3762
Sök

Gulgegga i Motoroljan!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
Vet nån vad det är?? kan det vara toppen eller smuts i oljan. Tack för svar...

Go For It!!

Herr
1 722 Inlägg
11 november 2007
#2
Låter som topplockspackningen börjat läcka, eller så tar den in vatten nåsntans.. då blir oljan kaffelatte-färgad.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
#3
Har precis upptäckt samma på min bil, ingen rolig historia när man gjorde oljebyte för 800:- för 30 mil sedan sad
Planing av topp och byte av topplockspackning kommer jag att göra iallafall!


Skogs Arbetare
413 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#4
VAd kan det kosta om det är toppen?? och är det svårt att göra själv??

Go For It!!

Kocken
487 Inlägg
11 november 2007
#5
På min Honda vart det rätt dyrt! Tror det landade runt 3000, är osäker men tror det vart nått sånt


T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
#6
Tompa_Vax skrev:
VAd kan det kosta om det är toppen?? och är det svårt att göra själv??

Jag lade nyss upp en sånn trådförfrågan...och har nu spanat lite...ligger på runt 500 lappen.

Det är inte svårt att byta packningen själv om man har verktygen som behövs, tex momentnyckel samt att en heines bok är bra att ha till hands eftersom att kammar och ventiler måste ur innan slipning!

När du ändå är igång med att byta topplockspackingen så är det väl rekommenderat att du byter ventilkåpspackningen osv.
Senast redigerat av ZZZADA (11 november 2007)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 november 2007
#7
ZZZADA skrev:
Tompa_Vax skrev:
VAd kan det kosta om det är toppen?? och är det svårt att göra själv??

Jag lade nyss upp en sånn trådförfrågan...och har nu spanat lite...ligger på runt 500 lappen.

Det är inte svårt att byta packningen själv om man har verktygen som behövs, tex momentnyckel samt att en heines bok är bra att ha till hands eftersom att kammar och ventiler måste ur innan slipning!

När du ändå är igång med att byta topplockspackingen så är det väl rekommenderat att du byter ventilkåpspackningen osv.

något mer än 500 kr kostar det
standard toppackning ca 500
standard topplocksbultar ca 500(om det behövs är beroende på bil)
planing av topp ca 500
olja ca 3-400

så typ 1500-2500


Drop Shop
926 Inlägg
11 november 2007
#8
gör ett komptest på cylindrarna först
det kan lika väl vara fukt.
kolla så inte vevhusventilationen är igensatt


T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
#9
maximus skrev:
ZZZADA skrev:
Tompa_Vax skrev:
VAd kan det kosta om det är toppen?? och är det svårt att göra själv??

Jag lade nyss upp en sånn trådförfrågan...och har nu spanat lite...ligger på runt 500 lappen.

Det är inte svårt att byta packningen själv om man har verktygen som behövs, tex momentnyckel samt att en heines bok är bra att ha till hands eftersom att kammar och ventiler måste ur innan slipning!

När du ändå är igång med att byta topplockspackingen så är det väl rekommenderat att du byter ventilkåpspackningen osv.

något mer än 500 kr kostar det
standard toppackning ca 500
standard topplocksbultar ca 500(om det behövs är beroende på bil)
planing av topp ca 500
olja ca 3-400

så typ 1500-2500

Sorry...svarade bara för kostnaden att plana toppen, alltså runt 500 kr.

Men som Tompa säger...det kommer att sluta på nånnstans mellan 1500-2000 kr för din bil


761 Inlägg
11 november 2007
#10
Men vänta nu, förbrukar era bilar någon kylarvätska? För tänk på att det börjar bli kallt och där blir avsevärt mycket mer kondens nu än innan.. Speciellt golfarna har problem med majonäs vid oljepåfyllningshålet i ventilkåpan om de inte får gå riktigt varma hela tiden..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

MED[liten]LEM
226 Inlägg
11 november 2007
#11
Precis som Markus_MR2 och mellowd  skriver, den här årstiden är det lätt att förhasta sig, gör komp-prov, och håll koll på kylvätskenivån, och kolla vevhusvent.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
#12
Markus_MR2 skrev:
Men vänta nu, förbrukar era bilar någon kylarvätska? För tänk på att det börjar bli kallt och där blir avsevärt mycket mer kondens nu än innan.. Speciellt golfarna har problem med majonäs vid oljepåfyllningshålet i ventilkåpan om de inte får gå riktigt varma hela tiden..

Detta kan faktiskt stämma i mitt fall, jag har inte kört bilen ordentligt varm senaste 5 gångerna jag har kallstartat bilen...så detta kan alltså stämma?

Kan även tilläga att min bil har gått varm vid 1 tillfälle då det läckte kylvätska ur en slang, kan toppen ha blivit sne av detta? Gick ner i temp rätt fort efter det...

Skall kolla min vevhusventilation samt ev göra komptest.

Men den ryker onormalt mycket även fast den är varm, kan detta tyda på att packningen har spruckit?
Senast redigerat av ZZZADA (11 november 2007)



Sök