tjena grabbar!
Först och främst vill jag säga att ni kommer inte att ångra er att ni har läst genom det här.
Allting började för 5 månader sen då jag började trimma min 200sx s13. Det vart ett problem efter en annan, och till slut fixade jag alla problem förutom EN.
Jag la ut tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57773 Där många kom med förslag på vad problemet kunde vara för att bil drog 2l bensin / milen. Jag bytte en hel del saker och felsökte i över 4 månader och försökte besvara på frågan:
VARFÖR DRAR EN 200SX 2L /MILEN. Jag fick inte ro när jag tänkte på det.
Jag bytte
* Spolarna
* Tändförstärkare
* Tempgivaren
* LMM
* Spridare
* Chip
* Databox
Kollade genom HELA bilens el schema och mäte VARJE enda slad som som gick till motorn för att se om det vart någon el fel. Nu har jag inte ens med beräkningen om hur många gångern jag har gått genom kopplingar för att dubbel kolla och har i stort sett gått genom hela 800sidors manual som den bilen har. Men visst vart inte det som var felet.
Så jag kom till en punkt där jag inte orkade bry mig längre. Bilen gick 100km på 20l Bensin.
I alla fall, haromdagen vart jag på väg till skolan och tänkte lite på vad som kunde vara fel.
Sen tänkte jag på att jag hade köpt hela instrument mätaren (det som visar hastighet och varvtal, sträcka m.m) från USA. Och jag mäte hela tiden mitt bränsle utgång genom att se hur långt bilen hade kommit på 20l bensin.
Och varje gång vart det ungefär 100km / 20l milen. Men vänta nu, usa = MPH . Sverige = KMH . 100miles = 160km . Och mätaren visade Miles/ H .
B I N G O . Det fanns inget fel med bilen eller motorn eller alla de delar som jag bytte. Felet var att mätaren räknade i MILES / H och inte KM / H. Så jag kom 160km på 20L bensin = 1.2L / milen . DAHHH
Jag vill tacka alla som kom med förslag och tips. Specielt till Shogun