3339
Sök

Topplocket - vems ansvar?

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#1
Lite konstig fråga kanske....vilket kom först hönan eller ägget?

I Juli månad-07 köpte jag en helt ny kylare till min Honda concerto 1.5 -94 av en större firma i Göteborg. När jag installerat den och fyllde på vätska så rann det ut i gaveln av kylaren. Tog ut kylaren och fann två st tillverkade hål på gaveln.

Ringde firman som då kom ut med två plugg (de menade på att de skulle finnas i kartongen, vilket det inte gjorde) Pluggen de satte dit var en enkel, dvs inte en gummi plugg som man sen tillsatte en bit plast i)

Den kylaren som vi ersatte var inte trasig, men vi beslöt oss för att byta innan vintern då man kunde se att elementen börja gå på sluttampen.

Bilen har fungerat klockrent, fick ibland fylla på med mer vätska, men inte mer än normalt.

Så nu förra helgen körde jag ner från Göteborg-Örkeljunga. Resan gick utmärkt dit. Jag körde på motorvägen och höll konstant 120km/h. På lördagen skulle jag köra tillbaka. Kör en bit och stannar för att tanka. Startar och kör iväg. Motorn fungerar som den skall, dvs smort.

Jag kör ca 2 mil så skall jag sätta på värmen i bilen. Kall luft! Tittar på termostaten och ser att den går upp på tok för fort. Ser en skyllt att det kommer en avfart om ca 500 m. Det finns ingen väggren så det är direkt farligt att stanna bilen på plats.

När jag öppnar huven och skall fylla på vätska märker jag att det rinner ut igen! Tittar där firman satt dit pluggen och märker att en saknas (fanns två hål).

Jag for upp till GBG med hjälp av en vän. Kontaktade kyl firman som bad mig komma dit och hämta två plugg. Han själv ville undersöka fordonet då jag sa att det var ganska tydligt att topplocket gått. Fann avgaser i expansionkärl bla. Pluggen jag fick trodde jag var ett skämt, två stycken vinkorkar i svart gummi. Jag ifrågasatte dem men han var tydlig att det skulle funka.

For ner till Skåne, öppna termostaten så flödet skulle vara konstant, gjorde en bypass på fläkten och pluggade igen hålet, allt för att temp skulle hållas låg. Far ut på motorvägen. Nu befinner jag mig vid hallandsåsen som är trefilig utan väggren överhuvudet taget. Jag kör ca 2 km så hör man en smäll (korken for ut) tempen flyger upp. Värt att nämna är att innan så var det lätt att accelerera. Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten.

Bogserade bilen till en verkstad som kommer undersöka den om ca två veckor.

Nu är min fråga då! Kan det varit fel plugg från början. Den pluggen jag hört att det skall vara skall låsa sig. Den plugg som inte for ut är en orginal plugg som firman satte dit.....den sitter inte fast!. Kylaren vi fick var till en 1,6 vi har en 1,5. De två hålen var avsedda för AC har jag tagit reda på.

Om toppen inte gick vid första omgången, är det fullt möjligt att den gått när jag satte dit "vinkorkarna"? Framförallt för att jag var tvungen att köra den en längre sträcka i den röda zonen av tempern?

Skulle uppskatta ett svar verkligen! Firman menar på att toppen gick först. även att jag skulle stannat direkt första gången, trots att lagen stödjer mig där att man inte får lov.

Blev lite långt jag vet, men ville inte missa detaljer kring haveriet!
Senast redigerat av rebbyzz (10 november 2007)

905 Inlägg
10 november 2007
#2
rebbyzz skrev:
Lite konstig fråga kanske....vilket kom först hönan eller ägget?

I Juli månad-07 köpte jag en helt ny kylare till min Honda concerto 1.5 -94 av en större firma i Göteborg. När jag installerat den och fyllde på vätska så rann det ut i gaveln av kylaren. Tog ut kylaren och fann två st tillverkade hål på gaveln.

Ringde firman som då kom ut med två plugg (de menade på att de skulle finnas i kartongen, vilket det inte gjorde) Pluggen de satte dit var en enkel, dvs inte en gummi plugg som man sen tillsatte en bit plast i)

Den kylaren som vi ersatte var inte trasig, men vi beslöt oss för att byta innan vintern då man kunde se att elementen börja gå på sluttampen.

Bilen har fungerat klockrent, fick ibland fylla på med mer vätska, men inte mer än normalt.

Så nu förra helgen körde jag ner från Göteborg-Örkeljunga. Resan gick utmärkt dit. Jag körde på motorvägen och höll konstant 120km/h. På lördagen skulle jag köra tillbaka. Kör en bit och stannar för att tanka. Startar och kör iväg. Motorn fungerar som den skall, dvs smort.

Jag kör ca 2 mil så skall jag sätta på värmen i bilen. Kall luft! Tittar på termostaten och ser att den går upp på tok för fort. Ser en skyllt att det kommer en avfart om ca 500 m. Det finns ingen väggren så det är direkt farligt att stanna bilen på plats.

När jag öppnar huven och skall fylla på vätska märker jag att det rinner ut igen! Tittar där firman satt dit pluggen och märker att en saknas (fanns två hål).

Jag for upp till GBG med hjälp av en vän. Kontaktade kyl firman som bad mig komma dit och hämta två plugg. Han själv ville undersöka fordonet då jag sa att det var ganska tydligt att topplocket gått. Fann avgaser i expansionkärl bla. Pluggen jag fick trodde jag var ett skämt, två stycken vinkorkar i svart gummi. Jag ifrågasatte dem men han var tydlig att det skulle funka.

For ner till Skåne, öppna termostaten så flödet skulle vara konstant, gjorde en bypass på fläkten och pluggade igen hålet, allt för att temp skulle hållas låg. Far ut på motorvägen. Nu befinner jag mig vid hallandsåsen som är trefilig utan väggren överhuvudet taget. Jag kör ca 2 km så hör man en smäll (korken for ut) tempen flyger upp. Värt att nämna är att innan så var det lätt att accelerera. Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten.

Bogserade bilen till en verkstad som kommer undersöka den om ca två veckor.

Nu är min fråga då! Kan det varit fel plugg från början. Den pluggen jag hört att det skall vara skall låsa sig. Den plugg som inte for ut är en orginal plugg som firman satte dit.....den sitter inte fast!. Kylaren vi fick var till en 1,6 vi har en 1,5. De två hålen var avsedda för AC har jag tagit reda på.

Om toppen inte gick vid första omgången, är det fullt möjligt att den gått när jag satte dit "vinkorkarna"? Framförallt för att jag var tvungen att köra den en längre sträcka i den röda zonen av tempern?

Skulle uppskatta ett svar verkligen! Firman menar på att toppen gick först. även att jag skulle stannat direkt första gången, trots att lagen stödjer mig där att man inte får lov.

Blev lite långt jag vet, men ville inte missa detaljer kring haveriet!

kändes som en oseriös firma dock skulle jag tro att toppen gick sönder  om/då du hällde i kallt vatten i en stekhetmotor, blir lätt sprickor då.

550 Inlägg
10 november 2007
#3
Dom gångerna du fick fylla på vatten, du undrade inte var det har tagit vägen ??. Jag tycker inte att kylarfirman gjort ngt fel. Du har ju kört med en dålig topp/toppackning och tryckt ut avgaser i kylsystemet och på så sätt höjt trycket i kylsystemet.  Sen ska man inte fylla kallt vatten i en varm motor. Den måste svalna lite innan.


12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#4
Jag behövde fylla på vätska vid två tillfällen, ca 1dl. Dessutom så givetvis vänta jag på att motorn svalnat! Skall även tillägga att oljan var ren och fin...dvs inte gräddig. Hur seriöst är det att ge någon fel kylare till att börja med? Hur seriöst är det att sätt i fel plugg och förvänta sig att de kan motstå ett tryck, som fö alltid finns i kylaren, på ca 2kg.

När detta har upptäkts så borde han inte gett mig två vinkorkorkar och sen bett mig köra bilen ca 20 mil på motorvägen heller?

8 883 Inlägg
10 november 2007
#5
Låter som det i största del är ditt eget fel, att som du skriver
"Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten."
Köra en så lång sträcka med kokande motor eller för hög motortemperatur, ja då ligger felet hoss dig tyvärr.

Men du kan även påpeka för dom du köpt kylaren av att du kan komma att kräva dom på ersätning.
Den har ju uppenbarligen inte fungerat som det var tänkt med tanke på "pluggarna" som du fått byta 2gånger.

Visar du ett seriöst intryck och dom tror att du vet vad du pratar om wink vilket det flesta verkstäder inte tror att vanligt folk gör.

Så kan du ha tur att få ersättning utan att dra in advokater m.m
Fråga dig själv hur långt du är beredd att gå.

Lycka till!
Senast redigerat av Hamilton (10 november 2007)

Fotograf på tierpidag.se

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#6
Jag hör dig och har haft detta i åtanke. Behöver dock förklara att det finns absolut ingenstans på hallandsåsen att stanna. Det är tre filer med ca 20 cm väg gren. Att det är mitt i natten dessutom.....och jag vet att jag inte skall falla på att jag är tjej! Men hur det än är så är jag det. Jag talade med vägverket och polisen om det och de båda hävdar bestämt att jag handlat rätt. Att stanna på den platsen kunde förorsakat alvarliga olyckor.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
10 november 2007
#7
Ja, bättre att skada motorn istället för att riskera en olycka där man själv och andra kanske skadas. Dock tycker jag att pluggarna som firman skickade med lät en aning klena. Den borde varit i metall istället som man skruvade in.
Senast redigerat av Marcus_89 (10 november 2007)


8 883 Inlägg
10 november 2007
#8
rebbyzz skrev:
Jag hör dig och har haft detta i åtanke. Behöver dock förklara att det finns absolut ingenstans på hallandsåsen att stanna. Det är tre filer med ca 20 cm väg gren. Att det är mitt i natten dessutom.....och jag vet att jag inte skall falla på att jag är tjej! Men hur det än är så är jag det. Jag talade med vägverket och polisen om det och de båda hävdar bestämt att jag handlat rätt. Att stanna på den platsen kunde förorsakat alvarliga olyckor.

Att du är tjej har absolut inget med saken att göra, om du tog åt dig av det jag skrev så ber jag om ursäkt. Jag citerade det du skrev och var inget illa menat.
Nog om den saken och åter till ämnet.

Att du varit i kontakt med polis och vägverket är till din fördel, har du namn på dom du pratat med är det ännu bättre.

Ta kontakt med en verkstad och fråga vad det kostar att laga bilen.
Skriv sedan ett brev till företaget där du köpt kylaren att du kommer att begära ersättning för skadorna som uppkommit pga. den felaktiga kylaren dom sålt.

Fotograf på tierpidag.se

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#9
Jag tog absolut inte illa vid mig smile

För att svara på de senaste två då!

Kylaren jag inhandlade var 1, avsedd för en 1,6 + att de tillverkade hålen var för anslutning av AC samt för en automat. Min "bil" har ingedera. Pluggen som man kan tänkas sätta dit skall vara två del, dvs en gummi först sen en plast bit som man sedan skruvar in. Den som de satt i var ingen sådan.

2, Jag skrev faktiskt en reklamation till företaget och kräver lagning/utbyte samt ersättning för kostnader som uppkommer pga skada/skador. skulle det visa sig vara pga av allt ovanstående.

Jag har talat med olika verkstäder och de flesta säger att om toppen varit skadad innan så skulle bilen inte klarat en resa 20 mil utan problem, dessutom mena dom på att om toppen varit skadad en tid så blir det sk grädde i oljan pga av vattnet. Nu är det ju så att oljan är ren och vattenfri, vilket de säger att det pekar på att toppen gick precis. Känner ni till detta?

Menar även.....firman kände till mitt problem ,ändå ger han mig "vinkorkar". var inte toppen väck innan så blev den ju det nu. Varför han inte tänkt på det är mig en gåta och framstår ju närmast som om han vill betala för reparationen, eller?

8 156 Inlägg
10 november 2007
#10
Det låter som om största delen av ansvaret ligger på firman.
Du hade ju inte kunnat göra någonting annorlunda.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 883 Inlägg
10 november 2007
#11
Håller med Phaetoon, låter som ett solklart fall med tanke på de du skriver i ditt senaste inlägg.
Låt dom laga bilen eller lämna in på en annan verkstad och be dom fakturera till dom du köpt kylaren av.
Hör med dom vilket som blir bäst innan du går vidare.
Senast redigerat av Hamilton (10 november 2007)

Fotograf på tierpidag.se

112 Inlägg
10 november 2007
#12
Begär att  dom  betalar  kostnaderna  plus  att ge  dig  något pga allt  stul om inte  gå  ut  i  tidningen i din stad!

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#13
Precis vad jag behövde höra big_smile

Något extra är jag inte ute efter. Utan det som uppstått pga av "skiten". Jag frågade om de hade en lån bil tills det blir utrett, fick då till svar att " det är inte vårat ansvar"

Min rädsla är nu att från början var det "endast" packningen men efter tur nr 2 sprack det helt och hållet.

Tar det lång tid innan ngt sånt här kan åtgärdas? Till problemet hör at det är en ovanlig modell med. Det är en Honda ....fast delarna är ju till en Rover 200 serien.

Tack alla för era svar!

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#14
Volvo och MB RULES skrev:
Hamilton skrev:
Låter som det i största del är ditt eget fel, att som du skriver
"Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten."
Köra en så lång sträcka med kokande motor eller för hög motortemperatur, ja då ligger felet hoss dig tyvärr.

Gå om skolan. När blev 500 meter 5 km?

Nu har du fått det om bakfoten! FÖRSTA GÅNGEN kör jag av när jag ser skylten...ca 500METER

NÄSTA dag när jag for dit med nya korkar kör jag ut på motorvägen...då är det 5 KILOMETER!!
Eller för den som har svårt att läsa 5000meter!!!!

8 883 Inlägg
10 november 2007
#15
Volvo och MB RULES skrev:
Hamilton skrev:
Låter som det i största del är ditt eget fel, att som du skriver
"Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten."
Köra en så lång sträcka med kokande motor eller för hög motortemperatur, ja då ligger felet hoss dig tyvärr.

Gå om skolan. När blev 500 meter 5 km?

Varför ska jag gå om skolan?
Var hittar du 500 meter i mitt inlägg eller i det jag citerar.
Gör om gör rätt, läs vad jag skriver i stället.

Fotograf på tierpidag.se

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#16
Hamilton skrev:
Volvo och MB RULES skrev:
Hamilton skrev:
Låter som det i största del är ditt eget fel, att som du skriver
"Då jag inte kan stanna alls så kör jag ytterligare ca 5 km tills avfarten."
Köra en så lång sträcka med kokande motor eller för hög motortemperatur, ja då ligger felet hoss dig tyvärr.

Gå om skolan. När blev 500 meter 5 km?

Varför ska jag gå om skolan?
Var hittar du 500 meter i mitt inlägg eller i det jag citerar.
Gör om gör rätt, läs vad jag skriver i stället.

Håller med dig fullständigt! ingenstans skrev du det! Dig skulle jag haffa tag i när jag står där med mina argument....för tro mig det har jag gjort. Om jag skall vara ärlig så är det inte ägaren som bråkar med mig, nej , det var han som var lugn och sansad och gav mig korkarna och bad mig vänligen köra upp bilen. Han gick inte emot. Däremot hans söner hänvisade mig till reklamations nämnden samt sa att jag fick skylla mig själv om jag inte stannade!roll

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#17
Glömde att tillägga en sak!

När jag for ner andra gången till bilen med "korkarna" så öppnade jag termostaten och kapade den med så att det skulle vara ett störe flöde, gjorde även en sk bypass på fläkten så att den var på konstant....allt detta för att hålla kylan nere medan jag körde den. Kan det vålla problem tros när jag argumenterar?

8 883 Inlägg
10 november 2007
#18
Att sönerna hänvisar dig till ARN är bara bra, du har rätten på din sida.
Rätt korkat av dom att göra så om dom har för avsikt att inte stå för skadorna.
Sedan är ju ARNs beslut rätt värdelösa då de flesta oseriösa helt enkelt skiter i det.
Är det däremot en MRF ansluten verkstad så måste dom följa ARNs beslut.

Du kan ju upplysa sönerna om att du även kommer att kräva skadestånd du har haft i samband med haveriet. tex hyrbil, förlorad inkomst m.m om dom fortfarande är sugna på att bråka wink

Fotograf på tierpidag.se

12 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#19
Jag skicka dig en kopia på mitt reklamations brev!

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 november 2007
#20
dålig topp/packning från börjarn, dom där pluggarn var nog ämnade att sitta kvar, men då du får övertryck i systemet som vid tex toppras, så rammla nog pluggarna ur.

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök