3792
Sök

300 hk i b230 fk?

172 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte bara höra vad som krävs för 300 hk. Motorn är en B230 fk och växellådan är en M90. Vad behövs för koppling, diff, topp etc ? Har listat ett möjligt recept på min information under framtidplaner.

Förslag, råd, tips, skriv allt!!
Senast redigerat av AppeN (18 januari 2008)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 november 2007
#2
sök runt lite här på forumet, kan ju även söka i tpc forumet

Jonas

10 287 Inlägg
16 november 2007
#3

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

93 Inlägg
11 februari 2008
#4
hej här e lite saker man kan göra

portad 405 topp,k-kam,tjockare skärkantstoppackning,extraktor,större turbo t3/t4,lammeldiff,större intercooler,hårdare tryckplatta, 3" från turbon, 3"lmm r spridare och renovera hela motorn med lager osv

volvo 760 b23et 4life

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 februari 2008
#5
Mycket beror på vad du har för kriteriet...  ett driftsäkert koncept kostar ca 20000kr.  Då har du bla vassare kam, större spridare, riktig IC, samt en bra mapp!  men även nya bussningar och leder runt om så du blir klvar på vägen...   allt behöver itne vara så avancerat, 300hk hittar man lätt... men gör det noga och snåla inte på dumheter smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2008
#6
Stakar å kolvar skärkantpakning å en juste snurra så e du långt

850 r koppling me då kanske men det e rätt dyrt ändå snacka 250 hk istället det e typ nästan gratis
Senast redigerat av JaggaChafen (26 augusti 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

10 287 Inlägg
26 augusti 2008
#7
Behövs varken andra stakar, kolvar eller någon skärkantspackning.

Har du byggt många sådana här?

/Göran

JaggaChafen skrev:
Stakar å kolvar skärkantpakning å en juste snurra så e du långt

850 r koppling me då kanske men det e rätt dyrt ändå snacka 250 hk istället det e typ nästan gratis

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2008
#8
Sharky skrev:
Behövs varken andra stakar, kolvar eller någon skärkantspackning.

Har du byggt många sådana här?

/Göran

JaggaChafen skrev:
Stakar å kolvar skärkantpakning å en juste snurra så e du långt

850 r koppling me då kanske men det e rätt dyrt ändå snacka 250 hk istället det e typ nästan gratis


Vad jag har hört så gillar inta original stackaran över 1 kilo i ladd å då blir det svårt att få 300hk utan att byta dom eller.

Jag har inte byggt en enda men har en del vänner som har Har en kompis med en 8v på ca 360 hk å den e fan inte standard nånstans det motorbygget har säkert kostat han ca 40,000

Här e hans motorspec

ett 230 fk block borrat till 2,4 lit med spm vevstakar smidda mahle kolvar skär rings packning och en logom portad 531 topp med kg trimmnings kammaxel, eget insug med nuke performance fule rail, 920cc spridare och progressiv bränsle trycks regulator, special grenrör, tial wastegate, t04e turbo halthec e11 styrsystem

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

10 287 Inlägg
27 augusti 2008
#9
300Hkr med orginal stakar och kolvar i senare B230FT eller B230FK fungerar utan problem. Skall man däremot bygga för över 300Hkr så bör man byta stakar men orginal kolvar hänger med en bit till.
Orginalgrejorna tål en bra bit över 1 bar. "Vi" (eller snarare Stefan aka TTR-Stefan) har genom åren byggt om många 740 och 940 Turbo med 280-300Hkr och många av dom bilarna har gått långt utan problem.
Jag själv åkte två år med bromsade 360Hkr med orginal kolvar och Verdi-stakar och dom kolvarna var helt fräscha när jag sålde blocket.

280Hkr brukar vara vad man hamnar runt med orginal topp så det brukar vara en lagom trimnivå med bra körbarhet. Byter man till en 531 topp så får man genast mer men tyvärr lite sämre egenskaper på låga varv.

Men ser man 300Hkr som ett steg på vägen så skall man definitivt satsa på en "skottsäker" bottendel.

Laddtryck är dessutom en dålig parameter att gå efter på trimmade motorer. Jag bromsade 443Hkr med 1.18 bar men skulle aldrig drömma om att ha kvar orginalstakarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 688 Inlägg
27 augusti 2008
#10
Tur att någon kan big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!


Sök