Tjenare! jag har en volvo 850 T5 som jag har lite funderingar över. Det verkar som att fjädern i westagaten är dålig. Vi har Provtryckt den, och den börjar öppna sig vid 0,2 bar. Jag har hört att det ska ligga runt 0,5-0,6. är det någon som kan ha en aning om iaf westgaten är slut eller nått?
Du Christian. Jag har för mig att 850 turbo från början hade en väldigt klen klocka, typ 0.2 eller nåt sånt. Men att man bytte till en hårdare eftersom man fick problem med så lågt grundladdtryck.
/Göran
Christian S skrev:
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?
En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Du Christian. Jag har för mig att 850 turbo från början hade en väldigt klen klocka, typ 0.2 eller nåt sånt. Men att man bytte till en hårdare eftersom man fick problem med så lågt grundladdtryck.
/Göran
Christian S skrev:
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?
En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4
Det kan mycket väl vara så då dom gjorde vissa förändringar redan på 95:orna
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??
Förlåt om jag frågar. Har du satt motorstyrelektroniken ur spel genom att ställa laddtrycket manuellt?
/Göran
850T5R_Persson skrev:
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??
MVH Johan
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??
MVH Johan
folk kröker vevstakar på bra mycket lägre ladd än så...
tryckklockan har i sig inget med effekten att göra, dvs ej mer effekt med annan klocka.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Om motorn är nyrenoverad, har du värre strål i den som håller med? Att köra 1,5bar på originalmotor med originaltrubo känns risky, dessutom klarar inte den lille 15G-turbon pumpa så mycket kall luft vid max belastning så försök återställ WASTEGATEN till utsprungsskick så snabbt du kan.
Hade rekommenderat dig att höra med ägaren tidigare som "trimmade" den, hur och vad han gjorde. Det luktar bonnmek