dig.
Vad har du för minnen och vilken hastighet kör du dom i?
Testa att köra minnena i en lägre hastighet.
Bra minnen är A och O när man klockar vare sig det är luft eller vatten man kyler med.

Fotograf på tierpidag.se

375 Inlägg
6 november 2007
Vattenkylning sänker tempen med runt 10grader jämfört mott ett normalt kyl system.
dock beror det på utrustning. Ex radiator, fläkt och hur mycket luft den klarar av att få iväg.
Vattenpumpen är viktigt också. Klarar den 10l/ min  eller 100l/min.
Här gäller det ha ett bra flöde.
För lågt gör att vattnet itne hinner ta bort värmen från blocket från din processor, och för högt flöde gör att vattnet inte hinner ta upp värme som den ska och får svårt att kyla ner sig i radiatorn.

Överklocknign ger mer värme och det är inte ovanligt att värmen ökas med 10-20grader beroendepå kylning och lyckad klockning.
Temperaturen ska man ta efter en hårdkörning av processor.
Den ska vara fullt belastad i ngr timmar. Detta för att få upp alla temperaturer och för att se att systemet är stabit.

Du har gått upp ca 40 i FSb och det är rätt OK.
En del klarar bara upp till 20extra.

Nåväl.

Om du ska överklocka din processor så bör du iaf sänka hastigheten för dina minnen Detta gör du via BIOS. Ställ ner dem så lågt som möjligt och rör inte volt antalet för minnet ( ännu)

Klocka nu din CPU så mycket du kan. Ökning sker med 5 elle 10 åt gången.
När du har maxat ditt system så anser jag att man bör gå ner lite grann i FSB så att man inte rå pressar. Vi snackar ca 5 och det är inget du märker av.

Kör ett ordentligt test för din processor. Ex Prime och kör det ngr timmar. Kolla även av värmen så den "känns" bekväm. 60 grader är ingen fara men ligg under 70.

Allt bra? Nu kan du börja med RAM minnet och hög även denna hastighet lite i taget. När dne int epallar mer. Höj Volt antalet litegrann och sedan hastigheten.
När du når din gräns så är allting klart.
Optimerat system.
och det tar tid!

Son Of Murphy
782 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Hompe skrev:
Det är en fördel om man haft på ny kylpasta, sen bör du inte öka saker i stora steg... Prova att ändra multiplier å laborera, brukar lära sig bäst då...

Edit: din temp var inte hög, när du börjar närma dig 70 - 80 grader börjar det bli farligt tongue

Multipilern står fast för 6400-serien på 9, tyvärr... hmm
Mjo det förstås. Klarar AMD att ligga konstant på 60 så... tongue
Började ju fundera när han stänger av helt vid t.ex. omstart. Då slår han av allt, vilket i mina öron är skumt... tongue

Son Of Murphy
782 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:
Sätter mina 5cent på att det är minnena som spökar för dig.
Vad har du för minnen och vilken hastighet kör du dom i?
Testa att köra minnena i en lägre hastighet.
Bra minnen är A och O när man klockar vare sig det är luft eller vatten man kyler med.

Okej, har inte hittat någon som helst inställning för minnena. Det enda jag har hittat inställning för är multipliern, men den är fast på 9 enligt min serie av CPU, så jag ändrade bara de siffror efter... hmm
Har gått igenom hela BIOSen framlänges o baklänges, och har inte hittat någon inställning för varesej volt, minnen eller något i den stilen... sad
Minnena i sig är helt orginal sprillans nya Corsair Value S. 5300 2*1024Mb... hmm

Son Of Murphy
782 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Vattenkylning sänker tempen med runt 10grader jämfört mott ett normalt kyl system.
dock beror det på utrustning. Ex radiator, fläkt och hur mycket luft den klarar av att få iväg.
Vattenpumpen är viktigt också. Klarar den 10l/ min  eller 100l/min.
Här gäller det ha ett bra flöde.
För lågt gör att vattnet itne hinner ta bort värmen från blocket från din processor, och för högt flöde gör att vattnet inte hinner ta upp värme som den ska och får svårt att kyla ner sig i radiatorn.

Överklocknign ger mer värme och det är inte ovanligt att värmen ökas med 10-20grader beroendepå kylning och lyckad klockning.
Temperaturen ska man ta efter en hårdkörning av processor.
Den ska vara fullt belastad i ngr timmar. Detta för att få upp alla temperaturer och för att se att systemet är stabit.

Du har gått upp ca 40 i FSb och det är rätt OK.
En del klarar bara upp till 20extra.

Nåväl.

Om du ska överklocka din processor så bör du iaf sänka hastigheten för dina minnen Detta gör du via BIOS. Ställ ner dem så lågt som möjligt och rör inte volt antalet för minnet ( ännu)

Klocka nu din CPU så mycket du kan. Ökning sker med 5 elle 10 åt gången.
När du har maxat ditt system så anser jag att man bör gå ner lite grann i FSB så att man inte rå pressar. Vi snackar ca 5 och det är inget du märker av.

Kör ett ordentligt test för din processor. Ex Prime och kör det ngr timmar. Kolla även av värmen så den "känns" bekväm. 60 grader är ingen fara men ligg under 70.

Allt bra? Nu kan du börja med RAM minnet och hög även denna hastighet lite i taget. När dne int epallar mer. Höj Volt antalet litegrann och sedan hastigheten.
När du når din gräns så är allting klart.
Optimerat system.
och det tar tid!

Okej, tack! big_smile
Ska se vad jag kan göra... tongue Visst den funkar ju, men känns lite ostabil faktiskt, vilket även kan ha med Windows o göra, att det är lite struligt med vissa program... tongue

Illustratör
826 Inlägg
7 november 2007
Eftersom minnena går parallelt med clocken på din prolle så belastas de rätt hårt om inte man sänker dess multiplier. Var man hittar inställningarna i bioset du har för att göra det, kommer ja inte ihåg men vet att det finns kunnigt folk på sweclockers som kan.
Skull som många andra tippa på att det är minnena som sätter stopp.

Tänker...

66 Inlägg
7 november 2007
Multipilern står fast för 6400-serien på 9, tyvärr... hmm
Mjo det förstås. Klarar AMD att ligga konstant på 60 så... tongue
Började ju fundera när han stänger av helt vid t.ex. omstart. Då slår han av allt, vilket i mina öron är skumt... tongue

Tråkigt sad Har datorn alltid stängt av vid omstart?
Låter också som om du har ett ganska tråkigt BIOS om du inte kan ändra Vcore och sånna saker, jag skulle iaf bytt BIOSet

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 november 2007
Ta å läs igenom den här tråden (har själv varit med och skrivit en del): http://www.sweclockers.com/forum/showth … did=723298

Du kommer lära dig en hel del om överklockning och framförallt lättare kunna felsöka vad som går snett när datorn inte beter sig som den ska.

I ditt fall skulle jag prova öka Vcore ett eller två snäpp för att se om det blir bättre.

Sen är det så att när du ökar din FSB kommer minnet att köras i högre hastigheter också, så du får ändra minnes-ration så att minnena körs i lägre hastigheter, annars kan det vara så att minnena tar stopp innan processorn.

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
Kör på 4fläktar, 2till grafikkortet

Sök