3751
Sök

Svetstips?

Allansson
8 november 2007
Är så att jag på kvällarna har tillgång till verkstad, med diverse olika verktyg och har nu bestämt mig för att lära mig svetsa, det finns folk som gärna hjälper mig då det är på linköpings universitet.
Har varit en gång och svetsat på lite tjockare järn, ca 5-6 mm. Hade nu tänkt försöka mig på att försöka svetsa i tunnare plåt. Typ bilplåt. Nån som kan komma med lite tips till en nybörjare som jag och också tips på vad man kan bygga för skoj som inte är för svårt.
Senast redigerat av Allansson (8 november 2007)

MED[liten]LEM
226 Inlägg
8 november 2007
Något som är ganska lätt att göra är pallbockar, som man alltid har nytta av. Iofs inte i tunnplåt, men det kan ju vara lättare att öva med lite grövre grejer. Jag menar inte att du ska experimentera med livet som insats, men tänkta att eftersom du har tillgång till kompetent personal som kan kolla det hela, och förmodligen finns det säkert tillgång till utrustning för att provtrycka grejjerna sedan.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Oseriös Aktör
592 Inlägg
14 november 2007
ladda ner A 4X4 is born där har ahn svetskurs. då får man blandannat lära sig att en 1 tums fog håller 1 ton

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

1 417 Inlägg
14 november 2007
TRÄNA!
Och ska du köra riktigt tunt, var försiktig med värmen.

Allfixare
1 475 Inlägg
14 november 2007
Ska du ha snygga svetsar så ska du svetsa fallande. dvs uppifrån och ner. dom håller oxå bra men inte lika bra som om du svetsar från vänster till höger så att säga. Jag jobbar som svetsare så jag vet vad jag pratar om. kolla in nordic gym maskinerna. såna jag bygger. dom flesta svetsarna där är fallande. och grejorna håller uppenbarligen för lite vikt. PM,a om du undrar något mer, och lycka till.

8 156 Inlägg
14 november 2007
Haynes har en svetsguide. Kolla in biblioteket?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

118 Inlägg
14 november 2007
Antar det är MAG du vill svetsa då du nämner bilplåt? Eller TIG?

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

MED[liten]LEM
226 Inlägg
15 november 2007
Utan att på något sätt uppmana till brott eller olämpligheter så kan jag nämna ,i upplysningssyfte, att Haynes svetsguide finns som pdf. Mer ordar jag inte om det. big_smile

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

1 142 Inlägg
15 november 2007
svetsa bilplåt så ska man ju köra TIG de blir bäst och snyggast me...ja gjorde pallbockar själv i 2an på skolan och dom klara vääääldigt mycket (gjorde dom i 3mm och svetsade dom med MIG

Allansson
15 november 2007
Var och svetsade lite i tisdags. Testade i tunn plåt med mig. Och självklart så var inte killen som skulle hjälpa mig nån hejare på svetsen. Han ställde bara in nåt automatläge så jag fick ju ställa lite själv. Var väldigt lätt att bränna genom. Fast det svåraste tycker jag var att kunna se den fortsatta skarven då jag fick svetsa lite snett neråt. Fast det känns ju inte som det skulle vara nån omöjlighet att lära sig lite grunder.

Det finns även möjlighet att svetsa med tig. Har testat även det och det kändes nästan som en omöjlighet, testade då att bara smälta ihop plåten och itne tillsätta nåt material. Lyckades mest smälta och inte foga samman.

29 Inlägg
15 november 2007
hemmafixare behöver bara MIG, då kan du svetsa svartstål, plåt aluminium och rostfritt.
köp en känd MIG med bra trådmatning, skulle rekomendera ESAB Smashweld(har likadan)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 november 2007
_guRRa_ skrev:
hemmafixare behöver bara MIG, då kan du svetsa svartstål, plåt aluminium och rostfritt.
köp en känd MIG med bra trådmatning, skulle rekomendera ESAB Smashweld(har likadan)

För att vara petig så svetsar de flesta som säger MIG faktiskt MAG, har med gasen att göra och mison 18/25 tillhör kategorin MAG.

TIG står förnärvarande högt på min önske lista:D Blir snygga bra fogar som inte blir så hårda heller.

29 Inlägg
15 november 2007
v8rickard skrev:
_guRRa_ skrev:

För att vara petig så svetsar de flesta som säger MIG faktiskt MAG, har med gasen att göra och mison 18/25 tillhör kategorin MAG.

TIG står förnärvarande högt på min önske lista:D Blir snygga bra fogar som inte blir så hårda heller.

jo, det är sant, argon och koldioxid(MAG) är vanligast men dom flesta säger nog MIG.

Sök