3981
Sök

Westgateklocka på volvo 850 T5

97 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare! jag har en volvo 850 T5 som jag har lite funderingar över.
Det verkar som att fjädern i westagaten är dålig. Vi har Provtryckt den, och den börjar öppna sig vid 0,2 bar. Jag har hört att det ska ligga runt 0,5-0,6. är det någon som kan ha en aning om iaf westgaten är slut eller nått?

4 822 Inlägg
25 november 2007
#2
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?

En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

97 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#3
den satt fast på turbon när vi tryckte. staget började att röra sig vid 0,2. vad e det för påverkan på motorn när den har för litet tryck?? 

MVH Johan

4 822 Inlägg
26 november 2007
#4
Det händer inget, bara det att den laddar inte så mycket som den ska och du förlorar effekt.
Har du kollat hur mycket den laddar när du kör?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

10 287 Inlägg
26 november 2007
#5
Du Christian. Jag har för mig att 850 turbo från början hade en väldigt klen klocka, typ 0.2 eller nåt sånt. Men att man bytte till en hårdare eftersom man fick problem med så lågt grundladdtryck.

/Göran

Christian S skrev:
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?

En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 822 Inlägg
26 november 2007
#6
Sharky skrev:
Du Christian. Jag har för mig att 850 turbo från början hade en väldigt klen klocka, typ 0.2 eller nåt sånt. Men att man bytte till en hårdare eftersom man fick problem med så lågt grundladdtryck.

/Göran

Christian S skrev:
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?

En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4


Det kan mycket väl vara så då dom gjorde vissa förändringar redan på 95:orna

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

97 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#7
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??

MVH Johan

Sidledesförare
268 Inlägg
28 november 2007
#8
Östergrindsklockan

Man vet aldrig, före man vet

10 287 Inlägg
28 november 2007
#9
Förlåt om jag frågar. Har du satt motorstyrelektroniken ur spel genom att ställa laddtrycket manuellt?

/Göran

850T5R_Persson skrev:
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??

MVH Johan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

97 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#10
ne jag har inte skruvat nått alls på den. men det känns verkligen att fjädern e för mjuk. 0,2 tycker jag verkar vara väldigt lite.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2007
#11
850T5R_Persson skrev:
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??

MVH Johan

folk kröker vevstakar på bra mycket lägre ladd än så...

tryckklockan har i sig inget med effekten att göra, dvs ej mer effekt med annan klocka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

97 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#12
jo motorn är typ nyrenoverad. så det ska hålla rätt bra tycker ja.

10 287 Inlägg
28 november 2007
#13
OK. Vad har du för chip som laddar 1.5 bar? Låter minst sagt hejdlöst mycket om din motor/turbo i övrigt är orginal.

Renoveringen i sig har inget med hållbarheten att göra.

/Göran

850T5R_Persson skrev:
ne jag har inte skruvat nått alls på den. men det känns verkligen att fjädern e för mjuk. 0,2 tycker jag verkar vara väldigt lite.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

97 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#14
jadu jag har inte en aning. jag köpte den färdigtrimmad! det viner som fan om turbon när man kör. den ligger oftast runt 1-1,5 när man gasar fullt.

643 Inlägg
28 november 2007
#15
850T5R_Persson skrev:
jadu jag har inte en aning. jag köpte den färdigtrimmad! det viner som fan om turbon när man kör. den ligger oftast runt 1-1,5 när man gasar fullt.

haha. . . haha laddar runt 1-1,5? vet du hur stor skillnad det är? jag menar hur stabil är din bil isf? att den skiftar på 0,5 bar.


IT-Tekniker
376 Inlägg
28 november 2007
#16
om den laddar runt 1.5 bar så kommer din motor inte hålla så länge till =/


10 287 Inlägg
28 november 2007
#17
Ja du...

Nu har jag inga kontakter runt Hedemora men du skulle låta någon som kan trimning (kan...inte tror...) titta på hur det är gjort innan det rasar.

/Göran

850T5R_Persson skrev:
jadu jag har inte en aning. jag köpte den färdigtrimmad!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

40 Inlägg
29 november 2007
#18
dessa motorer skall man inte ladda med mer än 1,2!!!vill man ladda mera får man byta stakar,annars är det bara en tids fråga innan det går åt helvete!

Hellre herpes än saab:p

272 Inlägg
29 november 2007
#19
Om motorn är nyrenoverad, har du värre strål i den som håller med? Att köra 1,5bar på originalmotor med originaltrubo känns risky, dessutom klarar inte den lille 15G-turbon pumpa så mycket kall luft vid max belastning så försök återställ WASTEGATEN till utsprungsskick så snabbt du kan.

Hade rekommenderat dig att höra med ägaren tidigare som "trimmade" den, hur och vad han gjorde. Det luktar bonnmek smile

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

97 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#20
den laddar 1,5 när man gasar fullt. ju mindre du gasar destå mindre tryck får du ju.


Sök