3912
Sök

Trimma b20 motor...

15 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#1
Hejsan
jag håller på att renovera en Volvo pv-56:a,
Just nu sitter det i nån motor vet inte vad det är för nån (orginal) men ska inskaffa mig en b20 motor nu snart.
Men då skulle jag villja ha lite tips om hur man kan trimma dom? och vad det skulle kuna kosta?

//Macce


8 156 Inlägg
18 november 2007
#2
Börja med dubbla Weber 48:or (förgasare), plana toppen, porta och skaffa en trimkam.
Antar att du har en grön B4B i PV:n nu. 44hk.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

15 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#3
Okej ja det kan nog stäma..

Okej mera förslag någon?


Bilmekaniker
199 Inlägg
18 november 2007
#4
Plana o porta toppen. vassare kam. ballanserad å lättad underdel. Extraktor. Webrar

486 Inlägg
18 november 2007
#5
Du kan beställa KG trimnings katalog. Den finns det mycket bra tips och info om B20 trimning. www.kgtrimning.com

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
18 november 2007
#6
Phaetoon skrev:
Börja med dubbla Weber 48:or (förgasare), plana toppen, porta och skaffa en trimkam.
Antar att du har en grön B4B i PV:n nu. 44hk.

Börja med weber 48:or? smile På min 2.1L, Steg 3 och timo840-kam är Weber 48 nästan för mycket.


Weber 45:or är väl nästan lite för mycket för bara ett planat och portat topplock?


Topplock: Steg 2 (Planad (2mm) och portad med större ventiler) 7000:-. Betydligt billigare att göra själv.
Kamaxel: K/D 800:- eller KG6 för 2000:-
Förgasare: Dubbla SU ca 500-1000kr
Weber 36/36 ca 1500-2000:-
Dubbla Weber 45:or 3000-6000:-

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

15 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#7
gregolt skrev:
Phaetoon skrev:
Börja med dubbla Weber 48:or (förgasare), plana toppen, porta och skaffa en trimkam.
Antar att du har en grön B4B i PV:n nu. 44hk.

Börja med weber 48:or? smile På min 2.1L, Steg 3 och timo840-kam är Weber 48 nästan för mycket.


Weber 45:or är väl nästan lite för mycket för bara ett planat och portat topplock?


Topplock: Steg 2 (Planad (2mm) och portad med större ventiler) 7000:-. Betydligt billigare att göra själv.
Kamaxel: K/D 800:- eller KG6 för 2000:-
Förgasare: Dubbla SU ca 500-1000kr
Weber 36/36 ca 1500-2000:-
Dubbla Weber 45:or 3000-6000:-

Okej.
Ni har säkert hört dena fråga många gånger men är det svårt att plana toppen sj ?
Senast redigerat av Macce_pv (18 november 2007)


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
18 november 2007
#8
Det som behövs är en metallfräs. Finns hos din lokala mekaniska verkstad eller närmaste gymnasium med verkstadslinje. Att planfräsa ett topplock 2mm kan dom inte ta så mycket för.

Om du planar ska du komma ihåg att runda de vassa kanter som blir i förbränningsrummet, annars riskerar du att få ena jävla glödtändningar som jag fick när jag planade mitt.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

8 156 Inlägg
18 november 2007
#9
gregolt skrev:
Phaetoon skrev:
Börja med dubbla Weber 48:or (förgasare), plana toppen, porta och skaffa en trimkam.
Antar att du har en grön B4B i PV:n nu. 44hk.

Börja med weber 48:or? smile På min 2.1L, Steg 3 och timo840-kam är Weber 48 nästan för mycket.

Weber 45:or är väl nästan lite för mycket för bara ett planat och portat topplock?

Ok då, jag tog väl i en aningen mycket. Men visst är dom mäktiga?

Här kommer en annan overkill:
http://v-performance.com/products.html
Bolt-on Supercharger till B18/B20.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

15 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#10
gregolt skrev:
Det som behövs är en metallfräs. Finns hos din lokala mekaniska verkstad eller närmaste gymnasium med verkstadslinje. Att planfräsa ett topplock 2mm kan dom inte ta så mycket för.

Om du planar ska du komma ihåg att runda de vassa kanter som blir i förbränningsrummet, annars riskerar du att få ena jävla glödtändningar som jag fick när jag planade mitt.

Okej.. fårse hur jag gör

Kom gärna med flera förslag smile


8 156 Inlägg
18 november 2007
#11
http://www.topptrim.se kan du kolla in. Han portar för 1000:- till 1500:- per cylinder.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
19 november 2007
#12
Phaetoon skrev:
http://www.topptrim.se kan du kolla in. Han portar för 1000:- till 1500:- per cylinder.

Ett bättre alternativ är ju att göra det själv om man är lite händig och har tid över. För en K-kam och Dubbla SU/en enkel Weber 36/36 DCD funkar det fint. Det håller också utgifterna på en vettig nivå.

Har man däremot med pengar än bekymmer skickar man ju in ett standard topplock till en trimfirma (TG, Timo, KG, etc) och får det seriöst gjort med planing, portning och allt som är bra. Kan vara bra om man siktar på lite högre effektuttag, dvs över 150-160hk. Tyvärr är det ju inte bara topplock som behövs bearbetas eller bytas för att nå upp till dessa effekter. Det är lätt att gå vilse i trimnigsdjungeln.

Priset bestämms efter hur mycket effekt man siktar på, naturligtvis. Det bullshitet man hör om 1000kr/hk [sugmotortrimning] kan man däremot avfärda, i varje fall när det gäller Volvo B18/B20/B30. Att nå upp i 180hk skulle alltså kosta runt 100 000kr, vilket är helt befängt. Finns så mycket prylar att få tag på begagnat eller nytt till hyffsat pris.

Frågan är vad du siktar på för effekt? Upp till 130-140hk klarar man sig rätt billigt undan, men över det så börjar det kosta, mycket för att det inte bara är trimm som ska köpas utav även grövre prylar så det håller att köra med.

Behöver du tips och råd kan du slänga iväg ett PM eller nå, känner att jag börjar ha läst in mig ganska bra på ämnet faktiskt, och jag har även provat på en del. Annars är amazonforumet ett bra ställe att läsa in sig på om sugmotortrimmning av B20. För turbotrimmning rekomenderas Sävarturbo
Senast redigerat av gregolt (19 november 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

8 156 Inlägg
19 november 2007
#13
Ett annat smart sätt är ju att leta efter folkrace-motorer/bilar.
Där kan man få tag i en hyggligt trimmad B20 med 150hk för knappt några pengar alls.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
19 november 2007
#14
Precis, men risken är ju att det som sagt inte är byggt för att hålla speciellt länge. Dessutom är ju tiden förbi då man matade ner webrar i folkracebilar. Idag är ju dessa ovärdeliga och fruktansvärt svåra att få tag i..

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
19 november 2007
#15
körde med KG5 kam ,steg 4 topp ,weber 45or samt extraktrör gick ruggit bra och ändå lugnt

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

15 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#16
Okej tack för svaren:) mera förslag ?tongue


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
19 november 2007
#17
Läs, läs och åter läs. Ring KG-trimning och beställ deras katalog. Plöj igenom den, gå in på amazon/140/pv-forumen och läs igenom många trådar. Det är där infon och erfarenheten finns.

Det är mitt råd.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

905 Inlägg
20 november 2007
#18
savarturbo.se/forum där har vi nya b20 gurusarna då den största har gått bort.

8 156 Inlägg
20 november 2007
#19
gregolt skrev:
Läs, läs och åter läs. Ring KG-trimning och beställ deras katalog. Plöj igenom den, gå in på amazon/140/pv-forumen och läs igenom många trådar. Det är där infon och erfarenheten finns.

Det är mitt råd.

KG-Trimning har en pdf-katalog också.
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 Inlägg
20 november 2007
#20
Är det så att du tänker hyvla toppen "hårt" så är stötstänger från en B30 att rekomendera, de är nämliger lite kortare.smile



Sök