2812
Sök

Kan man använda somma jord?

719 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
Tänkte slänga in ett till batteri i trunken. Så kan man använda samma jord plats till batteriet som till steget?

Sen en liten fråga till om ja parallel kopplar batterierna kommer det i trunken oxå laddas av generatorn? (finns säkert en tråd om detta redan, men slänger upp denna fråga oxå) medans ja letar.

live free, die young.

Miklen
25 november 2007
Jord som jord... sen ja.. om generatorn orkar.. men du borde nog fundera på skiljerelä varför du nu ska ha dubbla batterier annars..

21 761 Inlägg
25 november 2007
Har du hittat de trådarna än?

Finns ju ett antal liknande nämligen.

Ja, man kan använda samma jordpunkt som steget. Kom ihåg att slipa ordentligt plåtrent och att plåten har en bra fastsättning i övriga karossen, då får du en rejäl jordförbindelse smile.

Om du parallellkopplar ihop batterierna med varandra så kommer båda att laddas som de ska, helt rätt smile. Sedan finns ju lite olika tips angående flera batterier som är ihopkopplade, men det hittar du nog i de andra trådarna om du söker smile.

1 833 Inlägg
25 november 2007
Vart du än jordar i bilen, så är väl jorden Karossen? DÅ spelar det väl ingen roll vart du jordar, endå samma jord big_smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Dåre
274 Inlägg
25 november 2007
Tänk på att det blir segt för generatorn att ladda 2 batterin samtidigt bara ..

Ät mig

719 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
Tack för alla snabba svar. Jo tänkte själv jord som jord men man vill juh vara säker.

Funderar på extra batteri för att kunna lira mer när man inte kör.

Så blir nog ett lite bättre GEL batteri och kortare kable till steget för att minska risken för spänningfall.

live free, die young.

10 287 Inlägg
25 november 2007
Så enkelt är det inte. Du får spänningsfall och vandringsströmmar i karossen och all god installationssed är helt klart att använda så få jordpunkter som möjligt.

/Göran

Squadron skrev:
Vart du än jordar i bilen, så är väl jorden Karossen? DÅ spelar det väl ingen roll vart du jordar, endå samma jord big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

657 Inlägg
25 november 2007
parallell koppla batterierna måste du göra, om du inte vill ha 24v vill säga wink

719 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
dagg skrev:
parallell koppla batterierna måste du göra, om du inte vill ha 24v vill säga wink

neh fan big_smile testa serie så kanske det blir riktigt tryck big_smile ett tag tongue

live free, die young.

Sök