3300
Sök

Stomme sidobalk, vänster yttre, rostskadad. Hur laga?

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken skvallrar om, sidobalken är rostskadad.  Vart en 2a på SBP.

Finns det en ny balk i ekonomiplåt att "byta ut" med eller går det att svetsa över annan plåt... hur ska man göra? Jag kan inte svetsa, men min svåger kan, och jag tänkte försöka ta reda på hur göras och sedan be honom göra det...

Alla tips mottages tacksamt.


Mvh
Martin Ljunggren.

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
17 november 2007
#2
gör det så enkelt för dig som möjligt och svetsa en plåt över rosthålet. Antar att bilen är en skitbil med tanke på rosten? Ha bara i tanken att besiktningsgubben inte ska kunna slå hål igen så är det godkänt

Zlizco

12 086 Inlägg
17 november 2007
#3
Ett problem kan va att de är så jävla rostigt i underkant så de är svårt o fästa ny plåt. Gör så gott du kan helt enkelt o smeta på en jävla massa rostskydsmassa.
Plåten ska sitta fast, tröskeln ses som bärande och de är viktigt att du inte bara punktar dit plåten på 4 ställen. Punkta går bra men gör de så mkt du kan.

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#4
YeahLow skrev:
gör det så enkelt för dig som möjligt och svetsa en plåt över rosthålet. Antar att bilen är en skitbil med tanke på rosten? Ha bara i tanken att besiktningsgubben inte ska kunna slå hål igen så är det godkänt

Skitbil??? mad

Nä, det är en SAAB tongue

Aha, det behövs inget mer alltså... Tack smile

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#5
JapMax skrev:
Ett problem kan va att de är så jävla rostigt i underkant så de är svårt o fästa ny plåt. Gör så gott du kan helt enkelt o smeta på en jävla massa rostskydsmassa.
Plåten ska sitta fast, tröskeln ses som bärande och de är viktigt att du inte bara punktar dit plåten på 4 ställen. Punkta går bra men gör de så mkt du kan.

Okay, tack för tipset.

Kan det vara vilken plåt som helst, eller ska det vara någon speciell? Duger underredsmassa, eller ska det vara något annat smaskigt?

Old School Ford
600 Inlägg
17 november 2007
#6
Gör det bra eller skit i att göra det.
Slipa rent och sen kapa bort skadad plåt och svetsa i nytt. på med massan och besikta.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#7
Catling skrev:
Gör det bra eller skit i att göra det.
Slipa rent och sen kapa bort skadad plåt och svetsa i nytt. på med massan och besikta.

Eller sälja bilen till någon som vill ha reservdelar...! Det är nästan för mycket att göra på en sådan gammal bil... men du har rätt i det du skriver! smile

Tack.

1 Inlägg
3 februari
#8
scampi skrev:
YeahLow skrev:
gör det så enkelt för dig som möjligt och svetsa en plåt över rosthålet. Antar att bilen är en skitbil med tanke på rosten? Ha bara i tanken att besiktningsgubben inte ska kunna slå hål igen så är det godkänt

Skitbil??? mad

Nä, det är en SAAB tongue

Aha, det behövs inget mer alltså... Tack smile

Har själv en saab 9-5 årsmodell 2000 har gått 48000mil går igenom besiktningen utan anmärkning och har frågat om balkar och problem bilar är enligt besiktningsmännen volkswagen och franska bilar så det är säkert annan bilmärke du har.

Har flera bekanta som kör långmilade sabbar men ingen med balkar överhuvudtaget.

3 371 Inlägg
3 februari
#9
Bobby234 skrev:
scampi skrev:
YeahLow skrev:
gör det så enkelt för dig som möjligt och svetsa en plåt över rosthålet. Antar att bilen är en skitbil med tanke på rosten? Ha bara i tanken att besiktningsgubben inte ska kunna slå hål igen så är det godkänt

Skitbil??? mad

Nä, det är en SAAB tongue

Aha, det behövs inget mer alltså... Tack smile

Har själv en saab 9-5 årsmodell 2000 har gått 48000mil går igenom besiktningen utan anmärkning och har frågat om balkar och problem bilar är enligt besiktningsmännen volkswagen och franska bilar så det är säkert annan bilmärke du har.

Har flera bekanta som kör långmilade sabbar men ingen med balkar överhuvudtaget.

Grattis, du svarade på en 17 år gammal tråd. Men det har ju ingen betydelse, min saab från 2007 rostar mer än någon annan bil jag haft, man hör nästan rosten. Även om den bara hått 15000mil. Allt handlar om hur bilarna är rostskydde från början.

Min van är rostfri, men den får nästintill varje år rostskydd. 😅


6 056 Inlägg
3 februari
#10
Saab delar trots allt teknik med opel, bilmärket som fanns på nittiotalet men sedan rostade bort nästan helt

4 137 Inlägg
3 februari
#11
Alla bilar rostar men Opel har Rekord

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök