3392
Sök

Slipa bort smårost+lacka själv? Hjälp!

T5 beroende
345 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Hejsan, har lite smårost som börjar dyka upp och skulle vilja få bort detta så fort som möjligt och min fråga är:

Hur skall jag gå tillväga för att det inte skall synas att jag har lagat och kan man på något sätt göra det på ett bra och snyggt sätt själv med lackering/grundning/slipning...och hur?

Tack på förhand!

4 506 Inlägg
9 november 2007
Tjenare Z-Z-Z-A-D-A (Vilket roligt namn)
Slipade de små rostfläckar som hade kommit på min bil i helgen.

Nr:1 Tålamod
Nr:2 Våtslippapper (i varierade grovlek, Börja med Grovft te.x 600 Avsluta med fint 1-2000]
Nr:3 Korkkloss (då orkar du ta i mer)
Nr:4 Rostskydd [Lägger du på plåten när det är plåtrent]
Nr:5 Maskera väl, Använd en TUNN maskerings tejp, Annars blir det lätt för tjockt..
Nr:6 Skaffa Rätt färg, Efter din färgkod.
Nr:7 Kolla om du är nöjd eller görom!

Stå innomhus ochså, annars kommer det ta en väldans tid för det att torka, Om det enns gör det i kylan,. Och låt Varje lager färg torka lite.
Låt Rostskyddet torka helt innan du lackar på det, annars kan det lösa upp sig lite!
Ta bort maskerings tejpen innan det har torkat helt!

Så gjorde jag i helgen, Blev super bra! Använde för tjock tejp till maskering runt blinkersen, Och det blev en liten kant som man inte läggermärke till om man inte känner till den.

Men jag ser den heeeeeela tiden så det ska jag göra om!
Senast redigerat av _Wallis_ (9 november 2007)

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
9 november 2007
GMCMAN skrev:
_Wallis_ skrev:
Tjenare Z-Z-Z-A-D-A (Vilket roligt namn)
Slipade de små rostfläckar som hade kommit på min bil i helgen.

Nr:1 Tålamod
Nr:2 Våtslippapper (i varierade grovlek, Börja med Grovft te.x 600 Avsluta med fint 1-2000]
Nr:3 Korkkloss (då orkar du ta i mer)
Nr:4 Rostskydd [Lägger du på plåten när det är plåtrent]
Nr:5 Maskera väl, Använd en TUNN maskerings tejp, Annars blir det lätt för tjockt..
Nr:6 Skaffa Rätt färg, Efter din färgkod.
Nr:7 Kolla om du är nöjd eller görom!

Stå innomhus ochså, annars kommer det ta en väldans tid för det att torka, Om det enns gör det i kylan,. Och låt Varje lager färg torka lite.
Låt Rostskyddet torka helt innan du lackar på det, annars kan det lösa upp sig lite!
Ta bort maskerings tejpen innan det har torkat helt!

Så gjorde jag i helgen, Blev super bra! Använde för tjock tejp till maskering runt blinkersen, Och det blev en liten kant som man inte läggermärke till om man inte känner till den.

Men jag ser den heeeeeela tiden så det ska jag göra om!

varför använda tejp och få en skarv överhuvudtaget? man får ju blåsa på färg och sen köra en polering så färgen drar ut sig, jag har plåt och lackverkstad och kan lacka en bit mitt på en skärm dörr eller var som helst utan att du ser de ett skit, även med metalliclack man måste liksom dra ut färgen så den går från tjock till tunn där den vanliga lacken är under, sen kör man med polermaskin blir kalas syns inte, tejpa runt en målning är tabu cool

Bra fråga! Nu har du satt dig i skiten! big_smile haha Vi ska tjöta en del du å jag! Du har nog många bra tipps på hur man lär sig lacka lite bättre!
Men det tar vi Imorgon, Eller ngn annan dag! Nu ska jag sova!

Kan du andas kan du dö.

T5 beroende
345 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
GMC man...förklara gärna lite mer utförligt hur jag kan uppnå ett grymt resultat!!
Om du har tid och lust förståss wink

17 Inlägg
9 november 2007
Tja. ett tips till dig för att bli av me rosten på riktigt wink Om du har tillgång till kompressor så köp en punktbläster på biltema för drygt 100 kr. jag blev riktigt imponerad på den wink blästern kommer åt mer än vanligt slip papper

T5 beroende
345 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Mr_totte skrev:
Tja. ett tips till dig för att bli av me rosten på riktigt wink Om du har tillgång till kompressor så köp en punktbläster på biltema för drygt 100 kr. jag blev riktigt imponerad på den wink blästern kommer åt mer än vanligt slip papper

Är det ingen risk att man då råkar blästra andra saker än just det stället man vill blästra? hur gör man för att slippa blästra rutor osv?smile

17 Inlägg
12 november 2007
De finns nått som kallas punktbläster man trycker den emot ytan som man ska blästa o håller kvar tills man tycker de ser bra ut sen kan man flytta den med jämna mellanrum . blir riktigt bra big_smile

4 506 Inlägg
7 december 2007
GMCMAN skrev:
_Wallis_ skrev:
GMCMAN skrev:

varför använda tejp och få en skarv överhuvudtaget? man får ju blåsa på färg och sen köra en polering så färgen drar ut sig, jag har plåt och lackverkstad och kan lacka en bit mitt på en skärm dörr eller var som helst utan att du ser de ett skit, även med metalliclack man måste liksom dra ut färgen så den går från tjock till tunn där den vanliga lacken är under, sen kör man med polermaskin blir kalas syns inte, tejpa runt en målning är tabu cool

Bra fråga! Nu har du satt dig i skiten! big_smile haha Vi ska tjöta en del du å jag! Du har nog många bra tipps på hur man lär sig lacka lite bättre!
Men det tar vi Imorgon, Eller ngn annan dag! Nu ska jag sova!

jasså har jag satt mig i skiten smile skulle inte tro de du slipar och lackar varje dag så jag tror jag fixar det bättre än dig cool

Jag menade alltså inte att du sa fel eller ngt, Menade att du kanske kunde ge mig bra tipps på hur man får det bättre då jag inte är så rutinerad på det! big_smile

Kan du andas kan du dö.

76 Inlägg
7 december 2007
Jag testade att inte maska när jag skulle rostlagga ett hörn på en skjutdörr.. det vart inte alls bra!. det blev massa sprutdam på dörren och var riktigt jävlig att ta bort. så jag maskade endå. och försökte polera ner kanten efter tejpningen.
Senast redigerat av VoS (7 december 2007)

Sök