Phaetoon skrev:
http://www.topptrim.se kan du kolla in. Han portar för 1000:- till 1500:- per cylinder.
Ett bättre alternativ är ju att göra det själv om man är lite händig och har tid över. För en K-kam och Dubbla SU/en enkel Weber 36/36 DCD funkar det fint. Det håller också utgifterna på en vettig nivå.
Har man däremot med pengar än bekymmer skickar man ju in ett standard topplock till en trimfirma (TG, Timo, KG, etc) och får det seriöst gjort med planing, portning och allt som är bra. Kan vara bra om man siktar på lite högre effektuttag, dvs över 150-160hk. Tyvärr är det ju inte bara topplock som behövs bearbetas eller bytas för att nå upp till dessa effekter. Det är lätt att gå vilse i trimnigsdjungeln.
Priset bestämms efter hur mycket effekt man siktar på, naturligtvis. Det bullshitet man hör om
1000kr/hk [sugmotortrimning] kan man däremot avfärda, i varje fall när det gäller Volvo B18/B20/B30. Att nå upp i 180hk skulle alltså kosta runt 100 000kr, vilket är helt befängt. Finns så mycket prylar att få tag på begagnat eller nytt till hyffsat pris.
Frågan är vad du siktar på för effekt? Upp till 130-140hk klarar man sig rätt billigt undan, men över det så börjar det kosta, mycket för att det inte bara är trimm som ska köpas utav även grövre prylar så det håller att köra med.
Behöver du tips och råd kan du slänga iväg ett PM eller nå, känner att jag börjar ha läst in mig ganska bra på ämnet faktiskt, och jag har även provat på en del. Annars är
amazonforumet ett bra ställe att läsa in sig på om sugmotortrimmning av B20. För turbotrimmning rekomenderas
Sävarturbo