3155
Sök

VAd kan jag ha bränt??SVETSAT

134 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Hallå.. Har svetsat på min bil ( kapitän 62).. tog bara bort + kabel från batteriet. har gjort det tidigare men denna gången måste nått ha bränt för när jag startade bilen så gick den skit.. verkar typ som om den inte går på alla cylindrar.. vad kan ha hänt?

1 634 Inlägg
18 november 2007
hehe, är det inte Jordkabeln man skall plocka bort? smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
18 november 2007
Pluskabeln sitter väl inte i karossen ?
Däreomt så gör ju minuskabeln de så du borde ha skruvat loss den istället, vad som är fel kan jag inte svara på men sad

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

8 156 Inlägg
18 november 2007
Börja med att kolla alla säkringar. Sen kan du ju kolla resten av elsystemet.
(om några sladdar har bränt osv)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

26 Inlägg
18 november 2007
Du ska ta bort minuskabeln...men kolla säkringarna så funkar de nog sen...

134 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Jag får kolla runt lite.. <Får hoppas det bara är någon sälring eller kabel som har br'nt så det inte är tändspolen eller kondensator eller nått liknande.. Men nu vet jag iallafall att det är jordkabeln som sak bort=)

120 Inlägg
19 november 2007
någon kabel kanske har legat emot där du svetsade så du har kanske fått ofrivillig jord?!

BilstereoNörd
576 Inlägg
20 november 2007
Spelar ingen roll om du kopplar bort plus eller minus!

För er som påstår motsatsen, vad skulle bli skillnaden med en frånkopplad pluspol eller att den är kopplad till ett ojordat batteri?

Om svetsningen är orsaken så beror det mycket på vart du har svetsat?
Hur långt ifrån svets "punkten" du satt jordklämman. m.m.

Men troligtvis har du bara vatten eller skräp i förgasaren som flyttat på sig när du hissat upp bilen.. Så att det numera ligger ivägen för munstycken..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

134 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Okey.. Jordklämman sätt vel på lite olika stället men inte mer än metern ifrån.. svetsade golv och trösklar och balkarna fram.. ja kna ju vara så att den har blivit nått tok när den varit upphissad fram.. stod så i 2dagar!.. Ska upp till helgen och grejja igen så jag får se om jag får någon ordning på det!

2 118 Inlägg
20 november 2007
jag tror inte det är svetsningen, jag tog varken bort + lr - när jag svetsade golv, tröskel, balkar på min 240 och den gick då kalasbra smile och jag hade jordklämman över en meter bort på vissa ställen (främre tvärgående balk) hade samma jord när jag svetsade båda sidorna.

D.i.l.l.i.g.a.f

Sök