2547
Sök

Ford Escort -95, Varvar ej över 2000rpm

EBM
4 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#1
Har ett problem med mitt as till escort.
Den är slö, vägrar varva över 2000rpm (med växel i - 3000rpm utan) och dör om man ger för mycket gas. Som det är nu, kan jag köra bilen så länge jag ligger under 2000rpm. Ibland har den även problem att gå på tomgång. Om jag kopplar ur luftmassemätaren under gång, så händer absolut inget alls. Bilen går precis som innan och har samma körbarhet.

Saker jag har kontrollerat:
-Vacumslangar
-Tändspole
-Bensinslangar
-Tändstift
-Bytt luftfilter
-Returventil
-Bytt slang till vevhusventilationen

Jag börjar få slut på idéer och behöver hjälp. Jag vill inte behöva åka tåg hem till gbg imorgon söndag.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Spookey (17 november 2007)

Cry 'Havoc!' and let slip the dogs of war!

Forummoderator
26 341 Inlägg
17 november 2007
#2
Inte kamremmen som har kuggat fel då? Min bil gick fruktansvärt illa då kamremmen
stod fel. Misstände och hade sig. Ingen tomgång över huvudtaget..
Bara ett förslag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

EBM
4 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#3
Tack för svaret!
Helt uppriktigt tror jag inte att det är det, men jag skall allt kontrollera det ändå.
Som det är nu går den ju ändå förhållandevis bra på tomgången och det borde den inte göra om kamremmen stod fel. Dessutom är den bra spänd, så den borde inte kunna kugga över. Men som du sade - det är ett förslag och absolut något jag skall kika på. Inte direkt som det svämmar över med idéer i min numera rätt trötta skalle.

/Rickard
Senast redigerat av Spookey (17 november 2007)

Cry 'Havoc!' and let slip the dogs of war!

Serviceingenjör
65 Inlägg
17 november 2007
#4
Kollat Katten??
Jobbar kompisen hade ett liknande problem på sin bil (faktiskt oxå en Escort).

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3

4 506 Inlägg
17 november 2007
#5
Var lugn det är din pappa som instalerat ett varvstopp för att han är rädd om dig smile

Kan du andas kan du dö.

406 Inlägg
17 november 2007
#6
soppapumpen kanske eller bränsle filter?

:DPlattan i mattan:D

EBM
4 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#7
Soppapumpen snurrar som den skall när jag startar och det är tryck hela vägen fram till avluftningsventilen, så det känns inte som det. Bränslefiltret hamnar lite i samma kategori då skulle jag tro? När jag ger gas och går över 2000rpm är det precis som att den stryper sig själv och sedan är den lite trixig att få igång igen. Jag håller med om att det låter som ett bränsleproblem, men jag kan inte identifiera var det isf. sitter. Katalysatorn fick jag som förslag också, men jag har svårt att se hur det skulle kunna ge just de här symptomen? Det kan ju också vara så att jag egentligen inte har den blekaste aning och bara borde ta alla råd och vara tyst smile

Jag skall kontrollera de förslag jag har fått, men mer mottages tacksamt!
(Inte direkt som att jag har något bättre att göra imorgon än att stå och svära över en bil jag borde gjort mig av med för länge sedan...)

/Rickard

Cry 'Havoc!' and let slip the dogs of war!

120 Inlägg
17 november 2007
#8
Kan ju även vara en ljuddämpare som gått sönder och är helt igentäppt. Ger samma sypmtom som en trasig katalysator. Men är det så tätt så borde det nästan gå att känna att det knappt kommer ut några avgaser ur avgasröret. Annars får man väl lossa systemet i en skarv så långt fram som möjligt.

Jag fick så på en 9000, dock så gick den ju att köra men blev totalt orkeslös.


EBM
4 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#9
Katalysator eller dämpare. Oh joy - En dag under bilen. Till.
Tack för all förslag iaf, jag får försöka skriva ett inlägg om jag hittar vad som felade.

Cry 'Havoc!' and let slip the dogs of war!

1 058 Inlägg
17 november 2007
#10
prova att ruska på katten, du bör höra om insatsen ligger löst. i de flesta fall klonkar det friskt.

annars tycker jag det låter som ett bränslefel, särskilt som det verkar ha kommit plötsligt.

PoLoud =D

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
18 november 2007
#11
har du kontrollerat spridare och fuelrailen+ kan ju vara så att spridarna är igentäppta eller något sådant... kan vara värt att kontrollera!smile

Team Insane Racing

143 Inlägg
18 november 2007
#12
Hej!     Jag tycker det låter som ett fel i gasspjällets givare. Det brukar ju finnas en potentiometer eller liknande, som styrs av gasspjället. Den sitter på själva gasspjällsaxeln. Kolla denna och kontakten som hör till.

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
18 november 2007
#13
min sierra var oxå så förut å det var katten som va igensatt, kolla den, slå lite på den så hör du om något är galet

Drive It Like You Stole It

Elektriker/Montör
534 Inlägg
18 november 2007
#14
Hur gick det??
Hittade du något fel??

MVH//Robbin

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

15 Inlägg
30 november 2008
#15
kolla effektgivaren om du har en sån annars tror jag oxo att det är insatsen på katten


Sök