3617
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
28 november 2007
#201
bmwmannen skrev:
bra att ha bästa däck bak så man har grepp om bakvagnen, va tro ni händer om man få kast på bakvagnen
vad tror du händer om det kliver ut en unge i vägen och du inte får stopp eller kan svänga för att du har dom sämsta däcken fram?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

348 Inlägg
28 november 2007
#202
Om det skiljer så mycket mellan bak och framdäck så det är en fråga om man kör på nåt eller inte, då är det dags att överväga investering i nya däck, hellre det än att sätta bilen eller någons hälsa för snålheten.
Senast redigerat av BBR (28 november 2007)


1 150 Inlägg
28 november 2007
#203
Om en däckfirma eller bilverkstad inte sätter dom i bak och de sker en olycka kan dom åka på hela skiten:)sen kan ni själva tolka hur de ska va ...


NissanMotorsport
28 november 2007
#204
Accelsson skrev:
Men herregud... kunde inte tro de va sant.. 14 HELA SIDOR OM EN SÅ SIMPEL FRÅGA neutral... asså kom igen.. ja har absolut inte läst allt.. tröttna på dumma svar efter halva första sidan :S.. BÄST DÄCK BAK !!!! bästa däcken ska sitta bak så att bilen går stadigt.. har du bäst fram och hjulen skulle låsa sig så kommer hala bakdäcken vilja fortsätta.. och därmed vänder sig bilen.. o de kanske inte e så bra på en landsväg när du tvärnitar för bilen framför... och istället för att du klarar dej.. vänder bilen på tvären och blir påkörd av mötande tex lastbil?? .. kom igen snälla nån lås den här dumma tråden.. bäst däck BAK oavsätt drivning etc :S
haha håller me, trodde alla visste att dom bästa däcken ska sitta bak, men tydligen inte tongue

The one and only
1 091 Inlägg
29 november 2007
#205
Uppe i 15 sidor nu och det kommer nog fortsätta ett tag till smile hehe

Och eftersom det fortfarande, i sverige, inte finns någon fastslagen lag om vart man ska motera vinterdäcken med bäst mönster så kan ju alla som skriver i den här tråden sluta använda uttrycket SKA...
Det ordet används när det finns ett uppenbart rätt och fel men i den här frågan handlar det faktist om individuella uppfattningar.
Eftersom vi på garaget antagligen inte kommer att köra runt med nån annan medlems bil under vintern så är det ju faktist upp till var och en hur man vill placera däcken/hur man vill att sin bil ska betté sig på vägen.

Alltså: Om Karl-Anders från jokkmok vill köra med sina bästa vinterdäck på taket så låt honom göra det. För i slutänden är det ju inte du som tar skada av det!

PLACERA DÄCKEN VART NI VILL FOLKS wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
29 november 2007
#206
Oj, lever denna tråden ännu. Trots att jag och fler med mig redan gett rätt svar flera gånger om?  Otroligt att  vissa dessutom kan med att ifrågasätta det. Hoppas ni inte läst hela tråden... 

Gör nu som vi säger till er så blir alla glada....  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

83 Inlägg
29 november 2007
#207
Som vissa nu säger här, "dom bästa däcken ska sitta fram osv osv, annars kan man inte svänga osv osv" har man så dåliga däck att man inte kan svänga eller bromsa om dom nu skulle sitta fram, så ska dom inte sitta på bilen över huvud taget!!!

Tycker för många har förstorat upp detta och överdriver själva frågan!

Vi ska inte välja vars vi ska placera dom två Slicksdäcken och dom två hakka5 däcken.


Vi har nu fyra däck två st är mindre bra än dom två andra, alla fyra däck är helt godkända och med helt acceptabelt grepp.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt skulle jag sätta dom lite bättre däcken bak, det är bevisat att det är lättare att kontrolera en understyrning än en överstyrning (dom flesta bilar som tillverkas idag, konstrueras med en lättare understyrning). PLUS att man har mer tryck över framdäcken, Så det borde ju hjälpa till med greppet. (om man nu inte kör porsche eller nerlastad mercakombi)


Men sen är det ju upp till var och en hur man VILL göra, så ja ska inte gnälla smile

Men framför allt så ska man köra med huvet, då kommer man längst.

Puss
Senast redigerat av Hoolmgren (29 november 2007)

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

fälg fantast
1 086 Inlägg
29 november 2007
#208
om man ska vara på den säkra sidan skall de bättre däcken vara bak, spelar ingen roll om det är fwd, rwd eller 4wd,  men vill du drifta skall du nog ha de sämre bak och de bättre fram ...

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

284 Inlägg
29 november 2007
#209
hade jag haft mina bakdäck fram och vice versa idag så hade nog bilen legat i diket istället för att stå utanför huset nu.. JAG kommer alltid ha bäst däck fram, sen kan ni säga vad ni vill.. smile
Senast redigerat av my740is-fantastic (29 november 2007)

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

526 Inlägg
29 november 2007
#210
Jag sätter alltid dom bästa dubbdäcken fram,, dom gillar inte att sitta bak, för då blir dom några dubb fattigare tongue


1 661 Inlägg
30 november 2007
#211
SupraDupraFly skrev:
Accelsson skrev:
Men herregud... kunde inte tro de va sant.. 14 HELA SIDOR OM EN SÅ SIMPEL FRÅGA neutral... asså kom igen.. ja har absolut inte läst allt.. tröttna på dumma svar efter halva första sidan :S.. BÄST DÄCK BAK !!!! bästa däcken ska sitta bak så att bilen går stadigt.. har du bäst fram och hjulen skulle låsa sig så kommer hala bakdäcken vilja fortsätta.. och därmed vänder sig bilen.. o de kanske inte e så bra på en landsväg när du tvärnitar för bilen framför... och istället för att du klarar dej.. vänder bilen på tvären och blir påkörd av mötande tex lastbil?? .. kom igen snälla nån lås den här dumma tråden.. bäst däck BAK oavsätt drivning etc :S
haha håller me, trodde alla visste att dom bästa däcken ska sitta bak, men tydligen inte tongue
Lowenhart skrev:
om man ska vara på den säkra sidan skall de bättre däcken vara bak, spelar ingen roll om det är fwd, rwd eller 4wd,  men vill du drifta skall du nog ha de sämre bak och de bättre fram ...
Detta har även jag förespråkat i denna tråd och folk har lagt upp alla bevis som finns, det går att läsa i bilsport och på VV.se. Man kan fråga däckverkstaden alla säger att dem bästa däcken skall sitta bak på "vanliga" fram och bakhjulsdrivna bilar.
Så vill jag tillägga att min bror sade att ifall man har 4WD med viskosdiff så ska man ha dem bästa däcken fram.
Dessa regler skall man följa för andras och egen säkerhet och om man sätter fel trots att man vet att man gör det så är man otroligt korkad och ignorant.
MVH


Sök