2562
Sök

Missljud (Burkigt) har uppkommit efter 2 veckors spelande.. Vad???????

27 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Jag har då kopplat in lite ljud i min bil. Det består av följande:

Basar: 2st US Blasters 12" 300W RMS Från http://www.fetbas.com/

Dom är bryggkopplade till ett JBL GTO 75.4 på 2*260W RMS Från http://www.nardik.se/

Allt har funkat kannon bra tills idag när jag hade ställt in mitt andra slutsteg. Då började basarna spela konstigt dom slog precis som innan fast det kom ingen kraft i slagen om ni förstår vad jag menar hmm. Det var bara när man skruvade upp volymen på steron, när man hade steron på 10 så lätt det rätt ok förutom ett konstigt burkigt ljud som också uppkom idag. Men sen så fort man skruvade upp steron till 11 så var det precis som kraften i slagen bara domnade bort..

Nån som har nån anning om vad detta kan bero på..

Jag har visserligen bara byggt basslådorna i 12mm spånnskiva men det borde ju inte bero på det för då skulle det väll ha varit lika dant från början eller??? Kan det hjälpa om man sätter dit lite asfaltplattor inne i lådan eller lite dämpull??

Hemskt tacksam för svar.

Lite synd att ha 2 basar som spelar skit nu när man har fått resten av systemet att låta kannon...

Kan det kanske va att man behöver ställa in steget??? Har bara ställt in det på LP och 6db bass bosst, annars är det som när det kom.

Bättre att leva olyckligt med en sanning än lyckligt med en lögn.

1 631 Inlägg
8 november 2007
Ta bort ditt nya steg. Funkar det som innan då?

PS: Ta bort Bass boost.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

400 Inlägg
8 november 2007
Har bilen varit igång nått när du grejat? Får basarna-slutsteget inte tillräckligt me ström så låter de Illa...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

27 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Vadå ta bort mitt nya steg jag har samma steg som jag alltid har haft och det har funkat kannon hela tiden.

Men jag kan ju alltid testa att sänka bass boost men den har ju också varit samma hela tiden..

Borde det inte vara något problem som har uppkommit i lådan .

27 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Nej jag har en CTEK-7000 Laddare inkopplad på power supply under tiden jag spelar...

Innan har jag ju faktiskt haft bilen igång så jag kan ju testa det med ....

400 Inlägg
8 november 2007
Hmm okej...du skriver att när du ställde in ditt andra slutsteg så började dom spela dåligt...provat att ställa tillbaks? Och förresten...vad driver du det slutsteget med?

Ride Like You´ve Never Been Hurt

27 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Men hur kan det andra slutsteget påverka det första????

Jag driver båda två från samma batteri/Laddaren...

Jag ska uppgradera till ett gult optima sen.. Kan det bli bättre då???

424 Inlägg
8 november 2007
Malm01 skrev:
Men hur kan det andra slutsteget påverka det första????

Jag driver båda två från samma batteri/Laddaren...

Jag ska uppgradera till ett gult optima sen.. Kan det bli bättre då???

kör du med samma strömkabel från batteriet och bak och sen splittrar den still bägge stegen eller hur har du gjort?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

27 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Ja 21mm bak och sen 16mm till stegen.

1 688 Inlägg
8 november 2007
Att driva 2 steg på 21mm låter lite tanigt. Men sålänge inte säkringen går så är det väl ingen fara. Tror dom får för lite ström helt enkelt, en laddare laddar inte med mer än 5-10Amp beroende på sort. Ha igång bilen och håll motorn på 1500rpm å hör om de låter lika "illa" ännu.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

424 Inlägg
8 november 2007
kan ju vara så att du ska ha lite större kabel bakåt. jag kör med 25 till mitt steg som lämnar 600wrms och de är lite för lite ibland känner jag big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

BilstereoNörd
576 Inlägg
9 november 2007
Testa att dra ur lågnivån från stereon till det andra steget!!!
Spelar basen då som förut så har du problem med den nya lågnivåkabeln som kan ha skadats eller va defekt från början (typ korstlutning eller liknande)...
Alternativt så är det fel på ingången på det andra steget så att pottarna ställer till det!!!
Nu när jag tänker efter, när jag redigerar enligt Decibels vakna öga, så kan det vara gainpottarna på de slutstegen som är lite udda och glappar/oxiderar de kan även kortsluta när man vrider dem i bott.. så lirka även på gainrattarna..
Det har varit problemet för några kunder som haft de JBL stegen..
// Tommy
Senast redigerat av BAE (9 november 2007)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

2 911 Inlägg
9 november 2007
Malm01 skrev:
Vadå ta bort mitt nya steg jag har samma steg som jag alltid har haft och det har funkat kannon hela tiden.

BAE skrev:
Testa att dra ur lågnivån från stereon till det nya steget!!!
// Tommy

BilstereoNörd
576 Inlägg
9 november 2007
Redigerat föregående inlägg..smile
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

27 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Problem är löst. Det är förmodligen så att mitt batteri har börjat bli kast och sammtidigt som det andra slutsteget förmodligen drar mer ström nu när jag har ställt in det så blir det till att köpa det där batteriet nu om man ska spela högt. tongue

Sök