3804
Sök

sär skrivning

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2007
Orka bry sig om en sån sak. Vissa har problem med att skriva och stava och det får vi leva med, varför klaga på andra, är det för att framstå som bättre själv eller?. Näe jag förstår mig inte på folk som klagar på sånna här saker!

Och jag är inte perfekt, är inte bäst på att stava eller allt annat vad det nu innebär men vet ni vad? det skiter jag blanka faan i för det är erat problem inte mina. wink
Senast redigerat av _Glenne_ (15 november 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Maskinförare
1 163 Inlägg
15 november 2007
Det måste ju vara så.. Dom kanske har dåligt självförtroende ? roll

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Oseriös Aktör
592 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
_Spawned_ skrev:
Det måste ju vara så.. Dom kanske har dåligt självförtroende ? roll

kan bra hända. jag brukar i allmänhet inte klaga utan hålla det för mig själv men jag skapade tråden för att få reda på om nån annan blev irriterad.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

4 506 Inlägg
21 november 2007
nej det bryr jag mig inte om, Vad vinner man av att gå å störa sig på en massa onödigt hela tiden?`????

Kan du andas kan du dö.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
nej det är inte bra för hjärtat

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

4 506 Inlägg
21 november 2007
Presis, Så varför ska folk klaga, Inget bättre för er än att sitta och anmärka folk som inte är lika perfekta som sig själva? Onödigt, Finns andra grejer i livet som brignar mer glädje!

Kan du andas kan du dö.

340 Inlägg
21 november 2007
Jag blir så jävla trött på alla som skyller på dyslexi hela tiden! Dyslexi är ovanligare än ni tror, ni ser garanterat när en dyslektiker suttit bakom skärmen, jag lovar! Så skyll inte era stavfel eller särskrivningar på dyslexi. 99% av er har inte dyslexi.

Sen stör jag mig på att den här diskussionen om särskrivningar alltid spårar ur och att tråden blir en enda soppa av sågningar högt och lågt och till höger och vänster..

Vad är då särskrivning?
Jo, att dela upp sammansatta ord. "Skum tomte" istället för "skumtomte".
Eller exempelvis:

KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
BIND GALEN - innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.

Ta lärdom istället för att påstå att det finns dyslektiker, alla kan lära sig något!
Word up!
//T

4 506 Inlägg
21 november 2007
tjompa skrev:
Jag blir så jävla trött på alla som skyller på dyslexi hela tiden! Dyslexi är ovanligare än ni tror, ni ser garanterat när en dyslektiker suttit bakom skärmen, jag lovar! Så skyll inte era stavfel eller särskrivningar på dyslexi. 99% av er har inte dyslexi.

Sen stör jag mig på att den här diskussionen om särskrivningar alltid spårar ur och att tråden blir en enda soppa av sågningar högt och lågt och till höger och vänster..

Vad är då särskrivning?
Eller exempelvis:

Ta lärdom istället för att påstå att det finns dyslektiker, alla kan lära sig något!
Word up!
//T

Gå å lägg dig din rackarns skum tomte, big_smile har du inget bättre för dig eller?
Kolla på bilarna som du har blivit medlem här för att göra ist!

Kan du andas kan du dö.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
21 november 2007
Undrar om man får nominera detta som garagets onödigaste inlägg 2007 ?

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

4 506 Inlägg
21 november 2007
SatansWrath skrev:
Undrar om man får nominera detta som garagets onödigaste inlägg 2007 ?

Svar: ja!

Kan du andas kan du dö.

340 Inlägg
21 november 2007
_Wallis_ skrev:
tjompa skrev:

Vad är då särskrivning?
Eller exempelvis:

Word up!
//T

Gå å lägg dig din rackarns skum tomte, big_smile har du inget bättre för dig eller?

Ah du tog dig tid att läsa skiten jag skrev? dubbelmoral!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 november 2007
tjompa skrev:
_Wallis_ skrev:
tjompa skrev:

Vad är då särskrivning?
Eller exempelvis:

Word up!
//T

så du tror dyslexi är ovanligt ?
No Way Dude
brorsan har det syrran har det
känner ett 20 tal som har det
och det är inte ovanligt nånstans
lovar dig att det är mer än 1% här på gorg som har det
jag är inräknad
är klassad som lägsta graden man kan ha

719 Inlägg
22 november 2007
Rolig läsning det här. Själv tappar jag en massa ord när ja skriver längre stycken.

Sen ska man skriva förhand ja då jävlar blir man osäker direkt wink

live free, die young.

House/Trance diggare
287 Inlägg
22 november 2007
Man kan ju inte förvänta sig att alla ska kunna hantera textning ypperligt, men det som jag stör mig på är när det verkar som att dem inte ens försöker.

Vissa annonser och även här i forumet, eller i nåns projekttråd, då om något borde man väl anstränga sig en aning? Ibland får man verkligen koncentrera sig för att läsa och förstå ett stycke som innehåller väldigt simpla ord men är så fruktansvärt dåligt formulerat.

Det handlar nog mer om lathet än brist på kunskap, får man väl hoppas åtminstonde. smile
Men vissa drömmer nog sig bort till garaget här på sina Svensklektioner. tongue

Thomas_945LTT
22 november 2007
Väldigt intressant tråd, detta. Om ett väldigt känsligt ämne hmm Jag håller fullkomligt med trådskaparen men samtidigt så är ju det här ingen svenskalektion, utan en BILSAJT!! Svenska språket förändras varje dag, vare sig man vill eller inte.

Så låt folk få skriva hur dom vill. Förstår man inte direkt, vad det står, får man väl läsa det igen. Inne på en ICA-butik en gång hade dom satt upp en skylt vid frysdisken:

"Fryst kyckling lever".....chicken from hell? tongue

Ha d gott!!

340 Inlägg
22 november 2007
Team-Adolfsson skrev:
tjompa skrev:
_Wallis_ skrev:

så du tror dyslexi är ovanligt ?
No Way Dude
brorsan har det syrran har det
känner ett 20 tal som har det
och det är inte ovanligt nånstans
lovar dig att det är mer än 1% här på gorg som har det
jag är inräknad
är klassad som lägsta graden man kan ha

Om det är 1% på gorg som har det så rör det sig om ca 670 människor, om du nu råkar vara en av dom unika så får jag gratuela.
Jag kan inte se någonstans att du skulle vara dyslektiker, du slarvar bara med stor bokstav och punkter, men det tror jag du kan.
Du är nog mer sympatisk än dyslektisk ska du se.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 november 2007
jåg brur int maj om jåg skrivär fäll älär int, dä victigast e at man föstår va jåg mänar.
de fins mongna som tuver int can lesa elär skriva åk vil jöra så got de kan för bli föstår. smile

jag skojade när jag skev detta, men det finns faktisk mycket mer folk än vad man tror som inte kan läsa eller skriva och det är inte alltid deras fel. Många kommer från andra länder långt borta, dom försöker att ampassa sig att läsa och skriva men det kan tag många år och ibland, ett resterande liv inte räcker till för lära sig mer än 50% Jag vet själv att jag inte är perfekt för stavning men jag har alltid ordbok bredvid mig vid behov, och ändå ibland skriver jag fel. roll

Det finns vissa som tror sig vara språkpolis och kritiserar fel på stavningar, dessa folk kan hälpa till i stälet för kritiserar. Det blir inte bättre och har ingeting att komma med tycker jag. neutral
Det som rättas mest är dom som fråga efter fakta upplysningar och får oseriös svar av många som inte vet någonting. De ska avakta och lära sig för kunna svara rätt! mad
MVH.
Senast redigerat av alain (22 november 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

7 100 Inlägg
22 november 2007
om man är sär så måste man skriva som en sär jue tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
22 november 2007
Att folk särskriver har nog varken med dyslexi eller en ofullständig utbildning att göra. Jag tillhör skaran som retar ihjäl mig på folk som särskriver.

Dock är det nog så att särskrivningen florerar mer nu då mycket ungdomar sitter vid datorer och läser på engelska/amerikanska sidor. Deras grammatik är ju inte uppbyggd alls som vår egna och man skriver därför isär de flesta ord, detta leder nog många gånger till att vi svenskar särskriver.

Alltså har det varken med ordblindhet, utbildning eller intelligens att göra när folk särskriver. Däremot är det förbannat irriterande att läsa en text som får en helt annan innebörd pga. folk inte kan stava det som det låter, för det är ju faktiskt en enkel grundregel för om det skall skrivas ihop eller ej.

Mvh

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

3 722 Inlägg
22 november 2007
Tror att många pallar helt enkelt inte att bry sig om stavning, gram, m.m på nätet. Själv speciellt när jag sitter på msn skriver jag väldigt slarvigt och snabbt. Så här kan det se ut, (om jag får till det).  -- TYjena löäget med dig idag?

Har inget med skolan att göra, Fick VG i svenska.

Sök