azash skrev:
Hejsan
Jag har suttit och läst endel nu och förstår mig ej på dessa jäkla regler!
Jag bygger en vw Caddy 90-gt
har nu en 1,8 gt motor på 108 hk
Är i tankarna att turbokonventera den
Mina frågor är då
1# Vad för motor kan jag ha utan att behöva omregga den som ombyggt fordon?
1b# Kan jag ha en turbomotor?
2#Om jag reggar som ombyggt fordon vad för motoreffekt kan jag max ha samt vilken motor kan jag sätta i?
(Jag vet att man måste ändra drivlina transmission och bromsar för att fåigenom det som ombyggtfordon, samt att de delar man då sätter på att dimensionerade efter bilens prestanda
Den som kan svaret på mina frågor får gärna lämna ett pm, och skriva det här i tråden utifall fler har samma tomrum i huvudet som jag ;P
GLAD PÅSK!
//Linuz M
Jag ska försöka svara ![wink](img/smilies/wink.png)
Eftersom originalmotorn som din VW Caddy I är reggad med låg på 90hk (70kW), så är det ju den motorn som man får utgå ifrån när det gäller effektkrav, om nu inte biltillverkaren lämnat andra siffror.
Med 20% effektökning och 10% vridökning så är ju en turbomotor uteslutet, då vridet på en turbomotor ofta är bra mycket högre än tillåtet. 108hk är begränsningen i hk vid reg. besiktning, om nu inte tillverkaren godkänt mer. Så din nuvarande motor är precis inom hk-begränsningen.
Det är i princip bara om du reggar bilen som ombyggt fordon som du kan använda dig av en turbomotor.
Om du vill regga bilen som ombyggt fordon, med allt vad det innebär i förstärkningar och förbättringar, så är det 15kW/100kg tjänstevikt som gäller.
Tjänstevikten på din Caddy uppges att vara 1050kg, dvs så får du ha maximalt ~210hk i den, om SFRO bedömmer att bilen klarar av den effekten vill säga.
En annan sak att tänka på är ju att vikten både kan öka och minska något när du bygger om bilen.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)