chrizz skrev:
TobbeE_87 skrev:
Som redan skrivits femtielva tusen gånger här så säjjer alla "experter" att man ska ha bästa däcken bak för att minska risken för (oönskade) sladdar...
De kan säkert stämma fint, men jag har lite svårt å förstå de, tycker de känns som att inte äta medicin mot en sjukdom för du kan få bivärkningar av medicinen så de är bättre å va sjuk...
Har ju hellre styrning och bromsförmåga så ja kan bromsa och/eller väja för ett hinder och riskera en sladd, än att ja bara åker rätt fram å krockar... Men de kanske bara är jag som tycker så
Vet ju iaf var jag lägger bästa däcken på Audin, kan ju säjja att de inte är bak iaf
Är alltid lika kul när vägen svänger å bilen bara fortsätter rakt fram oavsett vad man gör... Har varit nära diket mer än en gång bara för att framhjulen tappat styrningen å bakhjulen bara skjuter på rakt fram... OK, kör lugnare då kanske en del av er tänker, men när man kommer rullande på tomgången på 2an i 15km/h å ändå glider rakt fram i rondellen med svängda hjul, mot en polis, hur kul känns de då på en skala från 1-5?
Nä, oavsett vad experterna säjjer så kommer jag köra med bästa däcken fram, bromsar och väjjer hellre för en älg (eller ännu värre, Kalle 5år) och får ett kast i lägre fart, än kör i full fart in i älgen (eller Kalle 5år)...
Men begriper du inte att om baken släpper så tppar du allt vad styrning heter. Bilen roterar och du tappar kontrollen helt och hållet. Glöm det där med att "jag vill ha styrning". Ur ett säkerhetstänkande vill du eftersträva att bakhjulen har fäste så gott det bara går eftersom bilen automatiskt rätar upp sig då.
ExempelJag har sagt det här förut, och jag säger det igen. Exemplet visades under en föreläsning om trafiksäkerhet på högskolan:
Bygg en liten enkel bil av lego. Ett par hjul ska vara av plast, och ett par av gummi. Detta får representera att du har bra däck på ett par och usla däck på det andra. Kasta sen bilen lite snett på ett plant underlag (matbordet i köket förslagsvis) med gummihjulen först (i färdriktningen). Vad händer? Jo, bilen roterar och hur du än gör slutar det med att plasthjulen pekar åt färdriktningen istället...
Gör du istället tvärtom (plasthjul först) så stabiliseras bilen direkt och bilen roterar inte.Testa själv så får du se, så kanske du ändrar uppfattning om vad som känns vettigast...
Nu är legobilsexemplet ett extremfall, men det visar klart och tydligt principen bakom varför man alltid rekommenderar bäst däck bak. Naturligtvis är det bäst att ha bra däck runt om, men måste du välja, så välj bäst bak.
http://www.veta.se/pics/girstab.gifKlicka för tydligare bild.
http://www.veta.se/girstab.htm
Att ta en sådant exempel med en Legobil är att ta fysiken lite för långt. det låter och ser bra ut i teorin.Men modellen som används är inte helt korrekt överenstämmande med verkligheten.
Självklart så kommer den att svänga runt på grund av att den kontaktyta som har mest friktion att tillåta den kontaktyta med minst friktion att "gå om" på grund av rörelseenergin i objektet ifråga.
Men vad som glöms bort i ett sådant experiment är kontrollfaktorn. Objektet ifråga har NOLL kontroll dvs inget som kan påverka dess framfart kurs, stabilitet och ytterligare så har Legobilens axlar ett skapligt glapp åt alla håll, skulle man i proportion översätta det axelglappet till ett fordon typ en bil så skulle den OAVSETT däckmönster,väglag mm fara som en snorvante över vägen.
I en bil så har man möjligheter att kontrollera fordonets kurs, på ett sätt som Legobilen aldrig kan göra m,a,o du kan häva en sladd ( underförstått med att vederbörande är förtrogen med ett sådant förfarande)
Vad som inte nämns speciellt mycket är det faktum att vid bromsträckan blir avsevärt längre med dåliga däck fram, även möjligheten att kunna kontrollera fordonet på ett säkert sätt vid en eventuell situation för oavsett vilka argument som framförs över det hela så kan man inte förneka att det är fruktansvärt mycket svårare att häva en framvagnssladd än bakvagnssladd
En annan aspekt på det hela är att vid låga farter typ vid rödljus, korsningar, plötsliga stopp i köer, övergångsställen, osv så är framhjulsgreppet helt avgörande för ens "dag" så att säga.
Bör väl även tillägga att vid dåliga vägförhållanden så ska man aldrig framföra sitt fordon med med högre hastighet än att man har kontroll över det och vet om fordonets "karaktär".