Nej, det är inte lådvolymen det handlar om nu, utan volymen på själva elementet. Finns det något enkelt sätt att räkna ut volymen som ens baselement tar upp i lådan?
Nej, det är inte lådvolymen det handlar om nu, utan volymen på själva elementet. Finns det något enkelt sätt att räkna ut volymen som ens baselement tar upp i lådan?
Det är näst in till omöjligt om du inte fått specen från tillverkaren, det man kan göra är att lägga bas elementet i en plastpåse och sedan lägga den i en hink som är fylld till toppen och sen kollar man hur mkt vatten som rinner ut. Dock måste det kännas lite väl osäkert för elementet och du får ju inte heller det korrekt om du doppar hela utan måste bara doppa upp till korgens"kant". Men det blir ändå inte helt rätt med tanke på alla hålrum runt korg, talspole och kona eftersom vattnet förmodligen inte kommer fylla ut hela pga plastpåsen runt. Sen skulle ju inte jag våga ta bara en plastpåse så. Men skulle aldrig göra det här själv heller så, du frågade och fick ett svar, dock inte världens bästa kanske. Men vad är det för storlek på elementet så kan jag svara dig på ett ungefär vad det tar upp. Annars kan man ju sätta basen upp och ner och sedan fasvända den, då tappar du inte av litervolymen ; )
Jag funderade också på det där med hinken, men det känns ju inte jättebra att doppa sitt element i vatten även fast man har en plastpåse utanpå, man vet ju aldrig OM det skulle kunna sippra in lite vatten.
Elementet är min HD12SQ:a som jag tjatade om i den förra tråden så det är en 12":are.
Hur blir det ljudmässigt när man vänder den "ut och in" då? Förlorar man nånting? Vinner man nånting?
du "vinner" ju volum inne i lådan men då har du istället en stor magnet som slicker ut. å va gäller ljudet så e de ingen större skilland.
hm ok, vad tycker du en amatör borde satsa på då ? ;P en normal låda med magneten innåt lr en med magneten utåt ?
Vet att du frågade evil men kan svara jag också, det gör du som du vill, tycker du det är snyggt med magneten utåt så bygg en sån låda. Tycker du att det är fult så bygg den med magneten inåt. Tänk på att elementet tar upp en vis volym i lådan bara och om du bygger med magneten utåt så fasvänder du basen, dvs sätter plus på minus och tvärtom. MVH Fredrik
Hur blir det ljudmässigt när man vänder den "ut och in" då? Förlorar man nånting? Vinner man nånting?
jag bygger nästan bara med magneten på utsidan. i mina byggen tycker jag att det varje gång har varit bättre. jag har dock ingen mjuk dämpull och lite större portar.