Har ett litet delikat problem som kanske inte är mycket för världen men dock så störande.
Farthållaren på min 9000 har en förmåga att ibland "hoppa ur", lägga av helt enkelt och därmed tvinga mig att sköta gasen.
Först trodde jag att jag hittat en möjlig orsak då den bråkade med mig en regnig dag - tänkte väl att det var något relä el. dyl. som blivit blött och därför va lite kinkigt. Men så idag när jag skulle till jobbet så gjorde den likadant (för det onödiga vetandets skulle skiner solen idag och lyser upp en klarblå himmel utan ett moln i sikte).
Ibland kan jag åka fram och tillbaka från jobbet utan att det händer någonting, andra dagar fungerar det mindre bra. Direkt efter att den "hoppat ur" går det inte att ställa en ny hastighet, jag måste vänta ett tag (uppskattningsvis 30/60s) innan den tar min begäran.
Jag har exakt samma problem! Så du behöver inte känna dig ensam..
Bilen är en 9000 CSE 2.3T -93:a.
T8 special - CSE 2.3T -93
(
http://bilder.doda.se) alt.
http://www.garaget.org/?car=5081 Till toppen på sidan
skönt att höra...
hoppas bara att det finns någon här som har haft problemet och löst det
eller helt enkelt är en hejjare på farthållarelektronik.
Prova att trycka upp broms och kopplingspedalerna med foten och se om den håller sig i då. I så fall är det kontakterna som spökar men det går att dra ut dom med lämplig tång. Var inte rädda att ta i för det går trögt.
Blev medlem: 2003 mar 11
Inlägg: 273
Från: Karlstad
Skrivet: tor, 2005-jul-28, 08:39 Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har samma problem! 9k CSE 2,3T -94...
Har testat att trycka upp både broms och koppling men utan resultat.
Jag har samma problem! 9k CSE 2,3T -94...
Har testat att trycka upp både broms och koppling men utan resultat.
Blev medlem: 2004 dec 19
Inlägg: 228
Skrivet: tor, 2005-jul-28, 09:04 Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
mågis skrev:
Prova att trycka upp broms och kopplingspedalerna med foten och se om den håller sig i då. I så fall är det kontakterna som spökar men det går att dra ut dom med lämplig tång. Var inte rädda att ta i för det går trögt.
Ut och testa nu...
Jag har bestämt för mig att jag provade det utan resultat
Till toppen på sidan
Blev medlem: 2005 jul 24
Inlägg: 19
Skrivet: tor, 2005-jul-28, 11:12 Ämne:
ska prova ikväll och meddelar så snart jag vet resultatet.
Om det nu är så att den åtgärden inte hjälper, skulle det inte kuna ha att göra med att man inte "kan" dra tillbaka pedalerna tillräckligt, eller att givaren kopplad till pedalerna kärvar på något vis... bara en tanke.
Till toppen på sidan
LM
Blev medlem: 2003 feb 16
Inlägg: 2598
Från: Timrå
Skrivet: tor, 2005-jul-28, 11:46 Ämne:
Citerar mig själv ur en annan tråd:
LM skrev:
Tryck ned pedalen & ta en tång & dra, jättehårt, i "pinnen" på farthållarkontakten. Den ska då släppa med ett rasslande ljud & alltså bli längre.
När du sen släpper upp kopplingen kommer kontakten att justera in sig själv.
Lycka till!
PS Jag vågade först inte ta i nog mycket för att justera ut pinnen så jag tog loss kontakten för att komma åt lättare men det ska gå att göra på plats, bara man orkar & får ett bra tag om pinnen
Tryck ned pedalen & ta en tång & dra, jättehårt, i "pinnen" på farthållarkontakten. Den ska då släppa med ett rasslande ljud & alltså bli längre.
När du sen släpper upp kopplingen kommer kontakten att justera in sig själv.
vilken "pinne" är det du menar att jag ska dra i?
Hm, ursäkta mig, jag har nog rört till det tror jag.
Om jag tyder allt rätt i EPC så har bilar tom -94 de gamla vacuumstyrda kontakterna. Eller är de likadana ändå? Samma nummer i EPC i alla fall. Kanske både en vakuum- & en elektrisk funktion i samma kontakt?
Bilar from -95 har de elektriska kontakter jag refererar till, de med "pinne"på.
Pinnen jag pratar om är den delen till vänster på bilden ovan. Den sitter HÅRT alltså.
Kolla här istället för felsökning av det "gamla" vacuumsystemet.
Jag hade en Audi 100 tidigare där denna typ av vakuumkontakter användes & där fick hjag aldrig nån ordning på farthållaren, troligen pga läckage i slangarna.
Hoppas det blev rätt nu.
På 93-årsmodell är det vanligt att det blir fel i styrdonet, ej säker på om det är samma styrdon på 94:an.
En fundering...
Borde man inte med någon skruv eller dyl. kunna ställa känsligheten för
urkoppling av farthållaren mha pedalerna? Som jag har nu så räcker en
mycket lätt touch på broms alt. koppling för att avbryta.
LM:
Du skriver att det kan vara läckage i vakumslangar till systemet, är detta
svårt/dyrt att felsöka/åtgärda?
Till toppen på sidan
mågis
Blev medlem: 2004 jan 26
Inlägg: 2607
Från: Örebro
Skrivet: fre, 2005-jul-29, 06:40 Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Att kolla om du har vakuumläck är ganska enkelt. Vid vakuumpumpen på höger sida i akvariet så tar du av slangen som går in i kupén och suger i den. Sedan vet du.
Angående den "lätta touchen" så är det så det ska vara...
_________________
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Till toppen på sidan
LM
Blev medlem: 2003 feb 16
Inlägg: 2598
Från: Timrå
Skrivet: fre, 2005-jul-29, 07:29 Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
zon.skbg skrev:
Borde man inte med någon skruv eller dyl. kunna ställa känsligheten för
urkoppling av farthållaren mha pedalerna? Som jag har nu så räcker en
mycket lätt touch på broms alt. koppling för att avbryta.
Testa att trycka ned pedalerna, dra ut pinnen & sedan släppa upp pedalerna (sakta). Då ska det justera in sig själv.
Misstänker att om det är glapp i pedalenas lagring & man släpper upp snabbt så kanske justeringen blir lite för högt upp.
Lycka till!