Lite konstig fråga kanske....vilket kom först hönan eller ägget?
I Juli månad-07 köpte jag en helt ny kylare till min Honda concerto 1.5 -94 av en större firma i Göteborg. När jag installerat den och fyllde på vätska så rann det ut i gaveln av kylaren. Tog ut kylaren och fann två st tillverkade hål på gaveln.
Ringde firman som då kom ut med två plugg (de menade på att de skulle finnas i kartongen, vilket det inte gjorde) Pluggen de satte dit var en enkel, dvs inte en gummi plugg som man sen tillsatte en bit plast i)
Den kylaren som vi ersatte var inte trasig, men vi beslöt oss för att byta innan vintern då man kunde se att elementen börja gå på sluttampen.
Bilen har fungerat klockrent, fick ibland fylla på med mer vätska, men inte mer än normalt.
Så nu förra helgen körde jag ner från Göteborg-Örkeljunga. Resan gick utmärkt dit. Jag körde på motorvägen och höll konstant 120km/h. På lördagen skulle jag köra tillbaka. Kör en bit och stannar för att tanka. Startar och kör iväg. Motorn fungerar som den skall, dvs smort.
Jag kör ca 2 mil så skall jag sätta på värmen i bilen. Kall luft! Tittar på termostaten och ser att den går upp på tok för fort. Ser en skyllt att det kommer en avfart om ca 500 m. Det finns ingen väggren så det är direkt farligt att stanna bilen på plats.
När jag öppnar huven och skall fylla på vätska märker jag att det rinner ut igen! Tittar där firman satt dit pluggen och märker att en saknas (fanns två hål).
Jag for upp till GBG med hjälp av en vän. Kontaktade kyl firman som bad mig komma dit och hämta två plugg. Han själv ville undersöka fordonet då jag sa att det var ganska tydligt att topplocket gått. Fann avgaser i expansionkärl bla. Pluggen jag fick trodde jag var ett skämt, två stycken vinkorkar i svart gummi. Jag ifrågasatte dem men han var tydlig att det skulle funka.
For ner till Skåne, öppna termostaten så flödet skulle vara konstant, gjorde en bypass på fläkten och pluggade igen hålet, allt för att temp skulle hållas låg. Far ut på motorvägen. Nu befinner jag mig vid hallandsåsen som är trefilig utan väggren överhuvudet taget. Jag kör ca 2 km så hör man en smäll (korken for ut) tempen flyger upp. Värt att nämna är att innan så var det lätt att accelerera. Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten.
Bogserade bilen till en verkstad som kommer undersöka den om ca två veckor.
Nu är min fråga då! Kan det varit fel plugg från början. Den pluggen jag hört att det skall vara skall låsa sig. Den plugg som inte for ut är en orginal plugg som firman satte dit.....den sitter inte fast!. Kylaren vi fick var till en 1,6 vi har en 1,5. De två hålen var avsedda för AC har jag tagit reda på.
Om toppen inte gick vid första omgången, är det fullt möjligt att den gått när jag satte dit "vinkorkarna"? Framförallt för att jag var tvungen att köra den en längre sträcka i den röda zonen av tempern?
Skulle uppskatta ett svar verkligen! Firman menar på att toppen gick först. även att jag skulle stannat direkt första gången, trots att lagen stödjer mig där att man inte får lov.
Blev lite långt jag vet, men ville inte missa detaljer kring haveriet!
I Juli månad-07 köpte jag en helt ny kylare till min Honda concerto 1.5 -94 av en större firma i Göteborg. När jag installerat den och fyllde på vätska så rann det ut i gaveln av kylaren. Tog ut kylaren och fann två st tillverkade hål på gaveln.
Ringde firman som då kom ut med två plugg (de menade på att de skulle finnas i kartongen, vilket det inte gjorde) Pluggen de satte dit var en enkel, dvs inte en gummi plugg som man sen tillsatte en bit plast i)
Den kylaren som vi ersatte var inte trasig, men vi beslöt oss för att byta innan vintern då man kunde se att elementen börja gå på sluttampen.
Bilen har fungerat klockrent, fick ibland fylla på med mer vätska, men inte mer än normalt.
Så nu förra helgen körde jag ner från Göteborg-Örkeljunga. Resan gick utmärkt dit. Jag körde på motorvägen och höll konstant 120km/h. På lördagen skulle jag köra tillbaka. Kör en bit och stannar för att tanka. Startar och kör iväg. Motorn fungerar som den skall, dvs smort.
Jag kör ca 2 mil så skall jag sätta på värmen i bilen. Kall luft! Tittar på termostaten och ser att den går upp på tok för fort. Ser en skyllt att det kommer en avfart om ca 500 m. Det finns ingen väggren så det är direkt farligt att stanna bilen på plats.
När jag öppnar huven och skall fylla på vätska märker jag att det rinner ut igen! Tittar där firman satt dit pluggen och märker att en saknas (fanns två hål).
Jag for upp till GBG med hjälp av en vän. Kontaktade kyl firman som bad mig komma dit och hämta två plugg. Han själv ville undersöka fordonet då jag sa att det var ganska tydligt att topplocket gått. Fann avgaser i expansionkärl bla. Pluggen jag fick trodde jag var ett skämt, två stycken vinkorkar i svart gummi. Jag ifrågasatte dem men han var tydlig att det skulle funka.
For ner till Skåne, öppna termostaten så flödet skulle vara konstant, gjorde en bypass på fläkten och pluggade igen hålet, allt för att temp skulle hållas låg. Far ut på motorvägen. Nu befinner jag mig vid hallandsåsen som är trefilig utan väggren överhuvudet taget. Jag kör ca 2 km så hör man en smäll (korken for ut) tempen flyger upp. Värt att nämna är att innan så var det lätt att accelerera. Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten.
Bogserade bilen till en verkstad som kommer undersöka den om ca två veckor.
Nu är min fråga då! Kan det varit fel plugg från början. Den pluggen jag hört att det skall vara skall låsa sig. Den plugg som inte for ut är en orginal plugg som firman satte dit.....den sitter inte fast!. Kylaren vi fick var till en 1,6 vi har en 1,5. De två hålen var avsedda för AC har jag tagit reda på.
Om toppen inte gick vid första omgången, är det fullt möjligt att den gått när jag satte dit "vinkorkarna"? Framförallt för att jag var tvungen att köra den en längre sträcka i den röda zonen av tempern?
Skulle uppskatta ett svar verkligen! Firman menar på att toppen gick först. även att jag skulle stannat direkt första gången, trots att lagen stödjer mig där att man inte får lov.
Blev lite långt jag vet, men ville inte missa detaljer kring haveriet!
Senast redigerat av rebbyzz (10 november 2007)
0
0
0
0