2910
Sök

B23 i volvo 242 -75

178 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
hej

Hade som tänkt börja trimma lite smått i 240in, sitter en b20 i den nu och orkar inte börja hållapå med den. har kommitöver en B23 med mekanisk insprutning som jag tänker byta till. Hur är dom att trimma ?  blir det  mycket jobbigt med tanke på den mekaniska insprutnigen ?  Är det mycket mycket jobba att byta  motorn ? 

MVH petter


178 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#2
igen som vet ? konstikt


volvoraggare
4 776 Inlägg
18 november 2007
#3
släng i en b230k i stället och i med en värre kam så har du ungefär 200 hästar sen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Forummoderator
26 418 Inlägg
18 november 2007
#4
ironhead skrev:
släng i en b230k i stället och i med en värre kam så har du ungefär 200 hästar sen

Nej för helvete...inte en förgasarmotor tongue
B23e med 136 hästar orginal hade jag satsat på. Värre kam i den...balanserare
grejer...då blir det finfin fart på den smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
18 november 2007
#5
Så du menar alltså att han ska sätta i en B230K med orginal effekt på 117häst och sätta i en annan kamaxel och då få ut 83hästar till ?
Finns inte en chans! 5-10häst extra kanske han kan få... Sen är inte B230K nåt bra, ofta strul med förgasarna på dom och förbränningsrummen sitter i kolvar istället för toppen(631)

Usch o fy!

Till trådskapare:
Eftersom du har en -75:a som inte har massa avgaskrav så sätt i en B230FK/FT Mycket enklare och billigare att plocka hästkrafter i en turbomaskin.
Sen finns det ju V8 att sätta i oxå, kan oxå vara skoj!

Blir dyrt för dig om du ska trimma en B23, om du vill ha mycket effekt. Har du stor plånbok så går allt att fixa.
Trim osv till B20 finns ofta på blocket osv till rätt billig peng.

Sök runt lite på forumet här, 200 forumet, 240forumet, savarturbo forumet, 700/900forumet, jagrullar forumet, turboperformanceclub forum, så kommer du hitta mycket info om motorer och trimmning och vad som behövs för att komma upp i effekter..


ironhead skrev:
släng i en b230k i stället och i med en värre kam så har du ungefär 200 hästar sen

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Forummoderator
26 418 Inlägg
18 november 2007
#6
larsson.m skrev:
Så du menar alltså att han ska sätta i en B230K med orginal effekt på 117häst och sätta i en annan kamaxel och då få ut 83hästar till ?
Finns inte en chans! 5-10häst extra kanske han kan få... Sen är inte B230K nåt bra, ofta strul med förgasarna på dom och förbränningsrummen sitter i kolvar istället för toppen(631)

Usch o fy!

Till trådskapare:
Eftersom du har en -75:a som inte har massa avgaskrav så sätt i en B230FK/FT Mycket enklare och billigare att plocka hästkrafter i en turbomaskin.
Sen finns det ju V8 att sätta i oxå, kan oxå vara skoj!

Blir dyrt för dig om du ska trimma en B23, om du vill ha mycket effekt. Har du stor plånbok så går allt att fixa.
Trim osv till B20 finns ofta på blocket osv till rätt billig peng.

Sök runt lite på forumet här, 200 forumet, 240forumet, savarturbo forumet, 700/900forumet, jagrullar forumet, turboperformanceclub forum, så kommer du hitta mycket info om motorer och trimmning och vad som behövs för att komma upp i effekter..


ironhead skrev:
släng i en b230k i stället och i med en värre kam så har du ungefär 200 hästar sen


...tur det finns folk som vet big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 november 2007
#7
jag som hörde att en b230k hade 160 hästar men det stämmer asså inte
larsson.m skrev:
Så du menar alltså att han ska sätta i en B230K med orginal effekt på 117häst och sätta i en annan kamaxel och då få ut 83hästar till ?
Finns inte en chans! 5-10häst extra kanske han kan få... Sen är inte B230K nåt bra, ofta strul med förgasarna på dom och förbränningsrummen sitter i kolvar istället för toppen(631)

Usch o fy!

Till trådskapare:
Eftersom du har en -75:a som inte har massa avgaskrav så sätt i en B230FK/FT Mycket enklare och billigare att plocka hästkrafter i en turbomaskin.
Sen finns det ju V8 att sätta i oxå, kan oxå vara skoj!

Blir dyrt för dig om du ska trimma en B23, om du vill ha mycket effekt. Har du stor plånbok så går allt att fixa.
Trim osv till B20 finns ofta på blocket osv till rätt billig peng.

Sök runt lite på forumet här, 200 forumet, 240forumet, savarturbo forumet, 700/900forumet, jagrullar forumet, turboperformanceclub forum, så kommer du hitta mycket info om motorer och trimmning och vad som behövs för att komma upp i effekter..


ironhead skrev:
släng i en b230k i stället och i med en värre kam så har du ungefär 200 hästar sen


en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 november 2007
#8
så en b230k är en förgasarmotor då är det ju bättre med en b230f i stället som jag har då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 915 Inlägg
18 november 2007
#9
Nej, det gör det inte och även om det skulle stämma skulle han aldrig komma upp i 200häst genom att bara byta kamaxel.
B230K = 116häst
B230F som du hade har 113häst.

ironhead skrev:
jag som hörde att en b230k hade 160 hästar men det stämmer asså inte

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

130 Inlägg
18 november 2007
#10
B230k är sämre än B230f.. för k motor käkar packboxar de gör inte f motorerna.. sen har du mer bottendrag i en f motor


21 761 Inlägg
18 november 2007
#11
ironhead skrev:
jag som hörde att en b230k hade 160 hästar men det stämmer asså inte

Kanske det var 230FK som du tänkte på smile.

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 november 2007
#12
larsson.m skrev:
Nej, det gör det inte och även om det skulle stämma skulle han aldrig komma upp i 200häst genom att bara byta kamaxel.
B230K = 116häst
B230F som du hade har 113häst.

ironhead skrev:
jag som hörde att en b230k hade 160 hästar men det stämmer asså inte


då är jag med  är inte så inne på motorer direkt men lärdom tar ju ingen skada heller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 156 Inlägg
18 november 2007
#13
B230FK är lättrycksturbon, ungefär som B230FT fast med nedställt turbotryck.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 915 Inlägg
18 november 2007
#14
B230FK har 135häst smile


Drönirettab skrev:
ironhead skrev:
jag som hörde att en b230k hade 160 hästar men det stämmer asså inte

Kanske det var 230FK som du tänkte på smile.
Senast redigerat av larsson.m (18 november 2007)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

21 761 Inlägg
18 november 2007
#15
larsson.m skrev:
B230FK har 135häst smile

Aha, har inte så stor koll på det där smile. Min B230E har 129 HK iaf, det vet jag åtminstone wink.

53 Inlägg
8 december 2007
#16
en b23 glt maskin tycker ja att du ska satsa på håller mycke betre än b230 motorerna. det du behöver för att stopa i är punp till tanken och en pump i golvet ledning för bränslet. använd den som ä orginal tll retur så tändningen förstås ganska enkelt. ja bygde om en 245a för någta veckor sedan tog 6 timmar ungifär, komer bilder på den snart

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

5 Inlägg
10 december 2007
#17
tjena men om jag va som du skulle skaffa en 405 topp till b 23 motor för dom är med mekanisa insprutet. om jag får säga mitt så är det volvo värsta toppen som jag vet. men köp ett exstraktor rör också så får du ett gött ljud hö hö!! hade mvh henke


4 554 Inlägg
10 december 2007
#18
varför inte sätta i en B5244S?

4 506 Inlägg
10 december 2007
#19
loudness skrev:
varför inte sätta i en B5244S?

Det blir ju en himmlans massa jobb med motorfästen, Växellåda, kardan m,m.


Vh Andreas

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
10 december 2007
#20
Svenska motorer till 200-serien:

B20A (75-76) 82 hk/157 Nm

B19A (77-78 ) 90 hk/152 Nm

B21A (75) 97 hk/170 Nm
B21A (76-79) 100 hk/170 Nm
B21A (80) 102 hk/168 Nm
B21A (81-84) 106 hk/172 Nm
B21E (75-79) 123 hk/170 Nm
B21ET (81-85) 155 hk/240 Nm

B23A (81-84) 112 hk/185 Nm
B23E (79-80) 140 hk/191 Nm
B23E (81-83) 136 hk/190 Nm
B23E (84) 129 hk/190 Nm

B200K (85) 103 hk/165 Nm

B230A (85-86) 110 hk/187 Nm
B230K (87-88 ) 116 hk/192 Nm
B230E (85-88 ) 129 hk/190 Nm
B230F (87-88 ) 113 hk/ Nm (LH 2,2)
B230F (88-93) 116 hk/183 Nm (LH 2,4)

B230FX (92-93 ) 136 hk/ Nm (satt i vissa 240 Classic)

B27A (75-78 ) 125 hk/196 Nm
B27E (75-79 ) 140 hk/204 Nm
B27E (80 ) 141 hk/216 Nm
B28E (81-82) 155 hk/230 Nm

D24 (79- 85 ) 82 hk/140 Nm


Informationen skriven av R.Ekelund och saxad från Svenska 200 Klubbens sida.
Senast redigerat av _Wallis_ (10 december 2007)

Kan du andas kan du dö.


Sök