3579
Sök

diod problem! Snabba svar uppskattas!

161 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Hejsan har ett litet problem med ett par dioder som jag köpt!
Jag har tänkt jag skulle löda lite och undrar då vilken pinne som är
plus respektive minus! Där är en pinne som är längre än den andra!
Någon som har en aning vilken som är plus ? smile
Snabba svar uppskattas i och med att jag sitter med prylarna framför mig
och hade tänkt påbörja lödandet smile

70 Inlägg
8 november 2007
långt "ben" =+

good cars gets you from point A to point B.
Great cars just get you in to trouble!
att ha en fet brud e som å åka moped.
de e roligt ända tills polarna ser en

296 Inlägg
8 november 2007
haha har gått igenom de där på skolan men man när väl behöver veta de så  glömer man bort de..........

men ska du seriekoppla dom ?  isånna fall spelar det väll ingen roll?

161 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
bodiluknow skrev:
långt "ben" =+

Det tackar man för big_smile Antog det med men bäst att fråga! smile

161 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
haha har gått igenom de där på skolan men man när väl behöver veta de så  glömer man bort de..........

Dioder klarar väl bara likström så sätter man dem på fel håll så smäller det smile

Whitetrash
589 Inlägg
8 november 2007
Har ett vagt minne att det är den långa som är plus, som dioden ska sitta på.

Men för att vara säker så tvinnar du på motståndet på den långa "pinnen" och sätter mot ett batteri, lyser det är det rätt.

Lyser det inte så är det den andra "pinnen". -Dioden har inte gått sönder då spänningen bara kan gå åt ett håll genom en vanlig diod eller lysdiod.

Amen.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Whitetrash
589 Inlägg
8 november 2007
RobertJ skrev:
Puttson skrev:

Dioder klarar väl bara likström så sätter man dem på fel håll så smäller det smile

Nej det gör det inte.

1 st Lanzar DC-12 köpes.

med lem
1 925 Inlägg
8 november 2007
__Marcus skrev:
RobertJ skrev:
Puttson skrev:

Nej det gör det inte.

det långa benet är + på dioden !  funkar bara på ett håll !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

70 Inlägg
8 november 2007
dioder leder bara ström i en riktning. går inte sönder om dom sätts fel men det kan inte gå ström genom kretsen då. kopplar du växelström på en diod går den inte heller sönder men det kan ge väldigt konstiga fel på övriga saker i kretsen då alla minus svängningar försvinner.

Miklen
8 november 2007
om inte jag är helt ute å cyklar så kan dioder mycke väl gå sönder.. Det står angivet hur mycke backspänning dom tål..

EDIT: Om man kopplar dom fel allså.
Senast redigerat av Miklen (8 november 2007)

70 Inlägg
8 november 2007
men en diod som tål säg 2 volt brukar tåla iaf de dubbla i backspänning innan dom ger upp.

442 Inlägg
8 november 2007
Miklen skrev:
om inte jag är helt ute å cyklar så kan dioder mycke väl gå sönder.. Det står angivet hur mycke backspänning dom tål..

EDIT: Om man kopplar dom fel allså.

Heelt rätt. bakspänningen brukar vara 5v.

Whitetrash
589 Inlägg
8 november 2007
Grejen är ju den att använder man motstånd så blir det aldrig mer än 2-3 volt i vilken riktining man än kopplar, så den kommer som sagt inte att gå sönder.

1 st Lanzar DC-12 köpes.

70 Inlägg
8 november 2007
__Marcus skrev:
Grejen är ju den att använder man motstånd så blir det aldrig mer än 2-3 volt i vilken riktining man än kopplar, så den kommer som sagt inte att gå sönder.

måste säga emot där. om allt motstånd sitter innan dioden och man kopplar fel belastas dioden med full spänning då kretsen bryts vid den. därför kör man alltid motstånd på bägge sidor av dioden för att vara säker.

296 Inlägg
8 november 2007
jo jag kom på att jag hade helt fel, trött efter dagen, men jag har också för mig att den långa/ den slipade sidan är + (anod?)
Senast redigerat av Puttson (8 november 2007)

tokfrans
982 Inlägg
Whitetrash
589 Inlägg
8 november 2007
bodiluknow skrev:
__Marcus skrev:

måste säga emot där. om allt motstånd sitter innan dioden och man kopplar fel belastas dioden med full spänning då kretsen bryts vid den. därför kör man alltid motstånd på bägge sidor av dioden för att vara säker.

Du menar att man har motståndet på 12+ på dioden, och inget motstånd på jord sidan, men kopplar ändå fel? Då är det mycket möjligt att den går sönder.

Det jag tänkte var att du har motståndet på, vi säger en kabel från 12+ på batteriet, och sätter den mot plus på dioden, det lyser och går inte sönder.
Du har fortfarande motståndet på 12+ från batteri, men sätter den mot minus på dioden, alltså helt vändt på dioden, så lyser den inte, men går inte heller sönder, för att motståndet drar ner spänningen tillräckligt för att ingenting ska kunna gå sönder.
Såvida det inte är som någon sa tidigare om växelströmmen så tycker iaf jag att det är överflödigt med motstånd på båda sidor.

1 st Lanzar DC-12 köpes.

BilstereoNörd
576 Inlägg
9 november 2007
Puttson skrev:
jo jag kom på att jag hade helt fel, trött efter dagen, men jag har också för mig att den långa/ den slipade sidan är + (anod?)

Långa benet Anod (+) Men den slipade utan är mot Minus (katod) sidan...

Som i alla elektriska kopplingar så måste även "jorden" vara kraftig för att det ska bli ström över dioden i detta fall...
Det spelar ingen som helst roll vilken sida motståndet sitter på..

Vänder man fel så att minuspinnen går direkt till batteriplus så måste det ändå jordas genom motståndet på pluspinnen för att det ska bli ström över dioden..
så det spelar ingen roll..

Att det inte lyser kan bero på att du har fel värde på motståndet!!
ska va typ 200ohm  (röd svart brun)..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

-Brandt-
9 november 2007
Värdet på motståndet är väl lite olika beroende på vilken spänning dioden kräver för och tända. För jag har byggt med dioder i instrumenteringen på en av mina tidigare kärror och där hade jag 670 ohms motstånd i serie med dioden, tror det var 1,6 volts dioder jag använde då. På nåt ställe i bilen så skulle jag ha flera dioder på samma ställe och då monterade jag sju stycken dioder i serie med varandra, utan motstånd, funkade utan problem, men sen om det var rätt eller fel vet jag inte.

För övrigt vill jag hålla med om att det troligen inte spelar nån större roll på vilken sida man sätter motståndet, men av nån anledning brukar man nog, iallafall i elritningar lägga in motståndet på anoden +.

BilstereoNörd
576 Inlägg
9 november 2007
Ja de brukar ligga på allt möjligt från 1,5-5volt, att seriekoppla som du gjorde är helt ok.

Men det som är viktigt är vilken ström som dioden klarar, behöver den typ 30mA för att lysa fullt så beräknar man enligt ohms lag en lämplig impedans för att det ska bli rätt spänningsfall över motståndet.. typ 12volt / 0,030Amp =  400ohm för att dioden ska lysa optimalt och den får även rätt spänning efter förlusten i motståndet..

Så oavsett ifall man parallell eller seriekopplar dioderna så räknar man motståndet efter den totala strömmen alla dioder vill ha..
Sen räknar man typ 12volt x 0,030Amp = 0,36watt som motståndet behöver tåla för att inte överhettas..

Men vet man att de tål typ 2volt och man seriekopplar 6st så går det utan motstånd ifall man vet att spänningen förblir 12volt..
// Tommy
Senast redigerat av BAE (9 november 2007)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök