Andreas_ace skrev:
Vattenkylning sänker tempen med runt 10grader jämfört mott ett normalt kyl system.
dock beror det på utrustning. Ex radiator, fläkt och hur mycket luft den klarar av att få iväg.
Vattenpumpen är viktigt också. Klarar den 10l/ min eller 100l/min.
Här gäller det ha ett bra flöde.
För lågt gör att vattnet itne hinner ta bort värmen från blocket från din processor, och för högt flöde gör att vattnet inte hinner ta upp värme som den ska och får svårt att kyla ner sig i radiatorn.
Överklocknign ger mer värme och det är inte ovanligt att värmen ökas med 10-20grader beroendepå kylning och lyckad klockning.
Temperaturen ska man ta efter en hårdkörning av processor.
Den ska vara fullt belastad i ngr timmar. Detta för att få upp alla temperaturer och för att se att systemet är stabit.
Du har gått upp ca 40 i FSb och det är rätt OK.
En del klarar bara upp till 20extra.
Nåväl.
Om du ska överklocka din processor så bör du iaf sänka hastigheten för dina minnen Detta gör du via BIOS. Ställ ner dem så lågt som möjligt och rör inte volt antalet för minnet ( ännu)
Klocka nu din CPU så mycket du kan. Ökning sker med 5 elle 10 åt gången.
När du har maxat ditt system så anser jag att man bör gå ner lite grann i FSB så att man inte rå pressar. Vi snackar ca 5 och det är inget du märker av.
Kör ett ordentligt test för din processor. Ex Prime och kör det ngr timmar. Kolla även av värmen så den "känns" bekväm. 60 grader är ingen fara men ligg under 70.
Allt bra? Nu kan du börja med RAM minnet och hög även denna hastighet lite i taget. När dne int epallar mer. Höj Volt antalet litegrann och sedan hastigheten.
När du når din gräns så är allting klart.
Optimerat system.
och det tar tid!