2800
Sök

bra högtalare?

9 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Så ni vet jag vad jag ska installera för grejer i bilen. Har en Golf III.
Ska byta ut 4" och istallera 6.5" i dörrarna där det redan är förberett.

Har tittat på dessa grejerna:
http://mds.se/products/speaker_twocolum … emId=29153
http://mds.se/products/speaker_twocolum … emId=29155

Är dessa bra grejer eller ska jag helt tänka om? Hade ju tänkta å ha några som e inte är helt åt helskotta eftersom jag eventuellt kommer bygga vidare sedan med slutsteg å någon form av baselement.

26 Inlägg
18 november 2007
ta en titt på brl också...

230 Inlägg
18 november 2007
om du lägger ut 500kr till så får du Dynamic 6.5" på mds. jag har 5.25" Dynamic, dom spelar riktigt bra. Jävligt skön midbas i dom smile

Second place is the first loser

huh?
10 427 Inlägg
18 november 2007
Jag hade den näst senaste serien med MDS Fanatic-koaxialer (5.25") i framdörrarna.
Köpte nyligen ett par Infinity REF5022i (5.25") för 988:-, som natt och dag mot förut.
Mycket mycket klarare diskant. Så glid in på BRL och testlyssna lite, men jag är riktigt
nöjd med mina Infinity koaxialer.. (riktbar diskant och möjlighet att lägga på 3 dB extra på diskanten)

tokfrans
982 Inlägg
18 november 2007
Kolla på andra märken än MDS. GAS nya serie spelar riktigt jävla bra för pengarna

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 november 2007
finns nått nytt märke innom högtalar och slutstegsträsket som jag inte kommer i håg vad dom heter men som ska vara väldans bra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

18 november 2007
ironhead skrev:
finns nått nytt märke innom högtalar och slutstegsträsket som jag inte kommer i håg vad dom heter men som ska vara väldans bra

carpower?

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 november 2007
mickinho skrev:
ironhead skrev:

carpower?

är inte 100 men slutstegen är liksom guldfärgade kan man säga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

9 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
det är ju så sjuktmycket på marknaden å för mig som inte har en susning om nått så blire inge lätt grej. är gas nått å ha då? har hört en del menade meningar om dom.

18 november 2007
ironhead skrev:
mickinho skrev:
ironhead skrev:

carpower?

är inte 100 men slutstegen är liksom guldfärgade kan man säga

då är det nog inte carpower wink. dom stegen är svarta

1 631 Inlägg
19 november 2007
dubbelnisse skrev:
Så ni vet jag vad jag ska installera för grejer i bilen. Har en Golf III.
Ska byta ut 4" och istallera 6.5" i dörrarna där det redan är förberett.

Har tittat på dessa grejerna:
http://mds.se/products/speaker_twocolum … emId=29153
http://mds.se/products/speaker_twocolum … emId=29155

Är dessa bra grejer eller ska jag helt tänka om? Hade ju tänkta å ha några som e inte är helt åt helskotta eftersom jag eventuellt kommer bygga vidare sedan med slutsteg å någon form av baselement.

Tänk om.

- Hur ska du driva dem innan du skaffar steg?
- Dubbla koaxer blir inte bra.
- Fundera på att gå upp i prisklass. Så pass billiga högtalare är knappast en uppgradering, är mer av ett likvärdigt byte...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

9 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
tänka driva dom med min huvudenhet (pioneer 3900-MP tror jag den heter)
med tänkte att dom 4" va lite mer åt diskanter i 6.5" mer åbashållet så dom skulle passa bra.
asså e dom så kassa? för dom jag har är orginal, från 94 då alltså så dom e riktigt usla.

tokfrans
982 Inlägg
19 november 2007
Dom högtalarna som satt orginal i min golf III rockade RUSKIGT bra med rätt delning.

rätt många som vred på huvet och funderade på vad jag hade för framsystem.

6 851 Inlägg
19 november 2007
dubbelnisse skrev:
med tänkte att dom 4" va lite mer åt diskanter i 6.5" mer åbashållet så dom skulle passa bra.
asså e dom så kassa? för dom jag har är orginal, från 94 då alltså så dom e riktigt usla.

nja..helt rätt att 6½" spelar mera bas, men de spelar även lika mycke diskant som 4".
Det du skulle ha är isf. ett 3 vägs kitt. Alltså diskant, mellanregister och midbas.
Tex DLS vet jag har sånna som inte kostar allt för mycke (DLS C36 tex, kostar på nardik.se 2250:-/kitt)
Har själv inte lyssnat på just dessa, men skulle tro att de spelar bättre än de du har nu wink

Egenföretagare
2 496 Inlägg
19 november 2007
k1mm0 skrev:
Dom högtalarna som satt orginal i min golf III rockade RUSKIGT bra med rätt delning.

rätt många som vred på huvet och funderade på vad jag hade för framsystem.

Håller med där, vi har haft 2 "VAG" bilar, (passat -00,beetle -00) med orginal högtalare, och jävlar vad det spelade ÄVEN om man delade dom så det spelade låga frekvenser, så jag tror också det han har duger ifall han delar av det så det inte spelar så djupt utan låter en bas ta hand om de djupa tonerna.

(inte för det lär vara precis somma element men vag över lag har ju bra ljud,)
Senast redigerat av tsdi (19 november 2007)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 631 Inlägg
19 november 2007
dubbelnisse skrev:

Gör det enkelt för dig! Välj istället ett 6.5"-kit. Då monterar du diskanten på brädan i originaluttaget och så midbasen i dörren. Köper du ett sådant kit för ungefär 1.500 så har du en klart godkänd uppgradering som låter helt okej i väntan på slutsteg och bas.

Dessutom blir det lätt att komplettera med bas och slutsteg senare. Köp då en 4-kanalare och en bas. På en gång så får du slutsteg till framsystemet (alltid bra!) och bas.

Resultatet blir en trevlig anläggning som uppgraderas efterhand utan att byta ut något. Klart ekonomiskt och kul. smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

tokfrans
982 Inlägg
19 november 2007
gurenius skrev:
dubbelnisse skrev:

Gör det enkelt för dig! Välj istället ett 6.5"-kit. Då monterar du diskanten på brädan i originaluttaget och så midbasen i dörren. Köper du ett sådant kit för ungefär 1.500 så har du en klart godkänd uppgradering som låter helt okej i väntan på slutsteg och bas.

Dessutom blir det lätt att komplettera med bas och slutsteg senare. Köp då en 4-kanalare och en bas. På en gång så får du slutsteg till framsystemet (alltid bra!) och bas.

Resultatet blir en trevlig anläggning som uppgraderas efterhand utan att byta ut något. Klart ekonomiskt och kul. smile

håller med tidigare talare

9 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
så nu har jag bestämt mig för vilka högtalre jag ska ha, d blir JBL GTO-6507C från BRL.se.
Såhär står d om dem:

högtalarkit 6,5 tum GTO serien från JBL har uppdateras med ny teknik och design. Plus One membran med större yta för bättre basegenskaper. My-Ti diskanter med Mylar/titaniumkomposit membran, som klarar att återge höga frekvenser på samma sätt som titanium diskanter. Samtliga högtalare har 2-ohms impendans för att krama ur mesta möjliga effekt ur förstärkaren.

Högtalarkit: 6,5 tum. Membran i polypropylen plus one. Gummiupphängning. Mylar-Titanium diskant. 2ohm. Känslighet 91dB. Frekvensomfång 55-21000Hz. Effekttålighet 210W max. 70W RMS. Monteringshål bas 145mm. Monteringsdjup bas 61mm. 12dB delningsfilter. Levereras komplett med galler och filter.

då undrar jag, vad ska jag ha för sladdiamter till dessa? (6,5 och diskanterna)

2 123 Inlägg
27 november 2007
dubbelnisse skrev:
så nu har jag bestämt mig för vilka högtalre jag ska ha, d blir JBL GTO-6507C från BRL.se.
Såhär står d om dem:

högtalarkit 6,5 tum GTO serien från JBL har uppdateras med ny teknik och design. Plus One membran med större yta för bättre basegenskaper. My-Ti diskanter med Mylar/titaniumkomposit membran, som klarar att återge höga frekvenser på samma sätt som titanium diskanter. Samtliga högtalare har 2-ohms impendans för att krama ur mesta möjliga effekt ur förstärkaren.

Högtalarkit: 6,5 tum. Membran i polypropylen plus one. Gummiupphängning. Mylar-Titanium diskant. 2ohm. Känslighet 91dB. Frekvensomfång 55-21000Hz. Effekttålighet 210W max. 70W RMS. Monteringshål bas 145mm. Monteringsdjup bas 61mm. 12dB delningsfilter. Levereras komplett med galler och filter.

då undrar jag, vad ska jag ha för sladdiamter till dessa? (6,5 och diskanterna)

Dom är billigare på nardik wink
Fast du kanske har Brl i din hemstad så du slipper frakten.
Det räcker gott och väl med 2.5mm2, det kör jag till alla mina högtalare förutom basarna som jag kör 4mm2 till.

644 Inlägg
27 november 2007
dubbelnisse skrev:
det är ju så sjuktmycket på marknaden å för mig som inte har en susning om nått så blire inge lätt grej. är gas nått å ha då? har hört en del menade meningar om dom.

Jag ör med gas å de spelar på jävligt bra för mig iaf

Sök