3825
Sök

Olja på tändstift

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#1
Bytte tändstift idag, på ett av de fyra stiften fanns det ett tunn film av olja på.

Bilen blåryker när man kör iväg efter att den stått på tomgång i några minuter. Den dricker även olja.

Vad är det, och hur löser man det billigast? Ventilpackningen på den cylindern som är kass?

Förresten, "kroken" på alla tändstift var helt vitbrända. Vad betyder det?

/P-H
Senast redigerat av PointMan (18 november 2007)

905 Inlägg
18 november 2007
#2
Ta komp prov och kolla om det läker uppåt eller neråt.

http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm

415 Inlägg
13 april 2008
#3
PointMan skrev:
Bytte tändstift idag, på ett av de fyra stiften fanns det ett tunn film av olja på.

Bilen blåryker när man kör iväg efter att den stått på tomgång i några minuter. Den dricker även olja.

Vad är det, och hur löser man det billigast? Ventilpackningen på den cylindern som är kass?

Förresten, "kroken" på alla tändstift var helt vitbrända. Vad betyder det?

/P-H

Samma fel fast på min gammla Scorpa så var det inte ett tunt lager utan den var dränkt i olja. Och det andra stiftet var vitbränt också.
När jag väl fått igång den så går den inte på alla cylindrar hela tiden. Utan det är lite till och från med det.
Är det topplockspackningen som gått eller?
Om det är toppackningen kan ni lägga en Guide hur man gör på en ford scorpio 1987 2.0 4cyl direkt insprut?


Skaune
13 april 2008
#4
din bil läcker in olja i cylindrarna, antingen är dina kolvringar slut eller så smyger det sig in via ventilstyrningarna, kan även vara en kass topplockspackning.

415 Inlägg
13 april 2008
#5
Axor skrev:
din bil läcker in olja i cylindrarna, antingen är dina kolvringar slut eller så smyger det sig in via ventilstyrningarna, kan även vara en kass topplockspackning.

Hur smyger det in via ventilstyrningarna då?
Hur kan jag kolla det och sen åtgärda det? big_smile


*Tack för ditt svar btw*


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
13 april 2008
#6
Malkurrag skrev:
PointMan skrev:
Bytte tändstift idag, på ett av de fyra stiften fanns det ett tunn film av olja på.

Bilen blåryker när man kör iväg efter att den stått på tomgång i några minuter. Den dricker även olja.

Vad är det, och hur löser man det billigast? Ventilpackningen på den cylindern som är kass?

Förresten, "kroken" på alla tändstift var helt vitbrända. Vad betyder det?

/P-H

Samma fel fast på min gammla Scorpa så var det inte ett tunt lager utan den var dränkt i olja. Och det andra stiftet var vitbränt också.
När jag väl fått igång den så går den inte på alla cylindrar hela tiden. Utan det är lite till och från med det.
Är det topplockspackningen som gått eller?
Om det är toppackningen kan ni lägga en Guide hur man gör på en ford scorpio 1987 2.0 4cyl direkt insprut?

Scorpio har väl samma maskin som sierra om ja int mins fel o på sierra maskinerna brukar ventil packningen börja läcka ganska ofta....


Bilmekaniker
84 Inlägg
13 april 2008
#7
Troligtvis kolvring... Ta leak-down test så är du 100% vart den läcker/tar in.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

415 Inlägg
13 april 2008
#8
940_Sebbe skrev:
Troligtvis kolvring... Ta leak-down test så är du 100% vart den läcker/tar in.

Vad kostar det att göra då? för sånna saker har man inte ligga i verktygslådan direkt wink


415 Inlägg
13 april 2008
#9
Toffe10 skrev:
Malkurrag skrev:
PointMan skrev:
Bytte tändstift idag, på ett av de fyra stiften fanns det ett tunn film av olja på.

Bilen blåryker när man kör iväg efter att den stått på tomgång i några minuter. Den dricker även olja.

Vad är det, och hur löser man det billigast? Ventilpackningen på den cylindern som är kass?

Förresten, "kroken" på alla tändstift var helt vitbrända. Vad betyder det?

/P-H

Samma fel fast på min gammla Scorpa så var det inte ett tunt lager utan den var dränkt i olja. Och det andra stiftet var vitbränt också.
När jag väl fått igång den så går den inte på alla cylindrar hela tiden. Utan det är lite till och från med det.
Är det topplockspackningen som gått eller?
Om det är toppackningen kan ni lägga en Guide hur man gör på en ford scorpio 1987 2.0 4cyl direkt insprut?

Scorpio har väl samma maskin som sierra om ja int mins fel o på sierra maskinerna brukar ventil packningen börja läcka ganska ofta....

Jo samma drivlina på Scorpio och Sierra.
Fast om ventilpackningen är kass kan det komma in olja vid tändstiften då? och brukar den misstända då?


5 710 Inlägg
14 april 2008
#10
Malkurrag skrev:
Fast om ventilpackningen är kass kan det komma in olja vid tändstiften då?

Ventilpackning finns det inget som heter, ventilskaftstätning är det troliga du menar och det är en tätning som hindrar olja att rinna ned via ventilen.
Har man en dålig sådan får man olja  in i förbränningsutrymmet med blårök, hög oljeförbrukning och oljiga stift som följd.

Äger man dessutom en Scorpa kan man vara ganska säker på att detta är felet oxo då det är väldans vanligt.....

MVH Jonas
..............

blacken
14 april 2008
#11
Malkurrag skrev:
PointMan skrev:
Bytte tändstift idag, på ett av de fyra stiften fanns det ett tunn film av olja på.

Bilen blåryker när man kör iväg efter att den stått på tomgång i några minuter. Den dricker även olja.

Vad är det, och hur löser man det billigast? Ventilpackningen på den cylindern som är kass?

Förresten, "kroken" på alla tändstift var helt vitbrända. Vad betyder det?

/P-H

Samma fel fast på min gammla Scorpa så var det inte ett tunt lager utan den var dränkt i olja. Och det andra stiftet var vitbränt också.
När jag väl fått igång den så går den inte på alla cylindrar hela tiden. Utan det är lite till och från med det.
Är det topplockspackningen som gått eller?
Om det är toppackningen kan ni lägga en Guide hur man gör på en ford scorpio 1987 2.0 4cyl direkt insprut?

87:a 2,0 Pinto spis hade inte direkt insprut. utan vanlig insprut..

blacken
14 april 2008
#12
Detär med stor sannolikhet ventiltätningarna som har lunchat. Mycket vanligt "fel" på Ford spisarna och ganska lätt att åtgärda, trycksätt cylindrarna och byt dom på plats..

415 Inlägg
14 april 2008
#13
blacken skrev:
Detär med stor sannolikhet ventiltätningarna som har lunchat. Mycket vanligt "fel" på Ford spisarna och ganska lätt att åtgärda, trycksätt cylindrarna och byt dom på plats..

Tackar så mycket för hjälpen jag får åka till Mekonomen och köpa det imorgon.

Fast detta är en 2,0 Direkt insprut eftersom att den kom i två modeller har jag läst på internet för jag vart själv fundersam över varför det var en direkt insprut med tydligen var det en Ford Scorpio 2,0 1987B detta.

Men jag får köpa nya ventiltätningar och byta då. *Ska väll bara vara att lätta på ventilkåpan va?*


3 235 Inlägg
14 april 2008
#14
Ventilkåpan måste av, sen ut med kamaxeln.

Skruva ut ett tänstift åt gången, skruva in en "adapter" in i hålet och trycksätta cylindern så att ventilen inte faller ner när du demonterar fjädern.
Sen är det bara att komprimera fjädern, ta loss stödbrickan och själva fjädern.
Peta ut ventiloljetätningen, in med en ny, pressa ner den och montera allt i omvänd ordningsföljd.


blacken
14 april 2008
#15
Malkurrag skrev:
blacken skrev:
Detär med stor sannolikhet ventiltätningarna som har lunchat. Mycket vanligt "fel" på Ford spisarna och ganska lätt att åtgärda, trycksätt cylindrarna och byt dom på plats..

Tackar så mycket för hjälpen jag får åka till Mekonomen och köpa det imorgon.

Fast detta är en 2,0 Direkt insprut eftersom att den kom i två modeller har jag läst på internet för jag vart själv fundersam över varför det var en direkt insprut med tydligen var det en Ford Scorpio 2,0 1987B detta.

Men jag får köpa nya ventiltätningar och byta då. *Ska väll bara vara att lätta på ventilkåpan va?*

Joo, i stort sett, försök inte med att ta ur kammen bara. den kan bara tas ut bakåt på Pinto spisen. Lossa ventiljusteringarna så mycket det går och plocka bort fjädrar och trycken, fixa ett rör som passar precis på ventiltätningens ytterkant och som är längre än ventilskaftet som du använder när du ska knacka dit ventiltätningarna. Tejpa även urfräsningarna för knastren på ventilskaftet, det är risk annars att du skadar ventiltätningen..  OBS!! när du trycksätter cylindrarna var försiktig, för om kolven är ovanför ndp så trycks den ner av trycket, det kan bli bra snurr på bitarna.smile


Sök