3767
Sök

Kondensatorer eller extra batteri??

155 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Tja igen smile

Jag har ett sammanlagt en ström förbrukning på runt 4.500Watt och undrar om jag ska satsa på kondensatorer eller extra batteri? Förklara gärna hur ni resonerar fram era svar smile

MVH: Tobbe

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

16 197 Inlägg
10 november 2007
va e de för steg du har??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 688 Inlägg
10 november 2007
Frågan är hur mycket ström dina steg tar ur batteriet, inte hur mycket effekt dom levererar till högtalarna.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Maskinförare
1 163 Inlägg
10 november 2007
Både ock.. Då du inte kan gämföra en kondring med ett batteri.. då dom har olika funktioner.. så kör på båda.. Då kommer det funka fint.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
10 november 2007
Tobbe940 skrev:
...en ström förbrukning på runt 4.500Watt och undrar om jag ska satsa på kondensatorer eller extra batteri?
Förklara gärna hur ni resonerar fram era svar smile

Om man spelar stereo utan att ha motorn igång ska man satsa på extra batteri.
Spelar man stereo med bilen igång satsar man på kondensator.

Enkla grundregler.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

155 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Okej så jag ska satsa på att köra på kondingar då smile hur många behövs till 4000Watt ? 4 farad?

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

121 Inlägg
10 november 2007
Tobbe940 skrev:
Okej så jag ska satsa på att köra på kondingar då smile hur många behövs till 4000Watt ? 4 farad?

Att det är 4000Watt säger ingenting.

På PA-system som bla. jag skött om (Klarar 2000pers) hade vi 4st monoblock på 2000Watt vardera för basboxarna. Dom vägde 50kg styck och matades med 3fas.

Kolla upp vad det är för steg med spec. istället för att låta oss andra gissa.

tokfrans
982 Inlägg
10 november 2007
SaabLejon skrev:
Tobbe940 skrev:
...en ström förbrukning på runt 4.500Watt och undrar om jag ska satsa på kondensatorer eller extra batteri?

Enkla grundregler.

en enkel grundregel som jag då aldrig hört

BATTERI

inga jävla kondingar

296 Inlägg
10 november 2007
k1mm0 skrev:
SaabLejon skrev:
Tobbe940 skrev:

Enkla grundregler.

en enkel grundregel som jag då aldrig hört

BATTERI

inga jävla kondingar

motivering?    tänkte om man ska tävla db kan ja förstå men annars då?   
om du har 2st batterier så kommer generatorn få jobba mycket mer.

16 197 Inlägg
10 november 2007
för att den konding gör inte så att du får mer stöm till stegen.. den ser bara till så att du kan leverar den ström du har snabbare.. kortfattat.

Beroende av billjud
151 Inlägg
10 november 2007
Om jag får säga mitt så tycker jag själv och folk jag känner att kondensator är det största skräp du kan lägga pengar på. Istället så skja du satsa på en riktigt bra huvudbatteri och sen så bygga på med mera batterier, bäst tycker då jag, alla kanske inte håller med mig.
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

21 761 Inlägg
10 november 2007
Puttson skrev:
k1mm0 skrev:
BATTERI

inga jävla kondingar

om du har 2st batterier så kommer generatorn få jobba mycket mer.

Nja, det beror på. Generatorn kan få jobba mer pga att man med flera batterier kan spela längre tid innan spänningen sjunker för mycket, i det fallet så får ju generatorn jobba extra hårt för att försöka ladda upp batterierna igen.

Men om man inte drar ur batterierna så mycket, då behöver inte generatorn jobba så ruskigt hårt. Fast i praktiken är det väl ofta så att man drar ur batterierna en del just därför att man har flera batterier och kan göra det, med det resonemanget så kan man förstås generalisera litegrann och säga att generatorn "alltid" får jobba hårt när man har flera batterier i bilen.

Ville bara påpeka att det inte alltid är så att generatorn måste jobba hårt pga extra batteri smile.

16 197 Inlägg
10 november 2007
AudiEngineering skrev:
Om jag får säga mitt så tycker jag själv och folk jag känner att kondensator är det största skräp du kan lägga pengar på. Istället så skja du satsa på en riktigt bra huvudbatteri och sen så bygga på med mera batterier, bäst tycker då jag, alla kanske inte håller med mig.
/Wikberg

håller me dig lite där smile    kondingen/arna sätter du ju dit när du e nöjd me allt de andra du har i bilen..

många har fått för sig att de e nåt universal "verktyg" när ljudet inte funkar som dom vill..

bättre å lägga pengar på ett vettigt batteri än en konding.. men sen kan man ju alltid skaffa de som de där "lilla extra".. för lite snabbare bas e ju aldrig fel.

6 851 Inlägg
11 november 2007
Tobbe940 skrev:
Tja igen smile

Jag har ett sammanlagt en ström förbrukning på runt 4.500Watt och undrar om jag ska satsa på kondensatorer eller extra batteri? Förklara gärna hur ni resonerar fram era svar smile

MVH: Tobbe

Nu ska vi ta det från början...igen
Se först till att din generator är bra och frisk.
kolla över dina org. kablar från generatorn till batteriet och även jorden.
Har du ett bra startbatteri "första batteri" i bilen idag?
Använd rätt tjocklek på kablar från ditt batteri till slutsteg
se till att jorden är bra bak till dina steg

När du gjort detta:
fundera över om du står stilla mycke och spelar eller om du spelar mest med bilen igång.
Står du stilla mycke så skaffa då ett batteri till, eller 2 (beroende på hur stor din generator är)
skall du köra höga dB så räcker det nog där.

Vill du tävla i EMMA SQ så KAN du sätta in en konding för att få en stabilare strömförsörning.
Men jag vet endel som klarat sig bra utan detta också vid tävlingar.

21 761 Inlägg
11 november 2007
AudiEngineering skrev:
Istället så skja du satsa på en riktigt bra huvudbatteri och sen så bygga på med mera batterier, bäst tycker då jag, alla kanske inte håller med mig.

Tycker samma sak. En polare och jag bygger ljud i en 245:a och där är batteriet i motorrummet utbytt till ett "litet" 100Ah, i skuffen sitter dubbla 185Ah batterier. Kan ju säga att ström inte saknas wink.

Man får inte glömma bort jordkabeln från batteri ner till kaross heller. I den där 245:an så satt det kvar färg under jordkabelskon vid karossytan, det innebar att den enda kontakten var via gängorna i plåten. Men gängorna var dessutom rostiga, då blev det inte mycket kvar att få kontakt med wink.

Slipa plåtrent, rengör jordkabelskon/byt ut mot en grövre, och sätt tillbaka igen. Då är det ingen risk för dålig jord från batteriet ner till kaross iaf.

296 Inlägg
11 november 2007
evilaudio skrev:
för att den konding gör inte så att du får mer stöm till stegen.. den ser bara till så att du kan leverar den ström du har snabbare.. kortfattat.

nä mer ström får den väll inte men den höjer ju spänningen eller höjjer å höjjer den gör den stabilare. 

nä men om han inte har nån bra generator så kommer det bli dåligt hur som helst för 4kw är en bra mycket  men om vi säger att steget har en effektivitet på 90% 4400w/ 14,4v = 305 amp   (om ja räkna rätt roll )    så om han då kommer ha 2st batterier så kommer det att dra ur dom om man spelar längre och då kommer generatorn få jobbet hårt. men i detta fall så är väll kondning värdelös om han ska kräma på fullt. 

Drönirettab  kan säkert förklara det 100000 ggr bättre wink

16 197 Inlägg
11 november 2007
Puttson skrev:
evilaudio skrev:

nä mer ström får den väll inte men den höjer ju spänningen eller höjjer å höjjer den gör den stabilare. 

nä men om han inte har nån bra generator så kommer det bli dåligt hur som helst för 4kw är en bra mycket  men om vi säger att steget har en effektivitet på 90% 4400w/ 14,4v = 305 amp   (om ja räkna rätt roll )    så om han då kommer ha 2st batterier så kommer det att dra ur dom om man spelar längre och då kommer generatorn få jobbet hårt. men i detta fall så är väll kondning värdelös om han ska kräma på fullt. 

Drönirettab  kan säkert förklara det 100000 ggr bättre wink

stabilare kvittar ju om du inte har ström så du kan driva stegen..

har orginal generatorn i jettan från -88 å 7st 70ah batterier å de funka hur bra som helst.. men fick byta ut alla orginal kablar. samt laddrelät.

296 Inlägg
11 november 2007
nä jag såg vilket steg han skulle ha så  då håller jag med på batterierna..
men ni som är duktiga   om jag bara skulle ha ett steg på 100amp   är det inte bättre med kondnig?  om jag har 120amp generator?

21 761 Inlägg
11 november 2007
Jo, generatorn måste ju orka ge tillräckligt med ström så att steget får en stabil spänning. Håller med.

Kollar man i en annan tråd som tobbe940 har, så kom vi fram till att hans steg ger ut 2x450WRMS i 2 Ohm enligt manualen. Det tillsammans med andra steget borde kunna dra kanske 130A som mest.

Den strömförbrukningen är tillräckligt hög för att ett extra batteri bör kopplas in, tycker jag. Att istället bara sätta ett stort batteri där fram skulle kanske räcka ganska långt, men då är frågan om det ryms ett större batteri.

21 761 Inlägg
11 november 2007
Puttson skrev:
om jag bara skulle ha ett steg på 100amp   är det inte bättre med kondnig?  om jag har 120amp generator?

Jag personligen skulle ha valt extra batteri, men det är ju jag det.

Sök