3740
Sök

740. startmotorn går men bilen startar inte...

244 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
Det gäller en 740 gl -90 med B230F

Har kollat gnistan den ser ok ut.
När jag plockade ur stiftet för att kolla gnistan luktade jag även på stiftet och det luktade bensin så det verkar ju komma fram.

Har även provat att köra med startkablar och det hjälpte inte. (Bilen som hjälpte till var en 850 t5 om det har någon betydelse)

Svänghjulsgivaren är bytt till en helt ny för ett år sedan (om inte denna fungerar borde väl inte ens bilen tända?)

Styrboxen är bytt för ett och ett halvt år sedan till en beggad (om inte denna fungerar borde han väl varken få gnista eller soppa?) Provade att plocka bort säkringen för bensinpumpen och styrboxen och då fick jag inte ens gnista.

Tankarmaturen är bara några månader gammal (bytte hela armaturen inkl pump)

Stiften är ca 4-5000 mil gamla (men om han fortfarande får gnista om än dålig borde väl bilen åtminstone hosta till någon gång?)

Tändfördelarlock, rotor och tändkablar är ca 1 år gamla (åter igen borde han väl inte få gnista om dessa är paj?)

Sist jag körde bilen var i måndags (3 dagar sen) och då gick den som en klocka.

Bensinlukten från tändstiftet kanske var gammal bensin som fortfarande fanns framme och främre pumpen kanske är dålig? Jag körde ju med trasig pump i tanken i ett år och det fungerade. Men pumpen i fram kanske man inte kan klara sig utan?

Någon som har idéer? Dessa mottas tacksamt!

MVH Niclas

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

220 Inlägg
23 november 2007
provat med startgas? kanske har fått kondensvatten i tanken om den stått ett tag. prova med startgas hostar den till då så är det nog dålig bensin. koppla bort spridarna då du ska prova med gas så du inte blandar
Senast redigerat av 760turbo (23 november 2007)

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
760turbo skrev:
provat med startgas? kanske har fått kondensvatten i tanken om den stått ett tag. prova med startgas hostar den till då så är det nog dålig bensin. koppla bort spridarna då du ska prova med gas så du inte blandar

Hmm... men den har inte stått längre än några dagar så det borde väl inte vara något? Aja får göra ett nytt försök idag när jag kommer hem från jobbet.

Någon som har fler tips? Jag har iofs inte kollat om det är kamremmen.

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 november 2007
tjaba jag har vart med om en volvo 745 gl som vägrade starta bara så där och de va nån vakumslang som hade spruckigt vette fan riktigt va de hade för betydelse men den startade inte förän vi kapade slangen 1 bit så den inte läckte luft då gick den normalt igen

prova leta såna?

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
volvo_dude skrev:
tjaba jag har vart med om en volvo 745 gl som vägrade starta bara så där och de va nån vakumslang som hade spruckigt vette fan riktigt va de hade för betydelse men den startade inte förän vi kapade slangen 1 bit så den inte läckte luft då gick den normalt igen

prova leta såna?

Hmm det kanske man skulle kolla upp...

se de positivt ljuset i tunneln kan vara ett tåg;)
10 Inlägg
26 november 2007
främre bensin pumpen har en jäkla betydelse min gick sönder opå vägen hem i våras och då dog den bara men de kan du testa genom att knacka på den...

740 Racing

Mr White
1 072 Inlägg
26 november 2007
Kolla upp om du får fram nå felkoder till å börja med.

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
kentha skrev:
främre bensin pumpen har en jäkla betydelse min gick sönder opå vägen hem i våras och då dog den bara men de kan du testa genom att knacka på den...

Får kika upp detta. Visste inte hur viktig den är.

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
Kolla upp om du får fram nå felkoder till å börja med.

felkoder? var ser man dessa på en 740? Behöver man inte koppla in dator och grejer för det?

Mr White
1 072 Inlägg
26 november 2007
De ska sitta ett diagnosutag på vänster fjäderton..En svart dosa me en kabel.Ha tändningen på.Sätt i sladden i utag 2..Tryck ner knappen max 3sek..Sen kommer de olika blinkkoder fram blinkar den 1-1-1 så har inga felkoder hittas..

156 Inlägg
26 november 2007
kollat Tändmodulen.. brukar vara den som är boven oftast.

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
menar du styrboxen? Det skumma är att jag har ju gnistan...

10 287 Inlägg
26 november 2007
Nej, han menar tändslutsteget.

Startar bilen på startgas? Även om soppa kommer fram så kan det vara alldeles för dåligt tryck.

/Göran

jao_joo skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
De ska sitta ett diagnosutag på vänster fjäderton..En svart dosa me en kabel.Ha tändningen på.Sätt i sladden i utag 2..Tryck ner knappen max 3sek..Sen kommer de olika blinkkoder fram blinkar den 1-1-1 så har inga felkoder hittas..

Kollat det nu. 1-1-1.

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Nej, han menar tändslutsteget.

Startar bilen på startgas? Även om soppa kommer fram så kan det vara alldeles för dåligt tryck.

/Göran

jao_joo skrev:

Har aldrig provat startgas. Hur går man tillväga? tacksam för svar.

6 Inlägg
26 november 2007
Tittat så du inte har fukt i fördelar locket?tongue .. hade ett liknande fel på min 740.. byt fördelar locket och rotorn .

244 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
n0s- skrev:
Tittat så du inte har fukt i fördelar locket?tongue .. hade ett liknande fel på min 740.. byt fördelar locket och rotorn .

Men både lock och rotor är rätt nytt... aja jag får kika på det imorgon när det inte är snöstorm tongue

244 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Helvetes Jävlar!

Bogserade bilen till verkstad i förrgår eftermiddag.
De laddade batteriet över natten, startade på morgonen och bilen startade, ställde ut den för att se om det berodde på fukt, körde igång den på eftermiddagen och den startade.
Jag hämtade bilen och den startade. Åkte runt lite hit och dit och den startade varje gång. Passade dessutom på att köpa svindyrt batteri på mekonomen och den fungerade efter det också. Men imorses när jag skulle åka till jobbet...

...Startmotorn går som helvete men inte fan startar biljävelfanskapet!

Fukt i fördelarlocket eller något?

junsele
248 Inlägg
30 november 2007
tänder den till överhuvudtaget?

244 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Den tänder inte till det minsta... men det puffar ur hålet där tändsitftet ska sitta när man kollar gnistan. Med andra ord har han komp också. för att sammanfatta det hela.

Han får bensin.
Han får gnista.
Han får luft.
Han får komp.

Varför startar den inte? Fel tändläge? hur kollar/ställer man in detta isf?

MVH Niclas

Sök