3557
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 november 2007
#61
Som redan skrivits femtielva tusen gånger här så säjjer alla "experter"  att man ska ha bästa däcken bak för att minska risken för (oönskade) sladdar...   
De kan säkert stämma fint, men jag har lite svårt å förstå de, tycker de känns som att inte äta medicin mot en sjukdom för du kan få bivärkningar av medicinen så de är bättre å va sjuk...
Har ju hellre styrning och bromsförmåga så ja kan bromsa och/eller väja för ett hinder och riskera en sladd, än att ja bara åker rätt fram å krockar...  Men de kanske bara är jag som tycker så roll
Vet ju iaf var jag lägger bästa däcken på Audin, kan ju säjja att de inte är bak iaf tongue
Är alltid lika kul när vägen svänger å bilen bara fortsätter rakt fram oavsett vad man gör... Har varit nära diket mer än en gång bara för att framhjulen tappat styrningen å bakhjulen bara skjuter på rakt fram...  OK, kör lugnare då kanske en del av er tänker, men när man kommer rullande på tomgången på 2an i 15km/h å ändå glider rakt fram i rondellen med svängda hjul, mot en polis, hur kul känns de då på en skala från 1-5? yikes
Nä, oavsett vad experterna säjjer så kommer jag köra med bästa däcken fram, bromsar och väjjer hellre för en älg (eller ännu värre, Kalle 5år) och får ett kast i lägre fart, än kör i full fart in i älgen (eller Kalle 5år)...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Administratör
11 896 Inlägg
14 november 2007
#62
TobbeE_87 skrev:
Som redan skrivits femtielva tusen gånger här så säjjer alla "experter"  att man ska ha bästa däcken bak för att minska risken för (oönskade) sladdar...   
De kan säkert stämma fint, men jag har lite svårt å förstå de, tycker de känns som att inte äta medicin mot en sjukdom för du kan få bivärkningar av medicinen så de är bättre å va sjuk...
Har ju hellre styrning och bromsförmåga så ja kan bromsa och/eller väja för ett hinder och riskera en sladd, än att ja bara åker rätt fram å krockar...  Men de kanske bara är jag som tycker så roll
Vet ju iaf var jag lägger bästa däcken på Audin, kan ju säjja att de inte är bak iaf tongue
Är alltid lika kul när vägen svänger å bilen bara fortsätter rakt fram oavsett vad man gör... Har varit nära diket mer än en gång bara för att framhjulen tappat styrningen å bakhjulen bara skjuter på rakt fram...  OK, kör lugnare då kanske en del av er tänker, men när man kommer rullande på tomgången på 2an i 15km/h å ändå glider rakt fram i rondellen med svängda hjul, mot en polis, hur kul känns de då på en skala från 1-5? yikes
Nä, oavsett vad experterna säjjer så kommer jag köra med bästa däcken fram, bromsar och väjjer hellre för en älg (eller ännu värre, Kalle 5år) och får ett kast i lägre fart, än kör i full fart in i älgen (eller Kalle 5år)...

Men begriper du inte att om baken släpper så tppar du allt vad styrning heter. Bilen roterar och du tappar kontrollen helt och hållet. Glöm det där med att "jag vill ha styrning". Ur ett säkerhetstänkande vill du eftersträva att bakhjulen har fäste så gott det bara går eftersom bilen automatiskt rätar upp sig då.

Exempel
Jag har sagt det här förut, och jag säger det igen. Exemplet visades under en föreläsning om trafiksäkerhet på högskolan:

Bygg en liten enkel bil av lego. Ett par hjul ska vara av plast, och ett par av gummi. Detta får representera att du har bra däck på ett par och usla däck på det andra. Kasta sen bilen lite snett på ett plant underlag (matbordet i köket förslagsvis) med gummihjulen först (i färdriktningen). Vad händer? Jo, bilen roterar och hur du än gör slutar det med att plasthjulen pekar åt färdriktningen istället...

Gör du istället tvärtom (plasthjul först) så stabiliseras bilen direkt och bilen roterar inte.


Testa själv så får du se, så kanske du ändrar uppfattning om vad som känns vettigast...

Nu är legobilsexemplet ett extremfall, men det visar klart och tydligt principen bakom varför man alltid rekommenderar bäst däck bak. Naturligtvis är det bäst att ha bra däck runt om, men måste du välja, så välj bäst bak.


http://www.veta.se/pics/girstab.gif

Klicka för tydligare bild. http://www.veta.se/girstab.htm

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

8 881 Inlägg
14 november 2007
#63
Legobilar och "experter" får säga vad det vill, jag har mina på driven.

Fotograf på tierpidag.se

1 723 Inlägg
14 november 2007
#64
http://www.ntf.se/konsument/fraga1281.asp?katid=30

får väl komplettera med en länk.
Senast redigerat av falloutboy (14 november 2007)

Volvofreak
356 Inlägg
14 november 2007
#65
Är ni alla dumma i bollen eller:P

Bäst däck bak är det som gäller..

// Andreas
S40N T5-04

blacken
14 november 2007
#66
chrizz skrev:
TobbeE_87 skrev:
Som redan skrivits femtielva tusen gånger här så säjjer alla "experter"  att man ska ha bästa däcken bak för att minska risken för (oönskade) sladdar...   
De kan säkert stämma fint, men jag har lite svårt å förstå de, tycker de känns som att inte äta medicin mot en sjukdom för du kan få bivärkningar av medicinen så de är bättre å va sjuk...
Har ju hellre styrning och bromsförmåga så ja kan bromsa och/eller väja för ett hinder och riskera en sladd, än att ja bara åker rätt fram å krockar...  Men de kanske bara är jag som tycker så roll
Vet ju iaf var jag lägger bästa däcken på Audin, kan ju säjja att de inte är bak iaf tongue
Är alltid lika kul när vägen svänger å bilen bara fortsätter rakt fram oavsett vad man gör... Har varit nära diket mer än en gång bara för att framhjulen tappat styrningen å bakhjulen bara skjuter på rakt fram...  OK, kör lugnare då kanske en del av er tänker, men när man kommer rullande på tomgången på 2an i 15km/h å ändå glider rakt fram i rondellen med svängda hjul, mot en polis, hur kul känns de då på en skala från 1-5? yikes
Nä, oavsett vad experterna säjjer så kommer jag köra med bästa däcken fram, bromsar och väjjer hellre för en älg (eller ännu värre, Kalle 5år) och får ett kast i lägre fart, än kör i full fart in i älgen (eller Kalle 5år)...

Men begriper du inte att om baken släpper så tppar du allt vad styrning heter. Bilen roterar och du tappar kontrollen helt och hållet. Glöm det där med att "jag vill ha styrning". Ur ett säkerhetstänkande vill du eftersträva att bakhjulen har fäste så gott det bara går eftersom bilen automatiskt rätar upp sig då.

Exempel
Jag har sagt det här förut, och jag säger det igen. Exemplet visades under en föreläsning om trafiksäkerhet på högskolan:

Bygg en liten enkel bil av lego. Ett par hjul ska vara av plast, och ett par av gummi. Detta får representera att du har bra däck på ett par och usla däck på det andra. Kasta sen bilen lite snett på ett plant underlag (matbordet i köket förslagsvis) med gummihjulen först (i färdriktningen). Vad händer? Jo, bilen roterar och hur du än gör slutar det med att plasthjulen pekar åt färdriktningen istället...

Gör du istället tvärtom (plasthjul först) så stabiliseras bilen direkt och bilen roterar inte.


Testa själv så får du se, så kanske du ändrar uppfattning om vad som känns vettigast...

Nu är legobilsexemplet ett extremfall, men det visar klart och tydligt principen bakom varför man alltid rekommenderar bäst däck bak. Naturligtvis är det bäst att ha bra däck runt om, men måste du välja, så välj bäst bak.


http://www.veta.se/pics/girstab.gif

Klicka för tydligare bild. http://www.veta.se/girstab.htm

Att ta en sådant exempel med en Legobil är att ta fysiken lite för långt. det låter och ser bra ut i teorin.Men modellen som används är inte helt korrekt överenstämmande med verkligheten.
Självklart så kommer den att svänga runt på grund av att den kontaktyta som har mest friktion att tillåta den kontaktyta med minst friktion att "gå om" på grund av rörelseenergin i objektet ifråga.
Men vad som glöms bort i ett sådant experiment är kontrollfaktorn. Objektet ifråga har NOLL kontroll dvs inget som kan påverka dess framfart kurs, stabilitet och ytterligare så har Legobilens axlar ett skapligt glapp åt alla håll, skulle man i proportion översätta det axelglappet till ett fordon typ en bil så skulle den OAVSETT däckmönster,väglag mm fara som en snorvante över vägen.
I en bil så har man möjligheter att kontrollera fordonets kurs, på ett sätt som Legobilen aldrig kan göra m,a,o du kan häva en sladd ( underförstått med att vederbörande är förtrogen med ett sådant förfarande)
Vad som inte nämns speciellt mycket är det faktum att vid bromsträckan blir avsevärt längre med dåliga däck fram, även möjligheten att kunna kontrollera fordonet på ett säkert sätt vid en eventuell situation  för oavsett vilka argument som framförs över det hela så kan man inte förneka att det är fruktansvärt mycket svårare att häva en framvagnssladd än bakvagnssladd
En annan aspekt på det hela är att vid låga farter typ vid rödljus, korsningar, plötsliga stopp i köer, övergångsställen, osv så är framhjulsgreppet  helt avgörande för ens "dag" så att säga.
Bör väl även tillägga att vid dåliga vägförhållanden så ska man aldrig framföra sitt fordon med med högre hastighet än att man har kontroll över det och vet om fordonets "karaktär".

1 878 Inlägg
14 november 2007
#67
Alltid bäst däck bak, säger iallafall de flesta däckförsäljare.
men men man gör precis hur man vill.


Illustratör
826 Inlägg
14 november 2007
#68
Jag skiter i fysikens lagar då det gäller detta. Även om det är lättare att inte få sladd på baken så sätter jag alltid bästa däcken fram då risken är bra mkt större att det går rätt fram i en korsning, kurva eller liknande.

På bakhjulsdrivet åker dom på bak, alltså sätter jag alltid bästa däcken på driven.

En fråga vad som är rätt eller fel beror ju på vad du själv har för krav. Bägge sätten har fördelar och nackdelar.

Tänker...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 november 2007
#69
satt å kolla lite det värkar som nästan alla som åker framhjulsdrivet vill ha dom bak å bakhjuls drivet fram smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 november 2007
#70
turboforssen skrev:
satt å kolla lite det värkar som nästan alla som åker framhjulsdrivet vill ha dom bak å bakhjuls drivet fram smile

Jo, men faktum kvarstår att körskolor, poliser och däckfirmor säger alla att bästa däck ska vara bak oavsett vart bilen driver.

Sen vad alla gör är ju upp till dom själva.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

208 Inlägg
14 november 2007
#71
personligen tycker jag bästa däcken fram. för dom flesta bilar idag är framhjulsdrivna så det brukar ju bara hasa när det släpper. och då bill man ju kunna släppa gasen och sen parera. och släpper bakändan så borde man kunna parera. *beror på hur bra du känner bilen och hur mycket du varit ute och lekt och sladdat* och då borde man veta hur bilen reagerar när det släpper bak.

min röst. FRAM!

Wrum!

583 Inlägg
14 november 2007
#72
*Suck*
Inget personligt nu men jag förstår inte vart era problem ligger. Det är en sak när man är källkritisk som vissa av er är, men andra är ju rent utsagt bara jävligt envisa på att dom inte kan ha fel.
Sure jag kanske inte är bäst i trafiken, kanske inte har bästa köregenskaperna man kan ha. Men jag vet hur de är att köra på is och halka. När bilen går rakt fram är de lättare att stoppa den än när den går i sidled. Samt du har motorn på framhjulen som tynger ner dom mer mot backen. Det i sin tur ger däcken MER friktion mot underlaget, och därmed bättre brom och styrförmåga. Samt om du sätter bästa däcken bak så får du en rakare bromssträcka. Ni pratar om att häva sladdar med mera. Men kom igen när ni ligger med bredslatt på fel sida av vägen och möter en långtradare... visst ni kan svänga men ni kommer köra åt helvete för de. hade ni däremot haft bästa däcken bak hade ni inte legat med fetsladden då utan legat med frånten mot och haft en liten chans att veja iaf när du får ner bilen i fart.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

208 Inlägg
14 november 2007
#73
Skyline_dennis skrev:
*Suck*
Inget personligt nu men jag förstår inte vart era problem ligger. Det är en sak när man är källkritisk som vissa av er är, men andra är ju rent utsagt bara jävligt envisa på att dom inte kan ha fel.
Sure jag kanske inte är bäst i trafiken, kanske inte har bästa köregenskaperna man kan ha. Men jag vet hur de är att köra på is och halka. När bilen går rakt fram är de lättare att stoppa den än när den går i sidled. Samt du har motorn på framhjulen som tynger ner dom mer mot backen. Det i sin tur ger däcken MER friktion mot underlaget, och därmed bättre brom och styrförmåga. Samt om du sätter bästa däcken bak så får du en rakare bromssträcka. Ni pratar om att häva sladdar med mera. Men kom igen när ni ligger med bredslatt på fel sida av vägen och möter en långtradare... visst ni kan svänga men ni kommer köra åt helvete för de. hade ni däremot haft bästa däcken bak hade ni inte legat med fetsladden då utan legat med frånten mot och haft en liten chans att veja iaf när du får ner bilen i fart.

gjort och avklarat. gjorde det med min gamla Golf GTI. tyckte det gick ganska bra. hehe. näe men visst är det så. håller med. men tycker iaf att bästa däcken ska vara fram. vill kunna svänga utifall att bilen börjar på att hasa. och rent generellt så räcker det att släppa gasen så får man fäste igen. Snö och is är inte det största bekymret. Inte vinterdäcken heller. Utan det är farten, det kan nog alla hålla med om. Om vägvärket hade skitit i att salta vägarna. så det hade fått vara snö och is på typ E4an så hade folk automatiskt sänkt hastigheten och färre olyckor pga sladdar hade det blivit. vägsaltet gör ju egentligen vägbanan fuktig igen. och sen fruser det på. oj oj oj. blixthalka, hur klarade sig alla förri tiden när det int fanns vinterdäck? jo dom anpassade hastigheten efter väglaget.

Wrum!

2 230 Inlägg
14 november 2007
#74
men varför inte bara far ut och testa på en snor hal väg så ska ni få se vad som händer om ni har bra däck fram å dåliga bak. istället för att sitta hära å säga emot att man ska ha bästa på drivning/fram.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

274 Inlägg
14 november 2007
#75
John87 skrev:
ghost_boy83 skrev:
Lady_Milla skrev:
bero på om de e framhjulsdrift eller bakhjulsdrift för bästa däcken ska sitta på driv!

ja det stämmer bästa däcken ska sitta på driv

Det stämmer inte alls?

Bästa däck ska sitta bak. Oavsett vart bilen driver.

precis min mening.. bästa däcken sitter bak oavsett framhjuls, bakhjuls eller fyrhjulsdrift.
Senast redigerat av MissMotor_ (14 november 2007)

The one and only
1 091 Inlägg
14 november 2007
#76
Vem säger vad som är rätt o fel??? Hade det varit så att bästa SKA sitta bak hade det ju för fasiken funnits en lag om det! *SUCK* Men nu handlar det ju om tycke och smak, så sluta säg vad som ska och inte ska vara utan berätta i stället för och naktdelar med dom båda alternativen.... roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

285 Inlägg
14 november 2007
#77
Det sägs att dom bästa ska sitta bak..
PERSONLIGEN  tycker jag det är ett helvete när bilen bara kanar på framåt & man är hjälplös.
tappar hellre greppet med arslet då jag känner att då kan jag göra nått åt situationen ?

en satans jävla Volvo.

120 Inlägg
14 november 2007
#78
Volvo Knugen skrev:
Vem säger vad som är rätt o fel??? Hade det varit så att bästa SKA sitta bak hade det ju för fasiken funnits en lag om det! *SUCK* Men nu handlar det ju om tycke och smak, så sluta säg vad som ska och inte ska vara utan berätta i stället för och naktdelar med dom båda alternativen.... roll

de finns en lag som säger att bästa däcken ska sitta bak om man läst körkortsboken!
Senast redigerat av v4_backram (14 november 2007)

junsele
248 Inlägg
The one and only
1 091 Inlägg
14 november 2007
#80
v4_backram skrev:
Volvo Knugen skrev:
Vem säger vad som är rätt o fel??? Hade det varit så att bästa SKA sitta bak hade det ju för fasiken funnits en lag om det! *SUCK* Men nu handlar det ju om tycke och smak, så sluta säg vad som ska och inte ska vara utan berätta i stället för och naktdelar med dom båda alternativen.... roll

de finns en lag som säger att bästa däcken ska sitta bak om man läst körkortsboken!

Det är fortfarande ingen lag, annars skulle man ju kunna få böter om man hade lite mindre mönster i bakdäcken än vad man har fram.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.


Sök