3939
Sök

740 som trycker olja :S

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har nyligen skaffat en Volvo 740 GL.
Problemet är att den trycker olja genom påfyllningslocket... Jag har bytt packningen till locket.
En polare sa till mig att vevhusventilationen kunde vara igensatt. Han sa även att det är någon slang eller så som sitter bakom fördelaren som var problemet.
Någon som vet något om detta?

//Jocke


510 Inlägg
19 november 2007
#3
MazterX skrev:
Tjenare!

Jag har nyligen skaffat en Volvo 740 GL.
Problemet är att den trycker olja genom påfyllningslocket... Jag har bytt packningen till locket.
En polare sa till mig att vevhusventilationen kunde vara igensatt. Han sa även att det är någon slang eller så som sitter bakom fördelaren som var problemet.
Någon som vet något om detta?

//Jocke

Gl och tic är ju uppbyggda någerlunda lika .. Och det KAN vara så illa som i mitt fall .. Då var kolvringarna, en kolv och en stake åt helvete tongue .. Och den bara öste ut olja ..

Teorin va, "Om komprisionenglider förbi kolvringarna ner i motorn blir det ett tryck där ist. Det är då oljan börjar tryckas ut, och det gör den ofta lättaste vägen. Antingen genom vevhusventen, oljestickan eller påfyllningslocket".

Men nu efter hela renoveringen, vet du vad, tror du inte skiten trycker utr sig olja genom påfyllningslocket iaf wink ..

Åk till skroten och testa med ett nytt lock för 10kr .. Kan ju vara din som dom har fyllt på olja för många gg. Eller testa att bända upp dom två "pinnarna" under locket, så packninggen pressas hårdare på.

Kan vara topplockspackningen med som gått, så det blir tryck ner i tråget på det viset, men då borde det bli konstig olja .. Testa lukta ifall den luktar som den ska, och kolla på den så där inte är mycket bensin och vatten i den..

Mvh Wimhed

Edit:Kan vara mycket stavfel, vaknade nyss till ..


MED[liten]LEM
226 Inlägg
19 november 2007
#4
Tycker du ska kolla så inte vevhusventilationen är igensatt, är ett ganska vanligt "fel", det koksar igen i slangen. bara att rengöra eller byta den.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#5
wimhed skrev:
... Kan vara topplockspackningen med som gått, så det blir tryck ner i tråget på det viset, men då borde det bli konstig olja .. Testa lukta ifall den luktar som den ska, och kolla på den så där inte är mycket bensin och vatten i den..

Mvh Wimhed

Edit:Kan vara mycket stavfel, vaknade nyss till ..

Jag har kollat oljan lite då och då, har inte sett något än så länge... Iofs så bytte jag olja förra veckan så det kanske inte har hunnit visa sig än. Gamla oljan va kolsvart och rann som vatten. I övrigt så dricker den inget vatten heller.


spj skrev:
Tycker du ska kolla så inte vevhusventilationen är igensatt, är ett ganska vanligt "fel", det koksar igen i slangen. bara att rengöra eller byta den.

Det ska jag göra smile


10 287 Inlägg
19 november 2007
#6
Byt flamfälla och kör ett leakdowntest.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Stålverksarbetare
372 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Byt flamfälla och kör ett leakdowntest.

/Göran

Huh? Nu får du förklara dig...


905 Inlägg
20 november 2007
#8
byt det filtret  till vevhusventilationen och kompressionstesta motorn.

flamfälla är art nummer 14-519657 på mekonomen, 25:-.

Stålverksarbetare
372 Inlägg

Sök