MazterX skrev:
Tjenare!
Jag har nyligen skaffat en Volvo 740 GL.
Problemet är att den trycker olja genom påfyllningslocket... Jag har bytt packningen till locket.
En polare sa till mig att vevhusventilationen kunde vara igensatt. Han sa även att det är någon slang eller så som sitter bakom fördelaren som var problemet.
Någon som vet något om detta?
//Jocke
Gl och tic är ju uppbyggda någerlunda lika .. Och det KAN vara så illa som i mitt fall .. Då var kolvringarna, en kolv och en stake åt helvete
.. Och den bara öste ut olja ..
Teorin va, "Om komprisionenglider förbi kolvringarna ner i motorn blir det ett tryck där ist. Det är då oljan börjar tryckas ut, och det gör den ofta lättaste vägen. Antingen genom vevhusventen, oljestickan eller påfyllningslocket".
Men nu efter hela renoveringen, vet du vad, tror du inte skiten trycker utr sig olja genom påfyllningslocket iaf
..
Åk till skroten och testa med ett nytt lock för 10kr .. Kan ju vara din som dom har fyllt på olja för många gg. Eller testa att bända upp dom två "pinnarna" under locket, så packninggen pressas hårdare på.
Kan vara topplockspackningen med som gått, så det blir tryck ner i tråget på det viset, men då borde det bli konstig olja .. Testa lukta ifall den luktar som den ska, och kolla på den så där inte är mycket bensin och vatten i den..
Mvh Wimhed
Edit:Kan vara mycket stavfel, vaknade nyss till ..