3606
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Nu när jag tänkte att jag skulle sätta på vinterdäcken för jag kommer inte så långt med sommardäcken på snö.
Men nu är det så att jag fått hjärnsläpp och kommer inte på om bäst däck ska sitta bak eller fram smile

345 Inlägg
13 november 2007
Bak enligt min bilskolelärare, så att man inte får sladd utan det understyr istället (rätt)... Fram enligt mig, så att man kan "drifta" (fel)
Senast redigerat av Acke88 (13 november 2007)

1 489 Inlägg
13 november 2007

• Även den starka måste ta i när han skiter

The one and only
1 091 Inlägg
13 november 2007
Jag tycker att dom bästa däcken ska sitta fram för det är där du styr och där den största bromsverkan finns. Om bilen dessutom är framhjulsdriven så är det bra att ha bäst däck fram för att undvika att köra fast smile Har man dåliga däck fram så minskar styrförmågan/bromsförmågan och det anser jag som en inte allt för bra grej.... Släpper bakänden så kan man oftast ratta upp det om man har grepp fram.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

a.k.a aLan.
281 Inlägg
13 november 2007
dom skrev i GP (göteborgsposten) att bästa däcken skulle sitta bak.. men jag satte dom fram tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 november 2007
Säkerhetsmässigt ska bästa däck sitta bak när det är halt väglag.
Det är farligare att få släpp bak än fram när du kör på en motor- eller landsväg.

Sen hur många som följer det är en annan fråga.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 196 Inlägg
13 november 2007
De bästa däcken skall sitta bak, detta för att få tryggare vägegenskaper vintertid... För som vi alla vet klarar inte alla av att häva en sladd, just därför skall man ha bästa däcken bak. För att minska risken för bakvagnssladd!
Senast redigerat av master_lars (13 november 2007)

Alecci's fästmö
708 Inlägg
13 november 2007
bero på om de e framhjulsdrift eller bakhjulsdrift för bästa däcken ska sitta på driv!

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

Greve
135 Inlägg
13 november 2007
Tack John87. Man kan inte säga att jag tycker det är bäst med de bra däcken fram. Det stämmer inte... Då skulle jag kunna säga att jag tycker det är bättre att teleportera sig till jobb, då kostar det inget i transport fram och tillbaka... Men det är inte möjligt och därför säger jag inte det... Åtskilliga tester har utförts av experter och den har bra mycket utbildning på dessa områden än de flesta här på garaget... Även mig... De har kommit fram till att de bästa däcken ska sitta bak. Då bör man göra det. Givetvis är det bättre att ha bra däck runt om. Men däcken slits ju annorlunda...

2 594 Inlägg
13 november 2007
Lady_Milla skrev:
bero på om de e framhjulsdrift eller bakhjulsdrift för bästa däcken ska sitta på driv!

ja det stämmer bästa däcken ska sitta på driv

526 Inlägg
13 november 2007
dom bästa däckena ska sitta fram om du har framhjulsdrivet smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 november 2007
ghost_boy83 skrev:
Lady_Milla skrev:

ja det stämmer bästa däcken ska sitta på driv

Det stämmer inte alls?

Bästa däck ska sitta bak. Oavsett vart bilen driver.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Greve
135 Inlägg
13 november 2007
Tack igen John87. Folk verkar ha dålig läskunninghet på detta forum...

375 Inlägg
13 november 2007
bästa däcken ska som sagt alltid sitta bak för bästa säkerhet. sen får man väl sätta dom hur man vill beroende på vad man vill ha för köregenskaper.

Muttley
13 november 2007
jag lärde mig åtminstone genom körskolan att bästa däcken ska sitta bak vare sig du har framhjulsdrift eller bak! 
så de bästa är bak smile om man nu har slitna däck så.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 november 2007
vägverket och de flesta säger bästa däcken bak

Förstår bådas sidor med sladd mot drivning/styrning och kanske är det beroende på vilken som kör bilen också...

Jag säger: Skifta däcken varje år så det sliter jämnt, annars får en framhjulsdriven bil skitdåliga däck fram om bästa alltid ska sitta bak. Byt alla däck när det börjar bli gränsfall.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 703 Inlägg
13 november 2007
Är det inte bättre att ha 4 bra däck?

.......
2 655 Inlägg
13 november 2007
ja sätter bästa däcken fram då ja kan hantera en sladd och hällre vill ha styrning på bilen än att man far rätt fram...

German Engineering
9 083 Inlägg
13 november 2007
dusty skrev:
Nu när jag tänkte att jag skulle sätta på vinterdäcken för jag kommer inte så långt med sommardäcken på snö.
Men nu är det så att jag fått hjärnsläpp och kommer inte på om bäst däck ska sitta bak eller fram smile

de bästa däcken lägger ska sitta bak eftersom du slipper bakhjulssladd och det understyr smile
sen spelar det ingen roll om det är fral eller bakhjulsdrift, de bästa ska alltid sitta bak smile

Mvh/Sam176

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

16 Inlägg
13 november 2007
ALLTID BÄSTA I BAK!
Går det åt helvete så är det ju bättre att det släppt ifram och bilen går rakt fram i tex. en stolpe, istället för att det släppt ibak och du plockar stolpen i sidan och klyver bilen!
Senast redigerat av hazze77 (13 november 2007)

Sök