3645
Sök

Ogiltigt körkort

31 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Fick körkortet indraget tre månader vid radarkontroll.Polisen missade att beslagta mitt körkort.Vad händer om jag kör med detta ogiltiga körkort.Böter?  Förlängd spärrtid?
Hur ser polisen att körkortet är ogiltigt tex vid nykterhetskontroll.

.......
2 655 Inlägg
16 november 2007
iander22 skrev:
Fick körkortet indraget tre månader vid radarkontroll.Polisen missade att beslagta mitt körkort.Vad händer om jag kör med detta ogiltiga körkort.Böter?  Förlängd spärrtid?

vet inte exakt va som gäller då ja aldrig blivit av me kortet eller för den delen inte e så korkad att ja skulle köra me ogiltigt körkort. men vet att dom kollar upp dej via dator och då ser dom att de är ogiltigt...

2 164 Inlägg
16 november 2007
Olovlig körning och de är böter och längre spärr tid ja.
Inget att rekomendera.
Sluta kör bil istället

MVH

F

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 november 2007
Bästa är ju att kontakta polisen och förklara för dom.
Där borde du få bästa svaret på vad du ska göra smile

Sen om du inte vill göra det förstår jag, men detta är vad du borde göra.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

...
227 Inlägg
16 november 2007
iander22 skrev:

Det ser dom när dom kollar personuppgifterna i deras dator...

När jag blev av med mitt körkort (iofs genom rättegångar osv)
så fick jag ett brev från länsstyrelsen om att jag skulle skicka in körkortet...
Jag testade då att ringa in och säga att jag redan hade klippt sönder körkortet och kastat det, då bad dom mig att skicka in minst en del av körkortet för att bevisa detta... Annars fick jag gå till polisen och anmäla det borttappat.

Så det är bara hålla sig ifrån bilen så gott det går för din del

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

31 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
beemern skrev:
iander22 skrev:

vet inte exakt va som gäller då ja aldrig blivit av me kortet eller för den delen inte e så korkad att ja skulle köra me ogiltigt körkort. men vet att dom kollar upp dej via dator och då ser dom att de är ogiltigt...

Kollar polisen alla körkort via datorn hinner de inte med annat polisarbete.

8 156 Inlägg
16 november 2007
iander22 skrev:
Kollar polisen alla körkort via datorn hinner de inte med annat polisarbete.

Dom kollar upp bilen och ägaren ganska så snabbt genom att knappra in registreringsnumret. (Iaf om dom sitter i bilen)
Då kommer det troligen upp en notis om att ägaren har körkortet indraget och så kollar dom lite noggrannare. Samma sak gäller om föraren inte är ägaren till bilen.

Men vid en vanlig kontroll så kollar dom ju inte upp det, om man inte väcker misstanke.
Fast jag skulle vilja se den som är helt iskall i en sådan situation.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
16 november 2007
tror att om du kör någon annans bil någon med körkort och så är risken minimal om du kör när det är mycket trafik och aldrig efter klockan 21 och inte tidigare än 06.00
så är chansen inte stor att dom kollar upp körkortet

samtliga rutin kontroller jag blivit invinkad har dom varken kollat upp bil eller körkort över radion inte ens när jag körde med fel skattekvitto 2år gammalt;-) kollade dom upp mitt körkort eller om ens skatten var betald erbjöd förvisso honom att se kvittot på skatten smile men det av böjde han och han sa att han litade på mitt ord

tror knappast han sagt så om han slagit mig i deras dator det första som brukar dyka upp är misstanke om grovvårdslöshet i trafik och underlåtelse att stanna för polismans tecken

Kör fort så hinner inget hända...

607 Inlägg
16 november 2007
iander22 skrev:

Fick du inte behålla det då för att man får väl köra 48timmar efter att man tappat det?

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

...
227 Inlägg
16 november 2007
Ckosworth skrev:
iander22 skrev:

Fick du inte behålla det då för att man får väl köra 48timmar efter att man tappat det?

Farsan blev av med sitt i en fortkörning ... fick köra 48 timmar men dom tog hans körkort och han fick åka på en lapp (ungefär som den man fick när man klarat uppkörningen).

Så det där är knappast troligt

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

31 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Rätta mig om jag har fel men regskylten visar väl namn och adress på ägaren.om fordonet är belagt med körförbud eller anmälld stulen.Inte om ägaren har körkort eller inte.

Thorssa
16 november 2007
Ckosworth skrev:
iander22 skrev:

De tar kortet på plats. Du får en kopia av bötern eller vad man ska kalla det, på den står det bl.a. hur fort du har kört och hur länge du får köra.

Sök