JapMax skrev:
bumpe skrev:
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?
De gäller väl som sagt amatörbyggda fordon?
Det gäller även ombyggda fordon.
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.
9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.
1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,
2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.
Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.
10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.
1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.
2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.
Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.