3643
Sök

Information om udda Slutsteg! Fråga om Gas Alpha nu!

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Fråga om Gas Alpha

http://img507.imageshack.us/my.php?image=gaser2.jpg

(1)*Är detta slutsteg bra?

(2)* Nån som har info om watt/rms?

(3)* Orkar de driva en bas på 500watt/250rms?

// Filip
Senast redigerat av Glader9991 (6 december 2007)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
18 november 2007
Jag kan ingenting om slutsteg eller högtalare och så vidare... men jag kan ge dig den här länken.
http://www.jbl.com/car/products/product … kProduct=Y

16 197 Inlägg
18 november 2007
Boss steget e typ ca 7 år gammalt skulle ja tro om inte ännu mer.. ingen höjdare men bättre än inget-

skulle satsa på JBL istället isf.

va e de för bas du ska driva??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
Boss steget e typ ca 7 år gammalt skulle ja tro om inte ännu mer.. ingen höjdare men bättre än inget-

skulle satsa på JBL istället isf.

va e de för bas du ska driva??

MDS cs300 500watt/250rms. Men JBL steget finns de ingen fakta om, de enda jag hittar är 150wx1, inget rms, inget max watt, nada!

// Filip

21 761 Inlägg
18 november 2007
www.bossaudio.com/support/index.php?_m= … &nav=0

Där är manualen till Boss iaf. Det går inte att länka till Boss-steget, du får ladda ner manualen själv smile.
Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2007)

202 Inlägg
18 november 2007
Hej Glader

JBL GTS150 bil slutsteg.   

General
Output 4 Ohms 50 watts x 2
Output 2 Ohms 75 watts x 2
Output 4 Ohms Bridged 150 watts x 1
Total Harmonic Distortion 0.05% @ 4 ohms
Frequency Response 10Hz - 35kHz (+/-3dB)
Signal-to-Noise Ratio 100dBA
Slew Rate 10V/usec
Channel Separation > 65dB
Damping Factor > 200

mvh
nisse

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Tack för hjälpen allihop.

Nisse-H:Tack, Den där info hittade jag också, men hittar inget rms eller så. Så jag har fått min uppfattning om att JBL steget inte är så kraftigt steg. Kan detta stämma?

Fick ner manualen om Boss. De steget verkar heller inte vara så kraftigt: Max watt per channel 240 watt. Där stog de inget om rms.

// Filip
Senast redigerat av Glader9991 (18 november 2007)

16 197 Inlägg
18 november 2007
Jbl e vettiga prylar.. va får du ge för de??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Vet inte rikigt, kan avsölja vart jag hitta de:D:

http://www.tradera.com/JBL_GTS150_Sluts … n-52275651

Men i min förra tråd skrev en om ett MDS steg snarare AMP 2 (2x100watt) att de hade dåligt delnings filter, stämmer detta? För har annars ett sånnt på gång för 250kr!

// Filip

21 761 Inlägg
18 november 2007
Jag tror iaf att båda stegen kan driva basen till fulla konutslag utan större problem, basen har bara 4mm X-max och när jag räknar på en sluten låda (som är mest lämplig för basen pga det höga Qts) så kan den bottna redan vid 100W.

Har dock inte provat den basen själv, kanske någon annan har haft den basen och kan ge mer info smile.

Det står att steget ger ut 1x120W "Bridgeable Watts per channel 4 Ohms". Undrar om de menar bryggad RMS-effekt, är inte helt säker. Den bryggade effekten brukar ofta vara dubbla effekten för varja kanal i 2 Ohm, i det här fallet 2x90W=1x180W.

Men det verkar ju vara lite oklara uppgifter i manualen, inte lätt att tolka hur de menar.

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror iaf att båda stegen kan driva basen till fulla konutslag utan större problem, basen har bara 4mm X-max och när jag räknar på en sluten låda (som är mest lämplig för basen pga det höga Qts) så kan den bottna redan vid 100W.

Har dock inte provat den basen själv, kanske någon annan har haft den basen och kan ge mer info smile.

Okej, förstår inte så mycket då jag inte kan något, Men de här MDS AMP 2 steget då? De är ganska intressant tycker jag. Men har de dåligt delningsfilter???

21 761 Inlägg
18 november 2007
Hur delningsfiltret är på MDS AMP 2 vet jag inte, det får någon annan svara på.

Det jag menade angående Boss och JBL är att basen kan bara röra konen litegrann innan den bottnar och låter dåligt, då kommer dessa steg att räcka till för att basen ska spela för fullt. Mer effekt behövs inte, det gör ingen större nytta för just den basen smile.

Hur mycket pengar vill/kan du lägga ut på ett steg just nu?
Vill du bara att det ska spela hyffsat, inte något megadunk?

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Aha okej. Så de är ingen bra bas eller?

Jag är intresserad av MDS AMP 2, så vet någon nått om de så skriva gärna!tongue

21 761 Inlägg
18 november 2007
Glader9991 skrev:

Har inte provat den basen heller och kan inte uttala mig om hur den spelar. Men med tanke på de olika värdena på basen, som står på MDS:s hemsida, så får man känslan av att den spelar "billigt" också. Observera att det påståendet är min egen gissning smile.

Det står även att basen är lämplig som utbyteselement i tex hemmahögtalare, det brukar innebära en lite "billigare" ljudkvalitet enligt min uppfattning. Därmed inte sagt att den låter "skit" smile.

Jag törs iaf säga att den inte kommer att spela jättehögt eftersom den har så liten konrörelse. Men nu är det ju så att du redan har den basen och då får vi försöka ge råd om ett lämpligt steg som får den att spela så bra som möjligt.

Ifall det inte blir det där MDS AMP 2, hur mycket pengar tycker du då att ett steg får kosta?

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Glader9991 skrev:

Har inte provat den basen heller och kan inte uttala mig om hur den spelar. Men med tanke på de olika värdena på basen, som står på MDS:s hemsida, så får man känslan av att den spelar "billigt" också. Observera att det påståendet är min egen gissning smile.

Det står även att basen är lämplig som utbyteselement i tex hemmahögtalare, det brukar innebära en lite "billigare" ljudkvalitet enligt min uppfattning. Därmed inte sagt att den låter "skit" smile.

Jag törs iaf säga att den inte kommer att spela jättehögt eftersom den har så liten konrörelse.

Men de kmr väl märkas skillnad från att ha en bil utan bas helt och en bil med den basen?

O jag som trode de var bra saker:S Ullared digital tog 999 för den, sen var de extra pris 599:S

21 761 Inlägg
18 november 2007
Jo, visst kommer du att märka skillnad. Det jag menade var att du inte kan spela så att rutorna skakar sönder wink.

Kollar man på MDS:s hemsida så rekommenderar de ca 40 liter sluten låda för den basen, testa gärna den lådvolymen så får vi se smile.

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, visst kommer du att märka skillnad. Det jag menade var att du inte kan spela så att rutorna skakar sönder wink.

Kollar man på MDS:s hemsida så rekommenderar de ca 40 liter sluten låda för den basen, testa gärna den lådvolymen så får vi se smile.

Jag har faktiskt dragit ut ritningar fårn mds på en sluten låda, håller på och bygger den just nu, ska snickar ihop den imorgon. Spelning nivå på den är 122db stog det!

21 761 Inlägg
18 november 2007
Okej, blir intressant att höra hur den låter då. Var noga med att göra lådan tät, sätt en hel del dämpull i lådan också.

956 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Okej. Tack för hjälpen. Har dragit ut massa på mds hur jag ska göra. Men för övrigt är 122db högt för en bas? Då räknar jag basarna i min klass inga sånna här dyra basar!

21 761 Inlägg
19 november 2007
Nja, 122db är inte så högt om man jämför med flera andra basar egentligen. Men den uppgiften behöver man inte bry sig om speciellt mycket, det finns flera andra saker som påverkar hur högt man kan spela.

Du får höra hur det blir när du har byggt klart, det är ju du som bestämmer om ljudet låter bra för just dig smile.

Sök