3414
Sök

För hög HC-halt. Bra fusk för att få igenom bes?

1 163 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.
Har varken råd eller lust att byta katalysator så tänkte se om de finns något bra fusk man kan använda sig av?
Max gränsen på bilprovningen är 100, bilen fick 299...

Vet att många tankar E85 för att få renare avgaser men de funkar väl inte på HC-halten?

Mvh Joel


403 Inlägg
26 november 2007
#2
En kompis till mig hade samma problem och han bytte olja och körde på 2liter bensin och 2liter k-sprit och den gick igenom utan problem! lyckatill

1 878 Inlägg
26 november 2007
#3
hmm, det bästa är nog Ksprit, köra bilen varm innan bes. men det hjälpte inte för mig när jag hade liknande problem. bytate lamdasonden. men som sagt har du kommit fram till att det är katalysatorn så hjälper det nog inte så jätte mkt med nårra tillbehör i tanken eler nåt sånt.


1 277 Inlägg
26 november 2007
#4
GripenT16 skrev:
En kompis till mig hade samma problem och han bytte olja och körde på 2liter bensin och 2liter k-sprit och den gick igenom utan problem! lyckatill

Det funkade inte för mig...

Jag bytte bara EN lambda av två...så gick den genom.


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
26 november 2007
#5
HC verkar många blanda ihop med CO.
Så glöm dom gamla vanliga tipsen om sprit.

Det som brukar funka är oljebyte.
Och låg oljenivå i motorn.
har du redan fått en 2:a och Du vågar chansa så ta bort vevhusventilationen från insuget.
Den kan mycke väl vara boven i dramat.
Dock är det inte gokänt att besiktiga utan den om dom kommer på dig.
Men du kan ju plugga den eller göra en lite snygg omdragning wink

Oj glömde.
Det kan ju oxå vara lambda eller kallstartsventil eller liknande.

Hög HC = mycke oförbrända kolväten.
DVS olja eller bensin som inte antänts.

PS kan va stiften eller bara gnistan på dom oxå ..
Senast redigerat av BMTech (26 november 2007)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

403 Inlägg
26 november 2007
#6
BMW635_Robban skrev:
GripenT16 skrev:
En kompis till mig hade samma problem och han bytte olja och körde på 2liter bensin och 2liter k-sprit och den gick igenom utan problem! lyckatill

Det funkade inte för mig...

Jag bytte bara EN lambda av två...så gick den genom.

Ja sa inte att det va en mirakel kur som botar allt!!wink Men som sagt jag skulle prova att byta olja och hälla i lite k-sprit!
Senast redigerat av GripenT16 (26 november 2007)

Skyline Drifter
640 Inlägg
26 november 2007
#7
k-sprit el etanol kan funka... men inte alltid att det gör det, så kan allt va värt att kolla lite mer ingående vad det kan bero på, ja har fått byta både lamda å katt pga avgasvärdena.


92 Inlägg
26 november 2007
#8
Håller ed BMTech där. har du så höga värden hc så går inte motorn bra, el ja den mår inte det bästa, pröva lambdasonden,

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 november 2007
#9
Ser att du har många äldre volvosar så antar att det är en av dem frågan gäller...  kolla så itne kamremmen har hoppar en eller ett par kuggar. Har sett detta på två st 740, det kan spöka till förutsättnignarna för motorn och du får dåliga avgasvärden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Stålmannen
465 Inlägg
26 november 2007
#10
10% etanol i tanken kanske?


Licens Svetsare
219 Inlägg
26 november 2007
#11
häll i k-sprit i tanken lr så häller du i en viss procent med etanol i tanken.


6 Inlägg
26 november 2007
#12
Testa 10liter bensin och 10 liter etanol..

1 163 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#13
BMTech skrev:
HC verkar många blanda ihop med CO.
Så glöm dom gamla vanliga tipsen om sprit.

Det som brukar funka är oljebyte.
Och låg oljenivå i motorn.
har du redan fått en 2:a och Du vågar chansa så ta bort vevhusventilationen från insuget.
Den kan mycke väl vara boven i dramat.
Dock är det inte gokänt att besiktiga utan den om dom kommer på dig.
Men du kan ju plugga den eller göra en lite snygg omdragning wink

Oj glömde.
Det kan ju oxå vara lambda eller kallstartsventil eller liknande.

Hög HC = mycke oförbrända kolväten.
DVS olja eller bensin som inte antänts.

PS kan va stiften eller bara gnistan på dom oxå ..

Det var det jag misstänkte...
Bilen har en ny luftmassemätare, ny lambda och tänddelarna är bytade (Rotor, fördelarlock, kablar och stift) i våras.

Tänker byta olja för det har jag inte gjort än.

Anledningen till att jag misstänker att katen är kass pga toppackningen gick i våras och efter det har bilen stått i 4månader.


550 Inlägg
26 november 2007
#14
Ja bara fuska med miljön det är rätta vägen att gå...


Inläggskritiker
990 Inlägg
26 november 2007
#15
The_Dude skrev:
Ja bara fuska med miljön det är rätta vägen att gå...

Bara ett lån av våra barn, men skulle en person som äger 4-5 gamla volvo bilar bry sig roll

Ny katt och lambda löser mycket.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed


Sök